Eerste vuilniswagens op waterstof rijden in Groningen en Brabant

De eerste vuilniswagens op waterstof zijn operationeel. Het gaat om de eerste waterstofvoertuigen in Europa die een kenteken kregen en die in de normale dienstregeling van de afvalinzameling gaan meedraaien.

Onlangs presenteerden Baetsen-Groep en Cure Afvalbeheer hun waterstof aangedreven inzamelvoertuig, gebouwd door E-Trucks Europe, met ondersteuning van Hydrogenics. Deze demonstratie was de eerste in een reeks van 10 in Europese steden. De Groningse afvalwagens waren toen al een half jaar actief.

2 dagen rijden, 10 minuten tanken

Vuilniswagens op waterstof rijden emissievrij en stil. Het zijn 100% elektrisch aangedreven voertuigen die waterstof tanken. De waterstof wordt opgeslagen in een tank (350 bar). In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt uit waterstof en lucht, die wordt gebruikt om het batterijpakket van de truck tijdens het rijden bij te laden. De Brabantse truck heeft na 2 dagen afval inzamelen 10 minuten nodig om weer vol te tanken op het tankstation van WaterstofNet op de Automotive Campus in Helmond. Vervolgens kan het voertuig weer twee dagen autonoom zijn werk doen.

De bouw en demonstratie van de vuilniswagens valt binnen het project Life ‘N Grab Hy!, dat gecoördineerd wordt door WaterstofNet.

De Europese Commissie stelt steeds striktere milieueisen aan voertuigen, waaronder het terugdringen van emissies. Zo werd op 21 maart jl. het convenant ‘Duurzame voertuigen in de Reinigingssector’ ondertekend, dat stelt dat openbare reinigingsvoertuigen zo snel mogelijk, uiterlijk in 2030, emissievrij moeten zijn. De investering in deze trucks zijn een mooi voorbeeld op weg naar de realisatie van schoon transport en afvalinzameling in 2030.