Witteveen+Bos zet in op digital construction en circulariteit

Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos sluit ‘een uitdagend 2018’ af met een omzet van 132,9 miljoen euro en een winstgevendheid van 11,3 miljoen (8,5% winstmarge). Met de gestegen werkvoorraad en een autonome personele groei van 6,7 % ziet het bureau 2019 vol vertrouwen tegemoet. Voor de lange termijn zet het bedrijf in op digital construction en circulariteit.

Vanuit 21 kantoren wereldwijd is in 2018 gewerkt aan zo’n 4000 projecten op het gebied van water, infrastructuur, milieu en bouw. Het totaal aantal fte’s per 31 december 2018 was 1025 en het totaal aantal medewerkers groeide van 1054 naar 1125. Witteveen+Bos zette 132,9 miljoen euro om, met een Ebitda van 18,1 miljoen euro.

Om de toename aan opdrachten, die onder andere gerelateerd zijn aan de energietransitie, goed te kunnen oppakken, is er een nieuwe productmarktcombinatie ‘Energietransitie’ opgezet.

Enkele hoogtepunten uit 2018

  • De Noord/Zuidlijn is voltooid. Witteveen+Bos heeft daar in samenwerkingsverband 25 jaar aan meegewerkt.
  • Het duurzaam gerenoveerde kantoor in Deventer ging van energielabel E naar A+++. De verbouwing heeft fors bijgedragen aan de reductie van de CO2-uitstoot (-40% sinds 2007).
  • In september opende Witteveen+Bos een pop-upkantoor op de campus van de WUR (Wageningen University & Research).
  • Witteveen+Bos werkte samen met onder andere Royal HaskoningDHV aan het ontwerp van de circulaire Waterfabriek Wilp. Daar gaat terugwinning van waardevolle grondstoffen plaatsvinden: waterzuivering van de toekomst.
  • De Afsluitdijk wordt aangepakt om te anticiperen op het veranderende klimaat. Vorig jaar werd voor bouwconsortium Levvel aan het ontwerp van de dijk en bestaande en nieuwe spuicomplexen gewerkt.

Beter factureren

De twee belangrijkste kortetermijnuitdagingen zijn de hoge stand van het werkkapitaal en de personele groei en dynamiek. De afgelopen jaren is het totaalsaldo voor onderhanden werk en debiteuren gestaag gestegen en daarom wordt op project- en bedrijfsniveau gewerkt aan verbeteringen. Algemeen directeur Karin Sluis: "Sturen doe je aan de voorkant. Dus we maken nu betere factureringsafspraken bij de start van projecten. We stellen frequenter cashflowanalyses in de offertefase op en gaan in gesprek als klanten ons vragen om substantieel voor te financieren. Daarnaast leiden we onze projectleiders op om vervolgens daadwerkelijk volgens die afspraken te factureren."

In 2018 verwelkomde Witteveen+Bos 226 nieuwe medewerkers en zag 155 medewerkers vertrekken. Het totaal aantal medewerkers is met 6,7 % gegroeid, wat de ambitie van tussen de 3 tot 5% heeft overtroffen. Sluis: "Deze groei is mooi, echter met de toegenomen bouwactiviteit in Nederland wordt door overheden en bedrijven ook stevig aan onze medewerkers getrokken. De uitstroom van 14,7% overtreft de maximale 10% die we wenselijk achten." De groei en vervanging van medewerkers vraagt energie die ten koste gaat van de directe inzetbaarheid en resultaten.

Beter opleiden

Sluis: "Een reden voor de uitstroom is dat medewerkers ambitieus zijn en zich willen blijven ontwikkelen. Daarom gaan we ons bedrijf nog meer profileren als ‘leerschool’. Zo zijn we in 2018 gestart met de interne Plusschool for Professionals met specifieke opleidingen voor ontwerpers, projectbeheersing en stakeholdermanagement en een traject voor inhoudelijk professionals met bijvoorbeeld +Talks. Ons totale pakket aan opleidingen en trainingen wordt de komende jaren wereldwijd verder versterkt en uitgebreid."

Digital construction en circulariteit

Wereldwijd zet Witteveen+Bos voor de lange termijn in op onder andere digital construction en circulariteit. Directeur Stephan van der Biezen is verantwoordelijk voor de internationale activiteiten: " Zo zetten we voor de World Expo2020 in Dubai en voor de Housing Development Board in Singapore onze kennis en kunde in. Onze tool +Circular Design wordt daarbij een nuttig hulpmiddel. Deze tool brengt het circulaire potentieel van een ontwerp in beeld en vergelijkt verbeteringen. Daarnaast zijn we wereldwijd actief met 3D-betonprinten. Zo werken we bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een grootschalige 3D-betonprintfaciliteit in Singapore. Dat sluit aan bij onze ambitie om de komende paar jaar meer digitale producten en diensten in de markt te gaan zetten."