EO

Sluis Eefde zuiniger dankzij hybride aandrijftechniek

10 april 2019 om 09:44 uur

De slimme Sluis Eefde bij Zutphen krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek.


De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.


Dankzij dit ruimtebesparende concept heeft de sluis geen kelder met aggregaat nodig. Bovendien is de techniek 25% efficiënter dan traditionele systemen.

 

Twee typen sluisdeuren

Bosch Rexroth past de techniek toe in nauwe samenwerking met opdrachtgever Hollandia Infra, die de sluisdeuren ontwerpt en bouwt in opdracht van Lock to Twente (L2T) bestaande uit Mobilis TBI en CroonWolter&Dros. Dit is het consortium dat in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de bouw van de tweede Sluiskolk in Eefde. Hollandia Infra realiseert twee verschillende typen sluisdeuren: de klassieke puntdeuren voor het benedenhoofd en een segmentdeur voor het bovenhoofd van de schutsluis Een segmentdeur is nog niet eerder toegepast in een Nederlandse schutsluis. Bosch Rexroth levert de nieuwe aandrijftechniek voor beide typen deuren, alsmede de aandrijvingen van de nivelleerschuiven en de slagboom van de aanvaarbeveiliging.

 

‘Slimmere' sluizen

Volgens Patrick Hendriks, Manager Sales Industrial Applications bij Bosch Rexroth, is de hybride techniek een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie sluizen. "Zowel in Nederland als elders in de wereld staan we voor de opgave om de komende decennia een groot aantal sluizen te vervangen. Die gelegenheid moeten we aangrijpen om ‘slimmere' sluizen te realiseren. Denk daarbij aan standaardisatie, zoals het MultiWaterWerk-programma van Rijkswaterstaat nastreeft, maar ook aan nieuwe technieken. Deze nieuwe aandrijftechniek is daar een goed voorbeeld van."

 

Sluis Eefde

Sluiscomplex Eefde ligt in de IJssel, aan het begin van de Twentekanalen naar Enschede en Almelo. Rijkswaterstaat laat het complex uitbreiden met een tweede sluiskolk, geschikt voor schepen van 110 x 11,4 meter en een vaardiepte van maximaal 3,5 meter. Daarna wordt de reeds bestaande sluiskolk gerenoveerd. De bouw van een tweede sluiskolk moet zorgen voor minder lange wachttijden en daarmee een betere bereikbaarheid van de Twentse havens.


Lees ook:

Sluis Eefde proeftuin voor slimme conditiemonitoring


 

Gerelateerd nieuws

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

TNO, Obeo en Altran gaan samenwerken aan oplossingen voor de complexiteit van high tech systemen. Het menselijk brein kan deze volgens hen namelijk eigenlijk niet meer overzien.

Minder R&D-financiering door NL overheid en meer door Europa

Minder R&D-financiering door NL overheid en meer door Europa

Als Nederland zo doorgaat, raakt het verder achterop bij de ambitie om 2,5% van het bruto binnenlands product te besteden aan R&D. Dat stelt het Rathenau Instituut op basis van eigen onderzoek. ‘De directe…

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Huisman heeft een order ontvangen voor het design, de engineering, de bouw en levering van de hoofdkraan op het nieuwste wind- turbineinstallatieschip van Jan De Nul, de Voltaire. De kraan heeft de capaciteit om de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

18 april 2019, Eindhoven

3i-Event 2019

Op 18 april organiseert TW voor de tweede maal het 3i-Event over Ideas, Intellectual property &...

23 april 2019, Vianen

Masterclass Machineveiligheid ( 4-dagen)

23,24,30 april en 1mei 2019

Meer agendapunten »