Sluis Eefde zuiniger dankzij hybride aandrijftechniek

De slimme Sluis Eefde bij Zutphen krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek.

De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.

Dankzij dit ruimtebesparende concept heeft de sluis geen kelder met aggregaat nodig. Bovendien is de techniek 25% efficiënter dan traditionele systemen.

Twee typen sluisdeuren

Bosch Rexroth past de techniek toe in nauwe samenwerking met opdrachtgever Hollandia Infra, die de sluisdeuren ontwerpt en bouwt in opdracht van Lock to Twente (L2T) bestaande uit Mobilis TBI en CroonWolter&Dros. Dit is het consortium dat in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de bouw van de tweede Sluiskolk in Eefde. Hollandia Infra realiseert twee verschillende typen sluisdeuren: de klassieke puntdeuren voor het benedenhoofd en een segmentdeur voor het bovenhoofd van de schutsluis Een segmentdeur is nog niet eerder toegepast in een Nederlandse schutsluis. Bosch Rexroth levert de nieuwe aandrijftechniek voor beide typen deuren, alsmede de aandrijvingen van de nivelleerschuiven en de slagboom van de aanvaarbeveiliging.

‘Slimmere’ sluizen

Volgens Patrick Hendriks, Manager Sales Industrial Applications bij Bosch Rexroth, is de hybride techniek een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie sluizen. "Zowel in Nederland als elders in de wereld staan we voor de opgave om de komende decennia een groot aantal sluizen te vervangen. Die gelegenheid moeten we aangrijpen om ‘slimmere’ sluizen te realiseren. Denk daarbij aan standaardisatie, zoals het MultiWaterWerk-programma van Rijkswaterstaat nastreeft, maar ook aan nieuwe technieken. Deze nieuwe aandrijftechniek is daar een goed voorbeeld van."

Sluis Eefde

Sluiscomplex Eefde ligt in de IJssel, aan het begin van de Twentekanalen naar Enschede en Almelo. Rijkswaterstaat laat het complex uitbreiden met een tweede sluiskolk, geschikt voor schepen van 110 x 11,4 meter en een vaardiepte van maximaal 3,5 meter. Daarna wordt de reeds bestaande sluiskolk gerenoveerd. De bouw van een tweede sluiskolk moet zorgen voor minder lange wachttijden en daarmee een betere bereikbaarheid van de Twentse havens.


Lees ook:

Sluis Eefde proeftuin voor slimme conditiemonitoring