EO

Sluis Eefde zuiniger dankzij hybride aandrijftechniek

10 april 2019 om 09:44 uur

De slimme Sluis Eefde bij Zutphen krijgt een hybride aandrijving die de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator combineert met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek.


De elektrohydraulische aandrijving wordt door Bosch Rexroth in opdracht van Hollandia Infra toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem met speciaal geconstrueerde cilinders, waarbij de olie zich alleen beweegt tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor is tien tot twintig keer minder olie nodig en wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Een compacte plug-and-play powerbox met servomotor en hydraulische pomp brengt de cilinderstang in beweging.


Dankzij dit ruimtebesparende concept heeft de sluis geen kelder met aggregaat nodig. Bovendien is de techniek 25% efficiënter dan traditionele systemen.

 

Twee typen sluisdeuren

Bosch Rexroth past de techniek toe in nauwe samenwerking met opdrachtgever Hollandia Infra, die de sluisdeuren ontwerpt en bouwt in opdracht van Lock to Twente (L2T) bestaande uit Mobilis TBI en CroonWolter&Dros. Dit is het consortium dat in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de bouw van de tweede Sluiskolk in Eefde. Hollandia Infra realiseert twee verschillende typen sluisdeuren: de klassieke puntdeuren voor het benedenhoofd en een segmentdeur voor het bovenhoofd van de schutsluis Een segmentdeur is nog niet eerder toegepast in een Nederlandse schutsluis. Bosch Rexroth levert de nieuwe aandrijftechniek voor beide typen deuren, alsmede de aandrijvingen van de nivelleerschuiven en de slagboom van de aanvaarbeveiliging.

 

‘Slimmere' sluizen

Volgens Patrick Hendriks, Manager Sales Industrial Applications bij Bosch Rexroth, is de hybride techniek een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie sluizen. "Zowel in Nederland als elders in de wereld staan we voor de opgave om de komende decennia een groot aantal sluizen te vervangen. Die gelegenheid moeten we aangrijpen om ‘slimmere' sluizen te realiseren. Denk daarbij aan standaardisatie, zoals het MultiWaterWerk-programma van Rijkswaterstaat nastreeft, maar ook aan nieuwe technieken. Deze nieuwe aandrijftechniek is daar een goed voorbeeld van."

 

Sluis Eefde

Sluiscomplex Eefde ligt in de IJssel, aan het begin van de Twentekanalen naar Enschede en Almelo. Rijkswaterstaat laat het complex uitbreiden met een tweede sluiskolk, geschikt voor schepen van 110 x 11,4 meter en een vaardiepte van maximaal 3,5 meter. Daarna wordt de reeds bestaande sluiskolk gerenoveerd. De bouw van een tweede sluiskolk moet zorgen voor minder lange wachttijden en daarmee een betere bereikbaarheid van de Twentse havens.


Lees ook:

Sluis Eefde proeftuin voor slimme conditiemonitoring


 

Gerelateerd nieuws

Boka Vanguard dokt schip dat 50 meter langer is dan hijzelf (video)

Boka Vanguard dokt schip dat 50 meter langer is dan hijzelf (video)

Baggermaatschappij Boskalis is de trotse eigenaar van het grootste halfafzinkbare transportschip ter wereld. De Boka Vanguard is niet alleen geschikt voor transport van zware lading, maar ook voor het dokken van schepen…

Systeem voorspelt persoonlijkheid van autobestuurders

AV kan ruiger rijden dankzij voorspelling persoonlijkheid medeweggebruikers (video)

Een team van MIT en TU Delft heeft een nieuw systeem ontwikkeld dat autobestuurders classificeert als egoïstisch of altruïstisch. Dit kan niet alleen helpen om zelfrijdende auto’s (AV's) beter te laten navigeren…

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Over de hele wereld gebruiken onderzoekers CRISPR-systemen voor genbewerking, met CRISPR-Cas9 als bekendste voorbeeld. Toch bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe dit soort systemen te werk gaan in de cel.…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuwe Safety Field Box van Schmersal

Eenvoudige installatie-oplossing voor complexe machines: veiligheidsveldbus met PROFINET/PROFIsafe-veldbusinterface

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

16 december 2019, Delft

Informatiebijeenkomst over ‘wearable electronics’

Toelichting op de activiteiten van de nieuwe NEN-commissie ‘Wearable Electronics.

16 december 2019, D&F kantoor Breda

Richtlijn Arbeidsmiddelen

28 januari 2020, D&F kantoor Breda

SIL & PL Specialist, machine safety met TÜV persoonscertificaat

28 jan, 04 feb, 18 feb, 03 mrt, 10 mrt en 24 mrt 2020 Examen: 31 maart 2020

Meer agendapunten »