Gamen goed voor probleemoplossend vermogen

Goed nieuws voor gamers! Hun favoriete bezigheid blijkt het vermogen te scherpen om nieuwe problemen op te lossen door patronen te herkennen, verbanden te leggen en logisch te redeneren.

Dat blijkt uit een studie van Karin Fikkers (UU), Jessica Piotrowski (UvA) en Patti Valkenburg (UvA).

De zogeheten fluid intelligence is de tegenhanger van crystallized intelligence, die draait om het langetermijngeheugen en de algemene ontwikkeling. Ook op dit vlak is vooruitgang gemeten, zij het in beperktere mate.

Verscheidene studies wijzen uit dat kinderen sinds de jaren ’50 gestaag slimmer worden. Wetenschappers brengen de toegenomen intelligentie de laatste jaren in verband met het spelen van computerspelletjes, omdat juist daarbij het probleemoplossend vermogen wordt getraind. De vraag bleef of kinderen die een grotere fluid intelligence hebben eerder geneigd zijn om te gaan gamen of dat door te gamen de fluid intelligence toenam.

De NeuroRacer-studie

Om dit te testen konden de onderzoekers gebruikmaken van gegevens uit een groot onderzoeksproject gefinancierd door een ERC-Advanced Grant die Professor Patti Valkenburg in 2009 ontving. Haar project heeft als doel om beter te begrijpen hoe entertainment (zoals games en tv-programma’s) effect heeft op de cognitieve ontwikkeling, agressie en ADHD van bepaalde kinderen en jongeren.

Jessica Piotrowski, onderzoeker in dit project, werd geïnteresseerd in de relatie tussen gamen en intelligentie door de NeuroRacer-studie uit 2013. Aan de hand van het racespel NeuroRacer, dat multitaskvaardigheden van de speler vraagt, stelden onderzoekers van de Universiteit van Californië vast dat ouderen door het spelen van dit spel beter gingen functioneren in het dagelijks leven. Net als deze ouderen zouden kinderen die dagelijks achter hun game console zaten, intelligenter moeten worden, was de hypothese van Fikkers, Piotrowski en Valkenburg.

Om dat uit te vinden volgden de onderzoekers van het Centre for research on Children, Adolescents and the Media (Ccam) 934 kinderen in de leeftijd van 3 tot 7 jaar voor een periode van 4 jaar. Ze concluderen dat gamen inderdaad lijkt te zorgen voor een toename in fluid intelligence. Het omgekeerde kon niet worden vastgesteld.