EO

Zelfherstellend composiet voor windturbines en vliegtuigvleugels

19 maart 2019 om 18:53 uur

In 2020 kost het onderhouden van alle windmolens op de wereld 11,5 miljard dollar, zegt Amaël Cohades, onderzoeker van het Laboratory for Processing of Advanced Composites in Lausanne

Onderzoekers van het laboratorium voor verwerking van geavanceerde composieten van de Zwitserse EPFL Universiteit hebben een materiaal ontwikkeld dat heel gemakkelijk zichzelf kan herstellen na beschadiging. Dit composiet zou kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld vliegtuigen, windturbines, auto's en sportuitrustingen.


Als een blad van een windturbine of een vliegtuig door iets wordt geraakt, moet het beschadigde deel worden vervangen of worden gerepareerd met hars. Het onderdeel vervangen is duur en reparatie met hars kan het zwaarder maken en de eigenschappen veranderen. Dankzij een nieuwe gepatenteerde technologie hebben onderzoekers van EPFL technische universiteit een manier gevonden om snel en gemakkelijk scheuren in het composiet te kunnen repareren.

 

 Verwarmen tot150°C

"Met onze technologie wordt een reparatie-additief ingesloten in het composietmateriaal", aldus Amaël Cohades, een onderzoeker van het Laboratory for Processing of Advanced Composites van de technische universiteit (EPFL) in Lausanne. Scheuren in de hars kunnen ter plekke in weinig tijd worden gerepareerd door simpelweg het materiaal te verhitten tot 150° Celsius. Het verhitten activeert de ‘repair agent' en het beschadigde onderdeel herstelt snel, zonder wijziging aan de oorspronkelijke eigenschappen. Deze techniek is nieuw voor de markt en kan worden toegepast op alle soorten van structuren, daarmee de levensduur verlengend tot tenminste het drievoudige. De eigenschappen en de oorspronkelijke weerstand tegen scheuren zijn hetzelfde. Bovendien is de techniek verenigbaar met de huidige fabricageprocessen dus productiefaciliteiten hoeven niet te worden aangepast.

 

11,5 miljard euro onderhoudskosten

Deze techniek kan bijzonder interessant zijn voor windturbines en opslagtanks. "De kosten van het onderhoud van alle windturbines op de wereld worden geschat op 11,5 miljard euro in 2020", aldus Cohades. Hij zegt dat de technologie ook kan worden toegepast op veel onderdelen die men nu maar niet repareert zoals fietsen en autobumpers. Een beperking is dat het materiaal niet zal herstellen als de vezels in het composiet zijn gebroken. Maar omdat de hars altijd eerst wordt beschadigd, zal dit zelfherstelsysteem altijd nog in de meeste van de gevallen werken.

 

Gerelateerd nieuws

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

Het Koninklijk NLR en Pal-V hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend dat de gezamenlijke ambitie beschrijft om binnen 10 jaar een elektrisch aangedreven voertuig te realiseren waarmee men autonoom kan…

Liftongeluk door verkeerd afgestelde rem

Liftongeluk door verkeerd afgestelde rem

Een verkeerd afgestelde rem was de oorzaak van het ongeluk met een lift bij de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). In het Farmacie-gebouw viel op 17 januari een lift met daarin veertien personen met verhoogde snelheid…

‘AI, platformen en ecosystemen motor achter innovatie wereldtop’

‘AI, platformen en ecosystemen motor achter innovatie wereldtop’

De top van de jaarlijkse lijst van de meest innovatieve bedrijven van Boston Consulting Group (BCG) ziet er voor het eerst anders uit. In het wereldwijde overzicht van 2500 grote innovation leaders staat Apple dit jaar…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 april 2019, Vianen

Masterclass Machineveiligheid ( 4-dagen)

23,24,30 april en 1mei 2019

6 mei 2019, Leuven

Vezelversterkte kunststof composieten

In deze cursus krijg je handvatten voor het toepassen van kunststof composiet materialen in je eigen werk...

Meer agendapunten »