EO

Elektrische bus rijdt op rem-energie trein

27 februari 2019 om 13:34 uur

Elektrische bussen en taxi's worden gevoed met de rem-energie van treinen

Wat als je de rem-energie van treinen kan oogsten en gebruiken om bussen en taxi’s mee op te laden? Aan dat concept werkt het Nederlandse bedrijf Hedgehog Applications al sinds 2012. Binnenkort start een pilotproject in Apeldoorn.


Het Hedgehog Systeem is een geïntegreerd systeem met als belangrijkste component een grote batterij, die middels hoge vermogens elektronica gekoppeld is aan de bovenleiding en ervoor zorgt dat we (rem)energie kunnen onttrekken en opslaan.


Technisch gezien zorgt het Hedgehog Systeem ervoor dat een omkering van de elektrische energiestroom kan plaatsvinden zodat treinen, metro's en trams regeneratief kunnen remmen. Deze energie, die nu grotendeels onbenut blijft, wordt opgevangen in een grote batterij.


Een trein die vanaf Amersfoort of Deventer Apeldoorn nadert, heeft 4 kilometer voor het station een rijsnelheid van ongeveer 140 km per uur. Om op tijd tot stilstand te komen moet deze trein worden afgeremd naar 0 km/uur. Met het moderne rijden wordt daar ongeveer 50km/uur afgehaald door het niet meer aandrijven van het voertuig. Wanneer de trein de 4 km zone binnenrijdt moet hij dus nog circa 90km/uur afremmen. Op dat moment is er nog circa 40 -75 kWh aan kinetische energie voorhanden, afhankelijk van het bruto voertuig gewicht (GVW).

 

Free Floating Energy verbinding

Door de inverter van de elektromotor lager in te stellen dan het toerental ontstaat een tegengesteld magnetisch veld, waardoor de trein afremt en energieleverancier wordt aan de bovenleiding. De spanning loopt hier op en er gaat een stroom gaan lopen. De maximale spanning die de tot onderstations toegelaten kan worden, is 1800 Volt. Als dit wordt bereikt, houdt de stroom op te lopen en wordt 0 ampère: de trein kan niet verder regeneratief worden afgeremd.


Op dat moment moeten andere middelen worden ingezet om de trein te stoppen. Bij Intercity's wordt hiervoor het mechanisch remsystem gebruikt en bij Sprinters een remweerstand op het dak van de trein. In beide gevallen wordt de resterende kinetische energie omgezet in slijtage en warmte.


In het voorgestelde systeem komt er een Free Floating Energy verbinding tussen de bovenleiding en een door Hedgehog ter beschikking gestelde energie opslag. Nu kan de energie blijven stromen en kan het regeneratief remsysteem blijven werken tot bijna 0 km/uur.


Tien keer per uur vindt een dergelijke energie-overdracht plaats die in totaal circa 500kWh bedraagt. Om deze energie zo snel mogelijk door te transporteren naar de elektrische bussen zijn Ultra Fast laders geïnstalleerd, die twintig bussen in drie minuten voldoende opladen om hen een half uur te laten rijden. Als deze bussen na een half uur terugkomen, is de batterijbuffer weer voldoende geladen om ze opnieuw op te laden voor de volgende sessie.


Gedurende de dag zal enige fluctuatie optreden. Die kan worden opgevangen door overcapaciteit in de energie-opslag van de bussen (vier uur rijtijd) en in de bufferbatterij (zes uur reserveopslag).

 

Peakshaving

De huidige berekeningen, rekening houdend met de geplande reductie van stadsvervoer wijzen uit dat we rekening moeten houden met een overschot aan remenergie. Het Free Floating System houdt in dat energie vrij kan stromen in elke richting afhankelijk van de spanning die in een bepaalde sectie aanwezig is. Hele zware treinen die in de spits ook in Apeldoorn binnenkomen - tot 900 ton is aannemelijk- zullen op dit moment de onderstations redelijk zwaar belasten, waarbij de spanning aan de bovenleiding tijdens accelaratie tot redelijk ver onder de nominale spanning kan zakken. Dan kan het batterijpakket de spanning in het net te egaliseren (peakshaving). Hierdoor kunnen zware treinen in gemakkelijker accelereren. Tevens fungeert het pakket in noodgevallen als back up voor de onderstations.

 

Reacties (1)

Nu we toch groen bezig zijn: wel interessant om te lezen dat de 1800V bovenleiding wel in staat is om een zware trein op gang te brengen, maar niet geschikt om een trein voldoende af te remmen d.m.v. regeneratief remmen. Blijkbaar is het 1800V voedingsysteem niet gevoelig voor onderspanning maar wel voor overspanning. Waarschijnlijk een ontwerp uit een lang verleden. Tijd om daar eens naar te kijken, zou ik zeggen.
Jan Koopstra, 28 februari 2019 09:46
 

Gerelateerd nieuws

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Gewijzigde versie NEN 3140 en NEN 3840 gepubliceerd

Gewijzigde versie NEN 3140 en NEN 3840 gepubliceerd

De normen voor de bedrijfsvoering van elektrische installaties, NEN 3140 (laagspanning) en NEN 3840 (hoogspanning), zijn gewijzigd. Dit zijn de normen voor werken aan elektrische installaties.

Gefrustreerde ionen geven vast elektrolyt enorm geleidingsvermogen

'Gefrustreerde ionen' geven enorm geleidingsvermogen aan 'nieuwe klasse vast elektrolyt'

Er is een potentiële doorbraak gevonden voor batterijen met vast elektrolyt. Het gaat om een kristallijn materiaal met opmerkelijk hoog ionengeleidingsvermogen.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

22 augustus 2019, vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

23 augustus 2019

Praat mee over een toekomstbestendige machinerichtlijn

Nederland levert een bijdrage aan een impact-assessment betreffende de nieuwe Europese Machinerichtlijn...

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

Meer agendapunten »