EO

'De maakindustrie moet servitiseren'

06 februari 2019 om 11:39 uur

Om te kunnen blijven voortbestaan, is het belangrijk voor bedrijven in de maakindustrie om te innoveren. Els van de Kar van Fontys denkt dat bedrijven diensten moeten gaan aanbieden in plaats van producten. Ze onderzoekt hoe het Internet of Things daarbij kan helpen.


Servitiseren is de naam van het proces waarbij bedrijven de omslag maken van het produceren van producten naar het leveren van diensten. Een bekend voorbeeld is Rolls Royce. Dat bedrijf maakt niet alleen auto's, maar ook vliegtuigmotoren. Echter, ze verkopen de vliegtuigmotoren niet, maar laten vliegtuigmaatschappijen betalen voor het gebruik en het onderhoud van de motoren. Ze verkopen dus geen product, maar leveren een dienst. Een ander voorbeeld is een fietsenfabrikant die een deel-fietsen-concept op de markt zet door de fietsen uit te rusten met sensoren en er een app aan te koppelen.

 

Slim gebruik van nieuwe technologie

Els van de Kar van het Fontyslectoraat Business Services Innovation onderzoekt samen met partners LIOF, Vodafone, Ericsson, Hogeschool Zuyd en Fontys Venlo hoe Limburgse MKB-bedrijven uit de maakindustrie deze omslag kunnen maken met behulp van het Internet of Things (IoT). Van de Kar: "Om zo'n proces in te richten, heb je kostbare tijd nodig. Door slim gebruik te maken van nieuwe technologieën zoals IoT en big data kun je die periode verkorten, waardoor de kans groter wordt dat de nieuwe werkwijze sneller rendabel wordt."

 

Ver-van-mijn-bed-show

In 2018 is al verkenning gedaan naar de stand van zaken op het gebied van IoT bij Limburgse MKB-bedrijven. Aan de hand van een enquête is een nulmeting gehouden. De vragen gingen over 5 dimensies: organisatie, data intelligentie, productieproces, dienstverlening en klanten. Daaruit bleek hun ‘IoT-maturity'. Van de Kar: "De IoT mogelijkheden zijn voor veel MKB-bedrijven nog een ver-van-mijn-bed-show. We merkten dat de ogen van veel bedrijven pas open gingen tijdens de kennissessie die we met het LIOF en Hogeschool Zuyd organiseerden. We kunnen de bedrijven helpen door ze te laten inzien dat servitiseren met inzet van IoT meerwaarde levert." Studenten van Fontys International Business School gingen vervolgens in het kader van het vak e-business op bedrijfsbezoek en brachten een advies uit over hoe ze met behulp van IoT hun service business model kunnen verbeteren.


Een van de deelnemende bedrijven maakt machines om bier te brouwen. Dat bedrijf is al actief met IoT en heeft een pilot lopen met een grote bierbrouwerij waarbij in die machines sensoren zijn geplaatst die het bierproductieproces volgen. Dit kunnen ze uitbreiden door de machines voor kleine brouwerijen met IoT uit te rusten en dan met deze brouwerijen servicecontracten af te sluiten en op basis van de data de service gericht aan te pakken. Een ander bedrijf produceert deuren en overweegt IoT te gaan inzetten zodat op basis van data de after sales service ingepland kan gaan worden.

 

Vervolgonderzoek

In het vervolgtraject van het onderzoek wordt er samen met de partners een analyse gemaakt van de succes- en faalfactoren van IoT. Van de Kar: "We willen meer Limburgse bedrijven betrekken bij dit onderzoek en van hen horen waar ze tegenaan lopen. Hoe ziet hun ecosysteem eruit? In hoeverre betrekken ze hun klanten bij het proces?" De deelnemende bedrijven kunnen adviessessies volgen in het Service Engineering Lab bij Fontys in Venlo. "Denk aan het analyseren van de waardeketen voor een bedrijf, samen een waarde propositie bedenken, aan de slag gaan met nieuwe business modellen."

 

Bron: Fontys Nieuws

 

Gerelateerd nieuws

Waarom bliksem vaak meermaals inslaat op dezelfde plek

Waarom bliksem vaak meermaals inslaat op dezelfde plek (video)

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, slaat bliksem vaak meerdere malen op dezelfde plek in. De reden waarom een bliksemkanaal wordt ‘hergebruikt’, is tot nu toe echter onopgehelderd. Recentelijk heeft een…

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

TNO, Obeo en Altran gaan samenwerken aan oplossingen voor de complexiteit van high tech systemen. Het menselijk brein kan deze volgens hen namelijk eigenlijk niet meer overzien.

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

Het Koninklijk NLR en Pal-V hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend dat de gezamenlijke ambitie beschrijft om binnen 10 jaar een elektrisch aangedreven voertuig te realiseren waarmee men autonoom kan…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

6 mei 2019, Leuven

Vezelversterkte kunststof composieten

In deze cursus krijg je handvatten voor het toepassen van kunststof composiet materialen in je eigen werk...

Meer agendapunten »