EO

2019 – weg met (de) Constructeur?

15 januari 2019 om 07:42 uur

2019. Wat moet dat worden? De eerste week van het nieuwe jaar is nog maar koud voorbij of iedereen die bang is voor robots en zelfrijdende auto’s krijgt alweer gelijk. Het voorval met de Tesla S die in ‘autonomous driving mode’ in Las Vegas een ‘dodelijk’ ongeluk heeft veroorzaakt, lijkt het zoveelste trieste incident met een zelfrijdende auto. Uiteraard is het natuurlijk wel maar hoe je het bekijkt.


Door Robin Zander, hoofdredacteur Constructeur

 

Het voorvalletje had plaats voorafgaand aan de Consumer Electronics Show (8 t/m 11 januari) in Las Vegas. Het ‘slachtoffer'? Een dwarse ‘autonome' robot die van de kudde was afgedwaald. Dat moet je ook niet doen. Als je nu de (artificële) intelligentie niet bezit om in het geval van de robot er niet in een vreemde stad op eigen houtje op uit te gaan? Of naar links, rechts, en weer naar links te kijken? Of gewoon op de stoep te blijven? En dan heb ik het nog niet eens over de ‘intelligentie' van de auto. Was er geen plaats naast? De video laat overduidelijk zien van wel.


We zijn uiteraard meteen waar we moeten zijn: artificiële intelligentie (AI). Dat is niet nieuw en ook niet heel 2019. Ik val in herhaling . Mijn collega Kees de Waal die de redactionele kolommen van Elektronica bestiert - en de aanverwante pixels op Engineersonline - is er in geslaagd alle dooddoeners uit 2018 als digitalisering IoT en dus ook AI in zijn visie op dit jaar te vermijden; ik ga binnen een paar zinnen al de boot in.

 

Twee gedachten

Maar goed - AI en moet ik daar nu wel als mens, auteur, (hoofd)redacteur, werktuigbouwer nu wel of niet bang van worden? Zoals zovelen vermoed ik, hink ik op twee gedachten en als minstens net zovelen: zonder fundamentele kennis van het fenomeen artificiële intelligentie (AI) of algoritmes. Eigenlijk zit daar volgens de Oostenrijks-Amerikaanse wiskundige, logicus en filosoof Kurt Gödel (1906 - 1978) meteen de crux en het goede nieuws. En dat dan weer volgens John Paul Meenan in zijn bijdrage 'The Limits of Artificial ‘Intelligence' uit 2017.

 

Gezegend met ontwetendheid?

Want ik wéét van mijzelf dat ik daar geen grondige kennis van heb. Niet van AI, niet van algoritmes, en al helemaal niet van Gödel's onvolledigheidsstellingen . Die ga ik dan ook niet proberen uit te leggen. Maar waar het op neer komt - als ik Meenan goed begrijp - is dat ik er voor kan kiezen alle zorgvuldig geformuleerde regels te negeren en naast mij neer te leggen. Bovendien kan ik handelen uit pure onwetendheid. Voor welke van de twee opties ik vaker kies? Maar goed. AI kan dit in elk geval allemaal niet. Die ‘intelligentie' bestaat nu eenmaal bij de gratie van regels. En die zijn nota bene door ons bedacht - hoewel ik mij zelf daar dan niet toer reken.

 

De eend en de robot

Voor de goede orde: Meenan en Gödel ken ik dankzij het onvolprezen upFront.eZine van CAD-connaisseur Ralph Grabowski . En dan vooral uit de reacties op de bespreking van het boek Will Computers Revolt? Preparing for the Future of Artificial Intelligence van Charles Simon. Die bespreking stond in de duizendste editie van de Grabowski's nieuwsbrief, december vorig jaar: een 400-delige mechanische eend is nog geen eend. Maar ook: als een operatierobot volgens de Britse ‘kwaliteitskrant' Daily Mail de controle kwijtraakt en de patiënt uiteindelijk overlijdt, (b)lijken toch de bedienend chirurg ‘cum suis' de schuldigen te zijn.

 

Als de beste

De mens kan er voor kiezen regels te negeren en buiten de in regels gevangen gebaande paden te dwalen. En dat kan leiden tot - laten we eerlijk zijn - fraaie en minder fraaie resultaten. Tegelijkertijd wil dat niet zeggen dat de in regels gevangen paden, gecombineerd met de nodige rekenkracht, ons niets fraais zou kunnen brengen. Dat weet u als constructeur/ontwerper, als de beste. Want als ik 3DCAD als gemeengoed beschouw - als je het gratis kan krijgen lijkt me dat terecht - zit de toegevoegde waarde elders. Denk aan generative design, topologie-optimalisatie en al het fraais dat daar mee uit de 3D-printer kan rollen. Niet alleen op het scherm of in het lab maar zelfs op de bouwplaats als we Autodesk, Dura Vermeer en Valk Welding mogen geloven. En waarom zouden we dat niet doen? Wie trouwens nog ambities in metaal heeft: nog tot 1 februari kan worden ingezonden voor de Design For Additive Manufacturing Challenge 2019 die wordt georganiseerd door 's lands 3D-metaalprinttrots Additive Industries.

 

‘Automation of automation'

Beter dan de bespiegelingen van Karthik Sundaram, analyst bij onderzoeksbureau bij Frost & Sullivan. Hij sprak op de jongste editie van de automatiseringsbeurs SPS IPC Drives, vorig jaar november in Neurenberg. Zijn verhaal, The Dawn of Cognitive Factories -AI on the Shopfloor, begon nog alleraardigst. Dat het nu eindelijk eens mogelijk zou worden een auto in seriegrootte 1 te bestellen. Hij haalde Siemens aan dat op zoek is naar ‘the next PLC', een die zichzelf programmeert en herprogrammeert: ‘the automation of automation'.

 

‘2045 Avatar Project

Ik vond het al wat ‘creepier' worden bij het voorbeeld van het ‘2045 Avatar project'. In 2020 - dat is volgend jaar - moet dat resulteren in een robot als kopietje van de mens, op afstand bestuurd door een ‘brain-computer interface' (BCI): Avatar A. Tegen 2025 moet Avatar B gereed zijn. Niet meer bestuurd met een BCI maar met een getransplanteerd menselijk brein. Volgt nog Avatar C die in de periode 2030 - 2035 met een kunstmatig brein maar wel met jouw persoonlijkheid moet kunnen worden uitgerust. En dan nog is de koek niet op. Want hoewel niet echt een vastomlijnd deel van het project, is de vierde stap de ontwikkeling van zoals wordt gemeld ‘a hologram body, a body of light'.

 

Weg met (de) Constructeur?

Maar wat moet de constructeur/ontwerper daar nu mee? Een vraag in lijn met het thema van de Constructeursdag 2018. In eerste instantie luidde het motto: IoT? Wat moet ik daar mee? Dat hadden we op advies aangepast - want te negatief - in: IoT? Daar kan ik wat mee! En het rijmde ook nog steeds.
Aan de naamswijziging zal het niet gelegen hebben, maar in elk geval is de dag niet doorgegaan. De reden vertel ik u wel in een persoonlijk gesprek. Maar goed - die vraag. Volgens Sundaram ben je ook als constructeur/ontwerper je ‘leven' niet zeker. En als auteur of (hoofd)redacteur ook al niet.
Maar gelukkig heb ik daar - met een diepe buiging voor Kurt Gödel - een hele andere, ongefundeerde visie op. Dus dat 2019 - weg met (de) Constructeur? Dat geldt niet voor uw beroep, nee, roeping als constructeur/ontwerper. En ook niet voor het vakblad Constructeur. Maar weg gaan we hopelijk wel en wellicht bent u daar dan ook bij. Dat klinkt nu misschien nog wat onduidelijk. Maar houd digitaal Engineersonline in de gaten. En Constructeur - inderdaad, nog steeds in print.

 

 

Reacties (4)

https://www.driving.co.uk/video/robot-maker-accused-marketing-stunt-tesla-kills-promobot-ces/
Gerard Fianen, 15 januari 2019 11:12
Ik zie nu dat reeds onder een ander artikel hierover duidelijk geworden was dat het hier een in scene gezet voorval betrof.
Waarom dit nogmaals gebruiken ?
Gerard Fianen, 15 januari 2019 11:11
Dat voorval bij de CES was fake news, ik zou u dan ook willen verzoeken dat voorval uit uw artikel te verwijderen.

https://electrek.co/2019/01/08/tesla-crash-robot-pr-stunt-media/

Het is geen voorbeeld van het "zoveelste trieste incident met een zelfrijdende auto" maar bovenal het "zoveelste trieste incident van fake news teneinde clicks / aandacht te krijgen".
Gerard Fianen, 15 januari 2019 11:08
Het incident / de video is overduidelijk in scene gezet. Zelfs een Tesla is niet zo slecht geprogrammeerd dat hij elke stilstaande 'prullenbak' omver rijdt.

Dat het bericht 'Tesla kills robot' weer kritiekloos door talloze (technologie) websites is gedeeld is veel schokkender dan het (vermeende) incident zelf.
Adrie, 15 januari 2019 08:52
 

Gerelateerd nieuws

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

TNO, Obeo en Altran gaan samenwerken aan oplossingen voor de complexiteit van high tech systemen. Het menselijk brein kan deze volgens hen namelijk eigenlijk niet meer overzien.

Minder R&D-financiering door NL overheid en meer door Europa

Minder R&D-financiering door NL overheid en meer door Europa

Als Nederland zo doorgaat, raakt het verder achterop bij de ambitie om 2,5% van het bruto binnenlands product te besteden aan R&D. Dat stelt het Rathenau Instituut op basis van eigen onderzoek. ‘De directe…

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

Het Koninklijk NLR en Pal-V hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend dat de gezamenlijke ambitie beschrijft om binnen 10 jaar een elektrisch aangedreven voertuig te realiseren waarmee men autonoom kan…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

18 april 2019, Eindhoven

3i-Event 2019

Op 18 april organiseert TW voor de tweede maal het 3i-Event over Ideas, Intellectual property &...

23 april 2019, Vianen

Masterclass Machineveiligheid ( 4-dagen)

23,24,30 april en 1mei 2019

Meer agendapunten »