EO

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

07 januari 2019 om 13:50 uur

Een hypersonisch vliegtuig kan acht keer sneller dan het geluid en tien keer sneller dan een hedendaags passagiersvliegtuig. Daarmee vlieg je in drie uur naar Australië. Deze vliegtuigen vliegen in de stratosfeer, waar de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik minder zijn. Maar welk voortstuwingssysteem heb je daarvoor nodig, hoe kun je dit op duurzame manier doen en hoe zorg je ervoor dat het voor passagiers prettig toeven is aan boord?


Het Stratofly-project , onderdeel va het EU-Horizon 2020 programma, brengt in kaart of de ontwikkeling van een hypersonisch testvliegtuig in 2035 mogelijk is. Technieken die onderzocht worden in Stratofly zijn nu op TRL2-3 niveau, aan het eind van het project zullen deze technieken op TRL4-niveau zijn.


Het project richt zich onder meer op innovatieve hybride voortstuwingsystemen op basis van waterstof. Daarnaast worden de milieueffecten geanalyseerd, zoals de gevolgen van emissies voor de ozonlaag en het klimaat. Ook wordt onderzoek gedaan naar het welzijn van de passagiers, zoals comfort, bioritme en veiligheid.

 

Geluid beperken 

Een van de uitdagingen betreft het beperken van het geluid van het voortstuwingssysteem. Het Nederlandse Lucht en Ruimtevaartinstituut (NLR) onderzoekt het geluidsniveau van de zogenaamde ‘air turborocket'-motoren, die geïntegreerd zijn in de romp en in één gezamenlijke nozzle uitblazen. Deze motoren zullen tijdens de subsonische start- en landingsfase gebruikt worden. Op grote hoogte versnellen ze het vliegtuig tot vier keer geluidssnelheid, waarna een ‘dual mode ram' - of ‘scramjet'- motor de voorstuwing overneemt.


NLR voorspelt het straalgeluid aan de hand van semi-empirische modellen, waarbij het data gebruikt van experimenten met in de romp geïntegreerde geschaalde motoren (zonder verbrandingskamer). Die motoren maakt NLR eerst in de modellenwerkplaats.


Daarnaast richt het NLR onderzoek zich op geluidreductie van het voortstuwingssysteem. In tegenstelling tot huidige vliegtuigen, is dit systeem niet bevestigd aan een vleugel, maar geïntegreerd in de romp. Door absorberende materialen toe te passen en het systeem op een bepaalde positie te plaatsen in de romp kun je het motorgeluid in theorie beperken.

 

Zes keer meer vluchten

Stratofly is een eerste stap om nieuwe luchtvaartroutes te verkennen op hoogtes die nog niet worden geëxploiteerd, tegen de achtergrond van een verwachte verzesvoudiging van het mondiale luchtverkeer in 2050. Uiteindelijk is het doel een revolutionaire vorm van luchttransport te realiseren die veel sneller en efficiënter is en tegelijkertijd duurzamer is dan het huidige luchttransport.

 

Gerelateerd nieuws

Zeeworm inspireert tot onderwaterlijm

Zeeworm inspireert tot onderwaterlijm

Lijm en water zijn geen geslaagde combinatie. Toch heeft WUR-promovendus Marco Dompé het voor elkaar gekregen om onderwaterlijm te maken. Met dank aan de natuur.

Plastic recycling van binnenuit met zuren

Plastic nu eindelijk goed te recycleren

Wetenschappers van het Amerikaanse Berkeley Lab hebben plastics ontwikkeld die steeds opnieuw kunnen worden gerecycled in hoogwaardig materiaal van elke kleur, vorm of gedaante. Dat is zeldzaam, omdat kunststoffen…

Online magazine Inspectie SZW over rol opdrachtgevers bij veilig bouwen

Online magazine Inspectie SZW over rol opdrachtgevers bij veilig bouwen

In een e-magazine over verantwoord opdrachtgeverschap laat de Inspectie SZW uiteenlopende (publieke) opdrachtgevers aan het woord. Ze laten aan de hand van voorbeelden uit hun praktijk zien hoe zij al in de ontwerpfase…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw! Lichtschermen PSENopt II - van top tot teen volledig beveiligd

Pilz maakt het portfolio met lichtschermen compleet: De lichtschermen PSENopt II zijn niet alleen verkrijgbaar voor...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 mei 2019, Eindhoven

Dutch Technology Week

Tijdens de Dutch Technology Week worden in heel Nederland wonderlijke en innovatieve technologieverhalen...

21 mei 2019, Mercure Hotel Roeselare

UPDATE MACHINEVEILIGHEID

Bij de laatste ontwikkelingen in machineveiligheid horen ook moderne interpretaties.

22 mei 2019, LIMTEC+ Diepenbeek

UPDATE MACHINEVEILIGHEID

Bij de laatste ontwikkelingen in machineveiligheid horen ook moderne interpretaties.

Meer agendapunten »