EO

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

07 januari 2019 om 13:50 uur

Een hypersonisch vliegtuig kan acht keer sneller dan het geluid en tien keer sneller dan een hedendaags passagiersvliegtuig. Daarmee vlieg je in drie uur naar Australië. Deze vliegtuigen vliegen in de stratosfeer, waar de luchtweerstand en daarmee het brandstofverbruik minder zijn. Maar welk voortstuwingssysteem heb je daarvoor nodig, hoe kun je dit op duurzame manier doen en hoe zorg je ervoor dat het voor passagiers prettig toeven is aan boord?


Het Stratofly-project , onderdeel va het EU-Horizon 2020 programma, brengt in kaart of de ontwikkeling van een hypersonisch testvliegtuig in 2035 mogelijk is. Technieken die onderzocht worden in Stratofly zijn nu op TRL2-3 niveau, aan het eind van het project zullen deze technieken op TRL4-niveau zijn.


Het project richt zich onder meer op innovatieve hybride voortstuwingsystemen op basis van waterstof. Daarnaast worden de milieueffecten geanalyseerd, zoals de gevolgen van emissies voor de ozonlaag en het klimaat. Ook wordt onderzoek gedaan naar het welzijn van de passagiers, zoals comfort, bioritme en veiligheid.

 

Geluid beperken 

Een van de uitdagingen betreft het beperken van het geluid van het voortstuwingssysteem. Het Nederlandse Lucht en Ruimtevaartinstituut (NLR) onderzoekt het geluidsniveau van de zogenaamde ‘air turborocket'-motoren, die geïntegreerd zijn in de romp en in één gezamenlijke nozzle uitblazen. Deze motoren zullen tijdens de subsonische start- en landingsfase gebruikt worden. Op grote hoogte versnellen ze het vliegtuig tot vier keer geluidssnelheid, waarna een ‘dual mode ram' - of ‘scramjet'- motor de voorstuwing overneemt.


NLR voorspelt het straalgeluid aan de hand van semi-empirische modellen, waarbij het data gebruikt van experimenten met in de romp geïntegreerde geschaalde motoren (zonder verbrandingskamer). Die motoren maakt NLR eerst in de modellenwerkplaats.


Daarnaast richt het NLR onderzoek zich op geluidreductie van het voortstuwingssysteem. In tegenstelling tot huidige vliegtuigen, is dit systeem niet bevestigd aan een vleugel, maar geïntegreerd in de romp. Door absorberende materialen toe te passen en het systeem op een bepaalde positie te plaatsen in de romp kun je het motorgeluid in theorie beperken.

 

Zes keer meer vluchten

Stratofly is een eerste stap om nieuwe luchtvaartroutes te verkennen op hoogtes die nog niet worden geëxploiteerd, tegen de achtergrond van een verwachte verzesvoudiging van het mondiale luchtverkeer in 2050. Uiteindelijk is het doel een revolutionaire vorm van luchttransport te realiseren die veel sneller en efficiënter is en tegelijkertijd duurzamer is dan het huidige luchttransport.

 

Gerelateerd nieuws

ILT: meer energiebesparing industrie mogelijk door vervangen oude elektromotoren

Snelle energiebesparing industrie mogelijk door vervangen oude elektromotoren

Met het vervangen van oude elektromotoren door zuiniger motoren kan de industrie meer energie besparen en zo een grotere bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dat concludeert de Inspectie…

Werken aan grootste windturbine ooit

Werken aan grootste windturbine ooit

De Haliade-X van GE Renewable Energy is de grootste en meest krachtige windturbine ter wereld. De komende vijf jaar wordt de turbine getest op de Maasvlakte. Met een nog nooit vertoonde capaciteit van 12 megawatt kan een…

‘Kippengaas’ verbetert batterij, katalysator, brandstofcel en waterstofproductie

‘Kippengaas’ verbetert batterij, katalysator, brandstofcel en waterstofproductie

Efficiëntere batterijen, betere katalysatoren, brandstofcellen of waterstofproductie. Dat denken imec en de KU Leuven binnen bereik te hebben gebracht met nieuw, extreem regelmatig 3D metaalrooster op nanometerschaal.…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling

De configureerbare besturingssystemen PNOZmulti 2 van Pilz hebben veel functies en zijn flexibel inzetbaar. U kunt de...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

18 maart 2019, Hilversum

Conferentie Nederland Digitaal

Wetenschap, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheid zijn uitgenodigd voor de eerste...

18 maart 2019, Eindhoven

Time series analysis and forecasting

Bij het analyseren van time series zoek je naar structuren en patronen om het onderliggende proces te...

Meer agendapunten »