EO

Stint absoluut niet veilig

17 december 2018 om 12:40 uur

De Stint is absoluut geen veilig vervoermiddel en is dat ook nooit geweest. Dat concludeert TNO, dat de drie versies van de ‘elektrische bolderkar’ heeft onderzocht. Minister Cora van Nieuwenhuizen is dan ook niet van zins om de Stint in de huidige vorm te laten terugkeren op de weg. Tot nu toe geeft ze ook geen gehoor aan de roep om schadevergoeding.


TNO testte de voertuigen op zes nogal voor de hand liggende punten - en ze voldeden aan niet één. Dit waren de eisen:

 

  1. Tijdens het rijden moet het voertuig te allen tijde veilig tot stilstand gebracht kunnen worden.
  2. Het moet altijd bestuurbaar zijn.
  3. Het mag nooit onverwacht zo hard accelereren dat de bestuurder de controle over het voertuig verliest.
  4. Het mag ook niet onverwacht zo hard remmen dat de bestuurder de controle verliest.
  5. Het moet altijd mogelijk zijn om het voertuig handmatig naar een veilige plek te duwen, zonder additionele handelingen.
  6. Als de bestuurder niet aanwezig is moet het voertuig in de parkeerstand staan.


Bij evaluatie bleken dat de voertuigen aan geen van deze veiligheidsdoelstellingen voldeden. Het veiligheidsniveau is daarmee ontoereikend voor personenvervoer. Uit het rapport:

 

  • Geen van de onderzochte voertuigen haalt de wettelijk vereiste remvertraging van 4 m/s2. Bij het keuringsvoertuig valt op dat er geen bedrijfsrem is gemonteerd waarmee het voertuig kan worden afgeremd als de aandrijving niet meer beschikbaar is of niet goed functioneert. Voertuigen H304 en H731 hebben wel een bedrijfsrem maar die is onvoldoende krachtig.
  • Voor alle onderzochte Stints geldt dat het ontbreken van een zitplaats leidt tot veiligheidsrisico's voor remmen en sturen door de grotere kans dat de bestuurder van het voertuig valt. Dit leidt in alle rijsituaties tot een onbeheersbare situatie; er is immers geen bestuurder op het (rijdende) voertuig.
  • Bij het keuringsvoertuig leidt losraken van de nuldraad naar de gashendel in een technisch oncontroleerbare en voor een bestuurder onbeheersbare versnelling van het voertuig. Het losraken van de nuldraad naar de gashendel leidt ook bij H304 en H731 tot ongewenst versnellen. Hier is deze faalmodus wel controleerbaar door het terugdraaien van de gashendel tot de nulstand. Het is echter niet waarschijnlijk dat een bestuurder in een panieksituatie altijd de goede actie onderneemt als deze situatie zich voordoet.
  • Ook de automatische parkeerrem kan leiden tot gevaarlijke situaties wanneer deze ongewenst geactiveerd wordt tijdens het rijden. De kans dat dit gebeurt is te groot omdat veel faalmodi leiden tot dit ongewenst activeren. Bovendien kan een stilgevallen voertuig pas van een gevaarlijke plek verwijderd worden nadat de parkeerrem handmatig gelicht wordt en het contact uitgeschakeld wordt. Dit zijn geen intuïtieve handelingen, zeker niet in een panieksituatie.

 

Aanbevelingen

TNO doet de volgende aanbevelingen:

  1. Het voertuig moet worden voorzien van een goedwerkend remsysteem op alle wielen dat wat betreft technische eisen tenminste voldoet aan de reguliere toelatingseisen voor dit type voertuig.
  2. Omdat het voertuig ook op hellingen gebruikt wordt, moet een oplossing worden ontwikkeld voor het gecontroleerd tot stilstand brengen van het voertuig wanneer de bestuurder van het voertuig valt. Een beter en goedkoper alternatief is het aanbrengen van een inrichting die de kans minimaliseert dat een bestuurder van het voertuig valt, zoals bijvoorbeeld een zitplaats. Met een zitplaats blijft het voertuig ook bestuurbaar doordat de bestuurder altijd op een rijdend voertuig aanwezig is.
  3. De faalmodus ‘ongewenst accelereren' moet te allen tijde worden voorkomen door het toepassen van een redundant signaal en een geschikte methode van foutdetectie. De motorregelaar die gebruikt wordt in H304 en H731 biedt de mogelijkheid voor beide oplossingen.
  4. De automatische parkeerrem moet vervangen worden door een handmatig bediende parkeerreminrichting zodat het voertuig bij stilvallen vrij kan blijven rollen. Een handmatig bediende parkeerrem kan ook niet onbedoeld geactiveerd worden. De parkeerrem zou bediend moeten worden door een bedienelement in de directe nabijheid van de andere bedienorganen en zo worden uitgerust dat het niet kan worden vergeten.
  5. Uit de remtesten met H304 blijkt dat de aandrijving de rem tegenwerkt wanneer de rem harder wil remmen dan de aandrijving. Dit conflict tussen remmen en aandrijving moet opgelost worden. Dit kan eenvoudig worden gerealiseerd door het inbouwen van een schakelaar in de remhendel die het signaal naar de motorregelaar afgeeft om de aandrijving uit te schakelen als de remhendel bediend wordt.

 

Nieuwe eisen aan kindervervoer

De 3500 Stints die Nederland rijk is, mogen de weg niet meer op sinds een ongeval in Oss waarbij vier kinderen om het leven zijn gekomen. Stints worden vooral gebruikt door kinderdagverblijven, die ze graag snel weer in gebruik willen nemen. Van Nieuwenhuizen benadrukt echter dat ‘zeker waar het om kinderen gaat, de veiligheid voorop staat'. Ze gaat samen met de Branchevereniging Kinderopvang kijken hoe kinderen in de toekomst veilig vervoerd kunnen worden. Daarbij dienen het TNO-onderzoek en de aanbevelingen van RDW en het SWOV als uitgangspunt. "We proberen dat zo snel mogelijk te doen, maar dat zal waarschijnlijk pas eind februari worden. Tot die tijd mag de Stint in ieder geval niet meer de weg op", aldus Van Nieuwenhuizen.

 

Reacties (1)

Er zijn in Nederland meer elektrische voertuigen op de weg, die niet aan bovenstaande 6 eisen voldoen. Ik ben benieuwd of deze ook van de weg af moeten.
Robert, 18 december 2018 09:05
 

Gerelateerd nieuws

Werken aan grootste windturbine ooit

Werken aan grootste windturbine ooit

De Haliade-X van GE Renewable Energy is de grootste en meest krachtige windturbine ter wereld. De komende vijf jaar wordt de turbine getest op de Maasvlakte. Met een nog nooit vertoonde capaciteit van 12 megawatt kan een…

10e Safety Event

10e Safety Event

Op 14 mei 2019 vindt alweer voor de tiende keer het Safety Event plaats. Het thema van dit jaar: Verleden, heden en toekomst van machineveiligheid, zijn we op de goede weg?

Beroepsziekten te lijf met de RI&E’ tijdens de 5e week van de RI&E

Beroepsziekten te lijf met de RI&E’ tijdens de 5e week van de RI&E

Van 17 tot en met 21 juni organiseert Steunpunt RI&E de vijfde Week van de RI&E (risico-inventarisatie en -evaluatie). Dit jaar staat de week in het teken van het thema 'Beroepsziekten te lijf met de RI&…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling

De configureerbare besturingssystemen PNOZmulti 2 van Pilz hebben veel functies en zijn flexibel inzetbaar. U kunt de...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

26 maart 2019, Veenendaal

Industrial Ethernet 2019

Industrial Ethernet biedt voordelen als snelheid, kostenreductie, diagnose mogelijkheden en remote...

Meer agendapunten »