‘Dirty, difficult, of dangerous? Neem een bot’

Technologie speelt een belangrijke rol bij Audi. Alles wat te maken heeft met dirty, difficult, of dangerous, wordt bij voorkeur door robots gedaan. Sinds kort is daar een vierde D bijgekomen, namelijk demografie. “Zo komen we in contact met de collaborative robots, die nu ook een intrede maken”, zegt Patrick Danau, algemeen directeur van Audi Brussels.

"Een voordeel van de cobots is dat ze geen afgeschermd veiligheidsgebied nodig hebben, waardoor ze minder plaats innemen, wat kostenbesparend is", zegt Geert De Coppel, cobot-engineer in de afdeling Karosseriebau. "De verdere voordelen zijn natuurlijk dat ze direct kunnen samenwerken met de operatoren en dat ze hen ergonomisch gaan ondersteunen. In die mate zelfs dat we in de toekomst fysiek beperkte mensen kunnen inzetten voor bepaalde jobs waar cobots assistentie verlenen."

In een project dat samen met Fanuc gerealiseerd werd, wordt een cobot van het type CR-7iA/L uitgerust met een visiesysteem voor de controle van lasnaden. Geert Motte, Gruppensprecher Zone Unterbau: "De cobot doet een controle op verschillende lasnaden zoals aanwezigheid, lengte en positie, en dit vooral op plaatsen waar de operator niet of moeilijk kan kijken."

Ergonomie

In de toekomst zal Audi nog meer cobots inzetten. "Het is vooral belangrijk om de robot in te schakelen voor ergonomische problemen", zegt preventieadviseur Walter Seminck. "In de productie hebben we nood aan systemen die zonder problemen altijd hetzelfde kunnen doen. Dat maakt robots interessant om mensen te ondersteunen in wat zij doen."