De drie pijlers van goed alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid

Het gebruik van alcohol, drugs en medicijnen door personeel is een veiligheidsrisico en een economische kostenpost. In tijden van personeelsschaarste wil de werkgever zijn personeel niet kwijt en moet er dus iets gedaan worden maar hoe? Welke praktische mogelijkheden hebben werkgevers om de risico’s van middelengebruik in hun bedrijf te minimaliseren?

Alcohol- en druggebruik vlak voor werktijd of tijdens werktijd kan zorgen voor meer ziekteverzuim, een grotere kans op ongevallen, verminderde productiviteit, kwalitatief minder goed werk en aantasting van de werksfeer.
Werkgevers die het nut van alcohol-, drugs- en medicijnenbeleid (ADM-beleid) beseffen, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Interne expertise is er meestal niet en ook voor de arbodiensten is het glad ijs. Controles houden is een optie maar op grond van de AVG zijn deze voorlopig bijna nergens toegestaan. Een bedrijf kan wel allerlei andere initiatieven ontplooien.

Harry Rienmeijer, directeur van Trafieq, bespreekt de drie pijlers waaruit een goed ADM-beleid bestaat. Deze pijlers zijn voorlichting, handhaving en zorg. Lees het artikel