Franse Solar Road levert 44x minder energie dan verwacht

Geen 17963, ook geen767, maar 409 kWh. Dat is de gemiddelde dagelijkse energieopbrengst van de Franse test-solarroad bij Tourouvre-au-Perche. De weg is een jaar getest en in die tijd kelderden de verwachtingen die begonnen met, u raadde het al, een dagopbrengst van 17963 kWh.

Solar Road-pessimisten waarschuwen al vanaf het begin voor een heilloze route. Zonnepanelen in een weg kunnen niet onder de juiste hoek worden geplaatst, kunnen hun overtollige warmte niet kwijt door een gebrek aan ventilatie aan de achterkant, worden vies, vangen geen zon bij verkeer, en moeten ook nog eens zeer zwaar worden uitgevoerd. Kortom: het lijkt veel handiger om ze op een dak te plaatsen.

En de rekensommen lijken dat nu te bewijzen. De 2800 m2 grote ‘Tourouvrière’ heeft een maximum vermogen van 420 kW en kostte 5 miljoen euro. Dat is 11.905 euro per geïnstalleerde kilowatt. Ter vergelijking: zonneboerderij Cestas bij Bordeaux kostte 360 miljoen euro voor 300.000 kW, dus 1200 euro per kW. Daarbij presteert Bordeaux drie keer beter per geïnstalleerd vermogen. De boerderij is dus tien keer goedkoper en levert verhoudingsgewijs 3x meer energie dan de weg. Nu ligt Tourouvre-au-Perche in Normandië, waar de zon minder schijnt dan in de Bordeaux, maar vast geen 30x minder.

Ondertussen in Nederland

In Nederland worden intussen ook tests uitgevoerd. Het Solar-fietspad bij Krommenie heeft in zijn eerste jaar 73 kWh/m2 opgeleverd. Dat is 20 meer dan de ‘Tourouvrière’ – maar een fietspad hoeft dan ook minder zwaar te worden uitgevoerd dan een autoweg. De tweede, verbeterde versie kwam tot 93 kWh/m2. Door de afname in lichtdoorlatendheid van de toplaag liepen de opbrengsten in de tijd echter terug tot ongeveer 60 kWh/m2.

Binnenkort start men ook hier met een proefstrook voor zwaar verkeer. Deze komt langs de N232 bij Haarlemmermeer en moet nog worden aangelegd.