EO

Algoritme peilt risico’s voor schepen en offshore-platforms

23 oktober 2018 om 15:25 uur

Ingenieurs van het MIT hebben een algoritme ontwikkeld dat snel kan inschatten met welke extreme gebeurtenissen een systeem of constructie te maken kan krijgen. Het is bedoeld voor bijvoorbeeld zeeschepen en offshore-platforms, die zomaar kunnen worden overvallen door een megagolf, een enorme storm of een andere extreme situatie.


Het algoritme simuleert de krachten en spanningen die extreme gebeurtenissen op een bepaalde constructie kunnen uitoefenen, door rekening te houden met de onderliggende dynamiek. "Zo kan je vanaf de voorlopige ontwerpfase beoordelen hoe een constructie zich zal gedragen ten opzichte van alle golven", zegt docent werktuigbouwkunde en ocean engineering Themistoklis Sapsis.


De techniek kan worden toegepast op elk complex systeem. Sapsis: "Bijvoorbeeld om het soort stormen te identificeren die ernstige overstromingen in een stad kunnen veroorzaken, en waar die overstromingen zich kunnen voordoen. Het kan ook worden gebruikt om te beoordelen welke belastingen op het elektriciteitsnet een black-out kunnen veroorzaken."

 

Miljoenen golven

Traditionele gezien bepalen ingenieurs het weerstandsvermogen van een constructie meestal door computersimulaties van bijvoorbeeld een golf uit een bepaalde richting, met een bepaalde hoogte, lengte en snelheid. Deze simulaties zijn zeer complex, omdat ze niet alleen de golf zelf modelleren maar ook de interactie met de constructie.


Deze risicoanalyse simulaties zijn op zich heel nauwkeurig en zouden kunnen voorspellen hoe een constructie op elk mogelijk incident reageert, behalve dat ingenieurs dan miljoenen golven moeten simuleren. Een proces dat maanden in beslag kan nemen. Sapsis' algoritme identificeert eerst snel de ‘belangrijkste' of ‘meest informatieve' identificeren, zodat alleen deze de simulatie hoeft te doorlopen.

 

Gerelateerd nieuws

Waarom bliksem vaak meermaals inslaat op dezelfde plek

Waarom bliksem vaak meermaals inslaat op dezelfde plek (video)

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, slaat bliksem vaak meerdere malen op dezelfde plek in. De reden waarom een bliksemkanaal wordt ‘hergebruikt’, is tot nu toe echter onopgehelderd. Recentelijk heeft een…

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

Hoe kun je de complexiteit van high tech systemen aanpakken?

TNO, Obeo en Altran gaan samenwerken aan oplossingen voor de complexiteit van high tech systemen. Het menselijk brein kan deze volgens hen namelijk eigenlijk niet meer overzien.

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Huisman heeft een order ontvangen voor het design, de engineering, de bouw en levering van de hoofdkraan op het nieuwste wind- turbineinstallatieschip van Jan De Nul, de Voltaire. De kraan heeft de capaciteit om de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

6 mei 2019, Leuven

Vezelversterkte kunststof composieten

In deze cursus krijg je handvatten voor het toepassen van kunststof composiet materialen in je eigen werk...

Meer agendapunten »