EO

Wordt de hele auto batterij?

24 oktober 2018 om 15:23 uur

Wat als je energie kan opslaan in de hele carrosserie van je auto? Of vliegtuig? Dat hebben onderzoekers van de Zweedse UT Chalmers bedacht. Volgens de studie kunnen de carbonvezels fungeren als elektrodes, waardoor de hele huid één constructieve batterij wordt. Hierdoor kunnen de voertuigen veel lichter worden uitgevoerd.


Voor vliegtuigen is dat sowieso nodig om elektrificatie mogelijk te maken; voor auto's betekent het dat op dezelfde hoeveelheid stroom een veel grotere afstand kan worden afgelegd.

 

Kinetische energie oogsten

Professor Mechanica Leif Asp: "Carbon is overigens ook geschikt om kinetische energie te oogsten voor sensoren en conductoren. Als al deze functies in de huid worden geïntegreerd, kan de auto tot 50% lichter worden."


De elektrochemische eigenschappen van carbonvezels hangen af van hun microstructuur. Volgens de onderzoekers, die of-the-shelf varianten onderzochten, zijn vooral vezels met kleine, slecht geordende kristallen geschikt als geleider. Deze zijn minder stijf dan vezels met goed geordende kristallen, maar altijd nog iets stijver dan staal. De kunst is om carbonvezels te produceren die voldoende stijf zijn om de veiligheid te garanderen en tegelijk chaotisch genoeg om de stroom te geleiden. Welke dat zijn, zal per voertuig moeten worden geoptimaliseerd. "Voor de vliegtuigindustrie zou dat kunnen betekenen dat de huid iets dikker moet worden uitgevoerd dan optimaal is. Maar dat betekent dan tegelijkertijd dat deze meer energie kan opslaan."

 

 

Geen vluchtige stoffen

De batterijen zijn wel wat minder efficiënt dan ‘gewone' li-ion batterijen, maar hun dubbele functie maakt dat volgens Asp meer dan goed. "Bovendien zijn ze minder gevaarlijk, vooral doordat er geen vluchtige stoffen in zitten."

 

 

Reacties (1)

Een paar uitdagingen die er nog aankomen?
Het electrisch isoleren van de vezels tov elkaar. Zeker omdat ze voor de sterkte vaak in 2 richtingen lopen/gevlochten te zijn. Spanningscorrosie in het aluminium? Electrische isolatie nodig? Die isolatie/lijm moet ook krachten doorleiden. Pittig!

Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 29-10-2018 09:19.
Erik van Vliet, 25 oktober 2018 13:43
 

Gerelateerd nieuws

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer op Cern gereed

Ontwerpstudie voor cirkelversneller van 100 kilometer op Cern gereed

De ontwerpstudie voor een nieuwe cirkelvormige, ondergrondse deeltjesversneller van 100 kilometer omtrek bij Cern in Genève is gepubliceerd. De superversneller moet de opvolger worden van de huidige LHC-versneller op…

Dunne filmzonnecellen in autowegen, fietspaden, vangrails en geluidschermen

Dunne filmzonnecellen in autowegen, fietspaden, vangrails en geluidschermen

Je zou zeggen dat de weg een hele slechte plek is voor zonnecellen. Ze krijgen daar immers te maken met vervuiling, hoge druk, wrijving, en - schaduwwerpend– verkeer. Toch is er een sterke wens om het wegdek in te…

Snelle en zuinige dataopslag met licht ‘doorbraak naar toekomstig fotonisch geheugen’

Snelle en zuinige dataopslag met licht ‘doorbraak naar toekomstig fotonisch geheugen’

Datacenters maken gebruik van magnetische harde schijven, maar daarmee kost het versturen van informatie veel energie. Licht is de meest energie-efficiënte manier om informatie mee te verzenden. Het is alleen niet…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

17 januari 2019, Breda

1-daagse training ATEX 114

In deze training staat de ATEX Productrichtlijn centraal. De Richtlijn 2014/34/EU (beter bekend als de...

Meer agendapunten »