Rodelen zonder sneeuw in geavanceerde ‘zeepkist’

Met de rodelslee Pistenbock Cross kan de liefhebber ook in de sneeuwvrije maanden de berg af. Het zeepkistachtige voertuig wordt op dezelfde manier bestuurd als bij het rodelen. Hoogwaardige voertuigonderdelen, zoals ingebouwde rotatieremmen, helpen om onverwachte stuurbewegingen effectief te dempen en comfort en veiligheid te vergroten.

Sneeuwpret wordt steeds onveiliger. En dat ligt niet aan het blessuregevaar, maar aan de klimaatverandering. Sneeuwkanonnen worden bij te hoge temperaturen niet meer ingezet, dus om zeker te zijn van sneeuw, moeten wintersportfans steeds hoger de berg op.

De Pistenbock-Cross speelt hier handig op in. De innovatieve ‘slee’ werd ontwikkeld door bouwer van speciale machines Stefan Bock van bock machining in het Beierse Alzenau. Het voertuig is gemaakt voor een ondergrond zonder sneeuw en uitgerust met wielen en schijfremmen. Met name wortels en andere obstakels spelen dan ineens een rol, waardoor de aspecten remmen en demping belangrijk werden. Om plotselinge stuurbewegingen te vermijden, koos het ontwerpteam voor een combinatie van een robuuste, eenvoudige en onderhoudsvrije carrosserie, een brede wielbasis om het kantelrisico zo gering mogelijk te maken, hydraulische schijfremmen en stuurdemping.

Demping op de stuurkruk

Voor de stuurdemping op de stuurkruk zijn de dubbelzijdig roterende rotatieremmen van ACE Stoßdämpfer in Langenfeld gekozen. De obstakels op de piste kunnen immers van alle kanten komen. Het was lastig te bepalen welke afmetingen de componenten moesten hebben. Met verschillende snelheden, die afhankelijk zijn van de helling en van grote verschillen in het gewicht van de rodelaars, kon dit niet van tevoren worden berekend: hiervoor waren lange testritten vereist.

Bock: "Na de testfase hebben we gekozen voor het type FDT-70. De slee wordt met de voeten bestuurd, via een stuurkruk die is verbonden met de bladveren, de as, de wielen en de rotatieremmen. Deze constructie is bestand tegen botsingen, doordat de stuurkruk door glijlagers rond een stuurschroef draait. Twee rotatieremmen zijn concentrisch in tegengestelde richting gemonteerd met afstandhouders onder de stuurkruk. Een vierkant activeert daarbij de rotatierem en optimaliseert zo het stuurgedrag."