Tovertafel wint EIT Digital Challenge 2018

Zorginnovatie Tovertafel van scale-up Active Cues in Utrecht heeft de EIT Digital Challenge 2018 gewonnen in de categorie Digital Wellbeing. Co-founders Mathijs Konings en Sjoerd Wennekes gingen naar huis met een geldprijs van 50.000 euro en een jaar lang internationale groei-ondersteuning van de EIT Digital Accelerator.

De serious game Tovertafel stimuleert fysieke, sociale en mentale activiteit voor mensen met cognitieve uitdagingen. Doel van Active Cues is het creëren van geluksmomenten in de zorg.

Wennekes. "Het sprak de jury aan dat het bij ons vooral gaat om het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met dementie. Wij zitten met name aan de menselijke kant, dat onderscheidt ons van de andere finalisten. Het winnen van de EIT Digital Challenge is voor ons een bevestiging dat we de goede kant opgaan."

De EIT Digital Challenge is een Europese competitie om de beste deep tech innovaties in Europa te identificeren. Chief Innovation Officer Chahab Nastar: "ETI Digital wil Europese bedrijven helpen unicorns te worden opdat Europa een leidende positie heeft in de digitale economie." De 25 finalisten kwamen uit elf Europese landen en zijn geselecteerd uit 200 aanmeldingen uit 24 landen. Vanuit Nederland hebben negen bedrijven zich aangemeld in een van de categorieën Digital Wellbeing, Digital Infrastructure, Digital Finance, Digital Industry en Digital Cities. Naast Active Cues belandde ook Dimebox in de finale.

De twee beste bedrijven van elke categorie winnen een jaar lang groei-ondersteuning van het EIT Digital Accelerator team. Binnen dit team helpen veertig business developers en financiële experts uit dertien Europese steden en een hub in Silicon Valley, scaleups bij het aanboren van nieuwe markten en het aantrekken van kapitaal.

10 miljoen geluksmomenten per dag

Bovenop de ondersteuning krijgen de winnaars een geldprijs van 50.000 euro. "Een mooi bedrag", zegt Wennekes. "Onze prijs gaat volledig naar onze toekomstvisie. Die is nog meer geluksmomenten creëren. We zijn al hard op weg naar 10 miljoen geluksmomenten wereldwijd per dag. Van EIT Digital Accelerator verwacht ik support zodat we onze positie in Europa kunnen verbeteren. We willen marktleider worden en uitbreiden binnen Europa en naar de VS. We zitten nu in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zweden en de UK. Ergens beginnen is een ding, maar die landen volhangen met Tovertafels, daar hebben we hulp bij nodig."

De Oostenrijkse MedicusAI heeft de tweede prijs in de wacht gesleept in de categorie Digital Wellbeing. Dit bedrijf heeft een op Artificial Intelligence gebaseerd platform die gezondheidsdata converteert naar interactieve ervaringen. De andere finalisten waren de Duitse audEERING dat zich bezighoudt met intelligente audio analysis voor spraak, muziek en geluid voor emotie herkenning; de Zweedse scaleup Minut die een non-invasieve sensor van gebeurtenissen in ruimtes en de Deense scaleup Monsenso die een pitch hield voor een mobiele app voor preventie, interventie en behandeling van mentale ziektes.

Digital Finance

Het Nederlandse bedrijf Dimebox deed mee in de categorie Digital Finance. Alex Schoonkind, VP Global Partnerships van Dimebox, dat op data intelligentie gebaseerde betaal technologie maakt die financiële instituties als white label product kunnen gebruiken voor hun betalingsafhandelingen en daarmee tussenpersonen in de waardeketen kunnen uitsluiten en daardoor kosten kunnen besparen, viel buiten de prijzen. Het Ierse Leveris wist de jury te overtuigen met een core banking platform voor het versnellen van financiële dienstverlening bij banken. De tweede prijs in de categorie Digital Finance is voor het Britse bedrijf Kasko dat verzekeraars een op API gebouwd verzekeringsplatform biedt waarmee verzekeraars digitale verzekeringsproducten digitaal kunnen ontwerpen en beheren.

Digital Industry

Het Italiaanse bedrijf Enerbrain, dat zich richt op regulatie van ventilatiesystemen die het binnenklimaat verbetert en het gebruik van airconditioning reduceert, won de eerste plaats in de categorie Digital Industry. Giuseppe Giordano, co-founder van Enerbrain zegt het prijzengeld goed te kunnen gebruiken voor de betaling van de rekening voor de aanvraag van twee patenten die de scaleup heeft ingediend en hoopt met de EIT Digital Accelerator te kunnen groeien in Frankrijk, Spanje en Engeland, waar het net kantoren heeft geopend. Het Duitse bedrijf Cargonexx, ook actief in Nederland, heeft de tweede plaats in deze categorie en is daar superblij mee, zegt Rolf-Dieter Lafrenz, CEO & Co founder van Cargonexx. "Europese expansie is nu de grootste uitdaging voor ons bedrijf. Het is voor kleine bedrijven moeilijk in andere Europese markten voet aan de grond te krijgen. De EIT Digital Accelerator kan voor ons deuren openen in Frankrijk, Spanje en Italië."

Digital Cities

De winnaars in de categorie Digital Cities komen beiden uit Duitsland. Understand.AI heeft de tweede prijs met een machine learning algoritme voor autonoom verkeer. Toposens mag met de eerste prijs naar huis. Tobias Bahneman, managing director en co-founder van Toposens is "extreem blij" en hoopt dat de steun leidt tot het ophalen van een nieuwe financieringsronde.

Digital Infrastructure

Zweden haalt met het cybersecurity bedrijf Baffin Bay Networks de eerste prijs binnen in de categorie Digital Infrastructure en het Franse bedrijf Easy Broadcast, dat zich bezighoudt met hybrid streaming technologie voor audio en video content werd tweede in deze categorie.