EO

“Ondergrondse waterkrachtcentrale noodzakelijk voor klimaatdoelen”

08 oktober 2018 om 14:18 uur

Blue Battery, een spin-off van promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht, betoogt dat het noodzakelijk is om een ondergrondse energiebuffer aanleggen in Limburg. Experts uit wetenschap en bedrijfsleven zijn al gestart met de voorbereidingen, zodat de bouw over twee jaar kan beginnen.


Omringende landen gebruiken stuwmeren als energiebuffer. Is er elektriciteit nodig, dan stroomt water uit het meer via een turbine/generator naar beneden. Is er elektriciteit teveel, dan pomp je het water weer omhoog. Wereldwijd wordt 99% van de elektriciteitsopslag op deze manier geregeld. Het is bovendiende enige technologie voor grootschalige opslag die beschikbaar is, zonder dat eerst nog R&D nodig is: het is proven technology.

 

Circulerend water

Blue Battery wil deze techniek nu naar Nederland halen. Dat is mogelijk dankzij onderzoek aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht. Oprichter Jan Huynen van Blue Battery becijferde de details van een waterkrachtcentrale in de Limburgse bodem.


Bovengronds komt een klein meer (25 ha). Ondergronds komt een tweede reservoir op 1,4 km diepte in een homogene laag hardsteen. Het water circuleert tussen deze twee reservoirs, net als bij een conventionele waterkrachtcentrale.


Omdat het hoogteverschil zo groot is, is maar weinig water nodig om toch veel energie te kunnen opslaan. De energiebuffer die Blue Battery wil bouwen kan een dag lang een miljoen huishoudens van elektriciteit voorzien, of de Nederlandse industrie draaiend houden.

 

Expertgroep

Vorige week is een expertgroep gestart, die locaties in Limburg zal onderzoeken. Uit eerder bodemonderzoek bleek al dat de hardstenen laag in de diepe bodem bijzonder stabiel is. Met nieuwe monitoring-technieken zal de ondergrond verder in kaart worden gebracht. Ook zal het eerder gemaakte ontwerp verder worden gedetailleerd, zodat de bouw over twee jaar kan beginnen. Tegen 2025 kan de energiebuffer dan starten.
Blue Battery zal ontwikkeld binnen een structuur, waarin wetenschap, overheid en bedrijfsleven nauw met elkaar samenwerken. De betrokken experts zijn onder meer:
  • Gert Jan Kramer, hoogleraar duurzame energievoorziening aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht;
  • Han Vrijling, hoogleraar hydraulische structuren aan de TU Delft;
  • Jan Huynen, oprichter Blue Battery;
  • Jos Schneiders, voormalig directeur DSM Nederland en voormalig bestuursvoorzitter van Limburg Economic Development;
  • Ruud Deckers, directeur Blue Battery;
  • Ruut Schalij, directeur van eRiskGroup.

 

Kramer en Vrijling benadruken het belang van een energiebuffer voor het Nederlandse elektriciteitsnet. "We hebben in Nederland onvoldoende opslagmogelijkheid voor elektriciteit als we niet willen terugvallen op centrales met fossiele brandstoffen. Het plan van Blue Battery voorziet in zo´n energiebuffer", aldus Kramer. "Nu de noodzaak en de technische en economische haalbaarheid zijn aangetoond, is het nodig om de volgende stap te zetten en met industrie, overheid en bedrijfsleven dit gezamenlijk mogelijk te maken", aldus Vrijling.


Schneiders: "Meer dan driekwart van onze elektriciteit is bestemd voor zakelijk gebruik. Verduurzaming van de industrie vergt grootschalige opwekking van groene stroom, bijvoorbeeld door windparken op zee. Dit vereist ook grootschalige buffercapaciteit om vraag en aanbod in balans te brengen."

 

Gerelateerd nieuws

Met de vuilniswagen naar kantoor

Met de vuilniswagen naar kantoor

Scania heeft een elektrisch zelfrijdend conceptvoertuig voor de stad ontworpen dat ’s ochtends en ’s avonds forenzen heen en weer kan brengen, overdag goederen distribueert en ’s nachts afval ophaalt.

Het eerste bemande waterstofvliegtuig ter wereld komt uit Delft

Het eerste bemande waterstofvliegtuig ter wereld komt uit Delft

AeroDelft, een studententeam van de TU Delft, is bezig met het ontwikkelen van het eerste bemande vliegtuig ter wereld dat aangedreven wordt door vloeibaar waterstof. Op woensdag 24 april heeft het team het ontwerp…

Droge coating maakt batterijen milieuvriendelijker en goedkoper

Droge coating maakt batterijen milieuvriendelijker en goedkoper

Onderzoekers van het Fraunhofer Instituut voor Materiaal- en Beamtechnologie IWS in Dresden hebben een manier gevonden om de elektrodes van batterijen te coaten met een droge film, in plaats van met vloeibare…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Groot bereik - wereldwijde toepassing - veilige gegevensoverdracht

Schmersal lanceert nieuw veiligheidslichtscherm met Bluetooth-interface Voor het eerst lanceert de Schmersal-groep een...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

19 juni 2019, Den Bosch

Power Electronics 2019

Het doel van dit seminar is de diversiteit van toepassingen, innovaties en kennis te tonen op het gebied...

19 juni 2019, Vianen

Instrumentatie & Analyse event

Het Instrumentatie & Analyse event gaat over de nieuwste ontwikkelingen en uitdagende...

Meer agendapunten »