EO

Jongens beter in wiskunde? In de kleuterklas scoren meisjes even goed

06 september 2018 om 13:37 uur

Waarom kiezen er nog steeds meer jongens dan meisjes voor exacte richtingen? Een kwestie van aanleg blijkt het niet te zijn, want in de kleuterklas beschikken meisjes en jongens over evenveel elementaire wiskundige vaardigheden. Dat toont onderzoek van de KU Leuven bij 400 Vlaamse kleuters aan.


Uit het Vlaamse peilingsonderzoek van 2016 blijkt dat meisjes in het zesde leerjaar minder vaak de eindtermen voor wiskunde halen dan jongens. Op drie verschillende proeven scoorden de jongens gemiddeld meer dan tien procent beter dan de meisjes: ‘getalwaarden en gelijkwaardigheid' (82% vs. 70%), ‘afronden, benaderen en schatten' (54% vs. 42%) en ‘procentberekening' (58% vs. 42%). Ten opzichte van de peiling in 2009 is het verschil tussen de geslachten nog toegenomen.


De vraag waar deze kloof vandaan komt, is nog onbeantwoord. Zou het kunnen dat er al op de kleuterleeftijd, nog voor de start van het onderwijs, een verschil is tussen jongens en meisjes op het vlak van wiskundige vaardigheden? Met andere woorden, is het verschil in deze vaardigheden meer biologisch bepaald?

 

Inkomen en de levenskwaliteit

Met het Wis & Co-project onderzoeken wetenschappers van de KU Leuven de ontwikkeling van wiskundige competenties bij jonge kinderen. "Het is belangrijk om al op jonge leeftijd een beeld te krijgen van deze vaardigheden", zegt professor Bert De Smedt van de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek. "Uit eerder onderzoek weten we namelijk dat de vroege wiskundeontwikkeling een grote voorspellende waarde heeft voor het latere inkomen en de levenskwaliteit."


Daarom werd een grootschalig onderzoek opgestart bij vier- en vijfjarige kleuters in Vlaanderen. Verspreid over 17 scholen namen 410 kinderen uit de tweede kleuterklas deel aan de studie. Elke kleuter moest onder andere acht wiskundige testjes oplossen, bijvoorbeeld voorwerpen tellen, cijfers benoemen, getallen ordenen en eenvoudige sommen zoals 3 + 2 oplossen.


"De resultaten tonen aan dat kinderen in de tweede kleuterklas al over veel wiskundige vaardigheden beschikken", zegt professor De Smedt. "Individueel zijn er wel degelijk grote verschillen, maar voor geen enkele van de acht onderzochte taken is er een verschil tussen jongens en meisjes vastgesteld. De gemiddelde scores liggen erg dicht bij elkaar. Dat jongens vaker de eindtermen voor wiskunde halen, is dus niet het gevolg van een verschil in aangeboren vaardigheden."


De vraag waarom jongens op het einde van de lagere school beter scoren dan meisjes op het vlak van wiskunde blijft dus onbeantwoord. De komende jaren zullen de onderzoekers de kinderen verder opvolgen op zoek naar een verklaring. "Het is mogelijk dat bepaalde stereotypen zoals ‘meisjes hebben minder interesse in wiskunde' hierin een rol spelen. Onbewust kunnen deze veronderstellingen leiden tot lagere verwachtingen ten aanzien van meisjes. We moeten bewuster omgaan met deze stereotypen, zowel in het onderwijs als in de opvoeding. Aangezien jongens en meisjes er evenveel aanleg voor hebben, moet de interesse in wiskunde bij hen in gelijke mate aangewakkerd worden."

 

Gerelateerd nieuws

Humanoïde robot leert gebarentaal

Humanoïde robot leert gebarentaal

Onderzoekers van het Robotica Lab van de afdeling Systems Engineering and Automation van de UC3M hebben een humanoïde robot geprogrammeerd om in gebarentaal te communiceren.

Met een MRI-scanner in de laadbak naar Oeganda

Met een MRI-scanner in de laadbak naar Oeganda

MRI-fysicus Andrew Webb ging de uitdaging aan om een goedkope en eenvoudige MRI-scanner te bouwen voor ontwikkelingslanden. Binnen een jaar wist zijn team een prototype te ontwikkelen dat in staat is om beelden te maken.

100 miljoen voor nieuw AI-instituut

100 miljoen voor nieuw AI-instituut

De TU Eindhoven bouwt aan het Eindhoven Arificial Intelligence Systems Institute (EAISI), om meer bekendheid van het eigen onderwijs en onderzoek op dit gebied te creëren bij aankomende studenten, onderzoekers, het…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MVK Fusion veldbusmodule

... is de uitnodiging tot het standaardiseren van modulaire eenheden en opent de deur naar een één-module-strategie

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

30 juli 2019, Vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

Meer agendapunten »