EO

Russische drijvende kerncentrale berekend op ijsbergen, stormen en tsunami’s

05 september 2018 om 12:12 uur

Rusland neemt begin volgend jaar zijn eerste drijvende kerncentrale in gebruik. De Akademik Lomonosov, uitgerust met 2 KLT-40S kernreactoren, gaat een aantal afgelegen kustplaatsjes en olie- en gasplatforms in het uiterste noordoosten van het land voorzien van elektriciteit.


Eigenaar Rosatom, Ruslands belangrijkste onderneming op nucleair gebied, benadrukt dat het schip speciaal geschikt is gemaakt voor zijn toch ietwat gevaarlijk klinkende missie. De romp is berekend op aanvaringen met ijsbergen, 7 meter hoge tsunami-golven, en stormen met windsnelheden tot 200 km/h. ‘Het schip is gebouwd van staal dat geschikt is voor alle weersomstandigheden en versterkt als een ijsbreker. Verder is het opgedeeld in compartimenten met een dubbele huid. De compartimenten waar de kernreactoren staan, zijn uitgerust met een speciale biologische bescherming die de verspreiding van radioactiviteit tegengaat.'


Deze maand wordt het 144 meter lange en 30 meter brede schip, dat is gebouwd in Sint Petersburg en afgelopen zomer naar Moermansk is gevaren, voorzien van nucleaire brandstof en getest, waarna het naar zijn standplaats Pevek wordt gebracht. De reactoren werken op laagverrijkt uranium en leveren samen 70 MW elektriciteit en 50 Gcal/h warmte: genoeg voor een polaire stad van 100.000 inwoners. De gebruikte nucleaire technologie wordt al sinds 1988 toegepast in ijsbrekers. Rosatom verwacht dat het schip en de reactoren 35 a 40 jaar meegaan. De nucleaire vloeistof moet eens in de 3 jaar worden ververst.

 

Milieu(on)vriendelijk

Op de vraag waarom de olie- en gasplatforms niet gewoon olie en gas gebruiken om hun elektriciteit op te wekken, antwoordt Rosatom dat dat milieuonvriendelijk zou zijn. ‘De drijvende kerncentrale maakt de jaarlijkse- directe en indirecte - consumptie van 200 000 ton kolen en 120 000 ton brandstof overbodig.' En waarom de milieuonvriendelijke olie- en gasplatforms dan niet gewoon worden opgeheven? ‘Dat valt onder een andere autoriteit.'


Eerder berichtte Engineersonline al over een nucleair schip dat Rosatom bouwt voor China

 

Reacties (1)

oeps,

was de Titanic ook niet berekend op grote ijsbergen en 'onzinkbaar'?
ik vind nucleair materiaal op zo'n boot toch een onaanvaardbaar risico!

maar ja, als het kalf verdronken is....
leer de geschiedenis en je kent de toekomst....
leer van andermans fouten, je hebt niet de tijd om ze allemaal zelf te maken....
en zo ken ik nóg wel een paar open deuren om in te trappen.

groeten, Dré.

PS
ik ben geen atoomgeleerde, maar een bezorgde wereldburger.
Dré Jansen, 6 september 2018 11:50
 

Gerelateerd nieuws

Tu/D team presenteert zonneboot voor op open zee

Zeewaardige zonneboot vliegt over de golven

Het TU Delft Solar Boat Team gaat een zonneboot ontwikkelen voor op open zee. Het wordt een trimaran, een boot met drie rompen, die de oceaan volledig op zonne-energie gaat bedwingen.

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Kunstmatige long maakt brandstof van water

Onderzoekers van de Stanford universiteit zijn erin geslaagd om de werking van de long te kopiëren in een elektrokatalytisch mechanisme waarmee water energiezuinig kan worden gesplitst in waterstof en zuurstof. Dit…

90 miljoen voor inzet technologie bij zorg thuis

90 miljoen voor inzet technologie bij zorg thuis

Inzet van technologie kan voor veel ouderen met een chronische ziekte of beperking van betekenis zijn, om met een goede kwaliteit van leven zelfstandig te kunnen blijven wonen. Om de inzet van zulke e-health toepassingen…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

22 januari 2019

Carcinogene stoffen

Tijdens deze cursus worden methoden besproken waarmee vastgesteld kan worden of een stof carcinogene...

22 januari 2019, Vianen

Certified Machinery Safety Expert (CMSE) met TUV certificaat

22, 23. 29 en 30 januari 2019

Meer agendapunten »