EO

Russische drijvende kerncentrale berekend op ijsbergen, stormen en tsunami’s

05 september 2018 om 12:12 uur

Rusland neemt begin volgend jaar zijn eerste drijvende kerncentrale in gebruik. De Akademik Lomonosov, uitgerust met 2 KLT-40S kernreactoren, gaat een aantal afgelegen kustplaatsjes en olie- en gasplatforms in het uiterste noordoosten van het land voorzien van elektriciteit.


Eigenaar Rosatom, Ruslands belangrijkste onderneming op nucleair gebied, benadrukt dat het schip speciaal geschikt is gemaakt voor zijn toch ietwat gevaarlijk klinkende missie. De romp is berekend op aanvaringen met ijsbergen, 7 meter hoge tsunami-golven, en stormen met windsnelheden tot 200 km/h. ‘Het schip is gebouwd van staal dat geschikt is voor alle weersomstandigheden en versterkt als een ijsbreker. Verder is het opgedeeld in compartimenten met een dubbele huid. De compartimenten waar de kernreactoren staan, zijn uitgerust met een speciale biologische bescherming die de verspreiding van radioactiviteit tegengaat.'


Deze maand wordt het 144 meter lange en 30 meter brede schip, dat is gebouwd in Sint Petersburg en afgelopen zomer naar Moermansk is gevaren, voorzien van nucleaire brandstof en getest, waarna het naar zijn standplaats Pevek wordt gebracht. De reactoren werken op laagverrijkt uranium en leveren samen 70 MW elektriciteit en 50 Gcal/h warmte: genoeg voor een polaire stad van 100.000 inwoners. De gebruikte nucleaire technologie wordt al sinds 1988 toegepast in ijsbrekers. Rosatom verwacht dat het schip en de reactoren 35 a 40 jaar meegaan. De nucleaire vloeistof moet eens in de 3 jaar worden ververst.

 

Milieu(on)vriendelijk

Op de vraag waarom de olie- en gasplatforms niet gewoon olie en gas gebruiken om hun elektriciteit op te wekken, antwoordt Rosatom dat dat milieuonvriendelijk zou zijn. ‘De drijvende kerncentrale maakt de jaarlijkse- directe en indirecte - consumptie van 200 000 ton kolen en 120 000 ton brandstof overbodig.' En waarom de milieuonvriendelijke olie- en gasplatforms dan niet gewoon worden opgeheven? ‘Dat valt onder een andere autoriteit.'


Eerder berichtte Engineersonline al over een nucleair schip dat Rosatom bouwt voor China

 

Reacties (1)

oeps,

was de Titanic ook niet berekend op grote ijsbergen en 'onzinkbaar'?
ik vind nucleair materiaal op zo'n boot toch een onaanvaardbaar risico!

maar ja, als het kalf verdronken is....
leer de geschiedenis en je kent de toekomst....
leer van andermans fouten, je hebt niet de tijd om ze allemaal zelf te maken....
en zo ken ik nóg wel een paar open deuren om in te trappen.

groeten, Dré.

PS
ik ben geen atoomgeleerde, maar een bezorgde wereldburger.
Dré Jansen, 6 september 2018 11:50
 

Gerelateerd nieuws

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

‘Binnen 10 jaar kan iedereen elektrisch vliegen in de stad’

Het Koninklijk NLR en Pal-V hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend dat de gezamenlijke ambitie beschrijft om binnen 10 jaar een elektrisch aangedreven voertuig te realiseren waarmee men autonoom kan…

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Grootste kraan ter wereld voor hefplatform Voltaire

Huisman heeft een order ontvangen voor het design, de engineering, de bouw en levering van de hoofdkraan op het nieuwste wind- turbineinstallatieschip van Jan De Nul, de Voltaire. De kraan heeft de capaciteit om de…

Botsende zwarte gaten spotten met Heisenbergs onzekerheid

Botsende zwarte gaten spotten met Heisenbergs onzekerheid

Werner Heisenberg, een van de pioniers van de kwantumtheorie in de jaren ’20 van de vorige eeuw zou er vermoedelijk versteld van staan. Uitgerekend het legendarische onzekerheidsprincipe dat hij ooit formuleerde, wordt…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MGBS de slanke versie binnen de MGB serie

Ter aanvulling op de MGB serie heeft EUCHNER de MGBS uitgebracht, die uitkomst biedt op plaatsen met weinig ruimte en op...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 april 2019, Vianen

Masterclass Machineveiligheid ( 4-dagen)

23,24,30 april en 1mei 2019

6 mei 2019, Leuven

Vezelversterkte kunststof composieten

In deze cursus krijg je handvatten voor het toepassen van kunststof composiet materialen in je eigen werk...

Meer agendapunten »