Racewagen op waterstof 6e tussen de benzineconcurrenten

Studententeam Forze van de TU Delft heeft met een waterstofraceauto als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Op zaterdag 18 augustus kwam het team na een race van 60 minuten als 6e over de finish tijdens de Supercar Challenge.

De duurzame Forze VIII moest tussen de benzineraceauto’s laten zien wat ze waard is. Het leek aan het begin van het jaar een lastige strijd, maar onder andere dankzij een nieuw bodywork en grotere waterstoftanks ging de race op zaterdag beter dan de studenten hadden durven hopen. Op zondag kon het team echter niet meestrijden in de Supercar Challenge. Team Manager Gijs Vermeij: "10 Minuten voor de start bleek dat een inkooponderdeel van de voorophanging niet meer aan onze veiligheidseisen voldeed. Daarom hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen niet aan de race van zondag deel te nemen. Maar onze waterstoftechnologie was er helemaal klaar voor. En het is voor het eerst in de geschiedenis dat een waterstofraceauto een officiële race van 60 minuten tegen benzineauto’s heeft uitgereden."

Nieuw ronderecord

Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf auto’s waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie. Inmiddels is de Forze wagen uitgegroeid tot een volwaardige, competitieve raceauto. Forze VIII heeft recentelijk op Circuit Zandvoort een nieuw ronderecord in zijn klasse neergezet van 1:56.968.