EO

Raketmotor levert gewenste 4650 kN

17 juli 2018 om 09:50 uur

In 140 cruciale seconden heeft de nieuwe raketmotor P120C afgelopen maandag zijn nut bewezen voor de Europese ruimtevaart. Tijdens een ESA tests in French Guiana leverde de vaste-stuwstofmotor de gewenste maximale stuwkracht van 4650 kN die nodig is om een Vega-C of Ariane 6 van de grond te krijgen en door de eerste vluchtfase.


De Vega-C moet volgend jaar al de ruimte in; de Ariane 6 vanaf 2020.


De P120C is 13,5 m lang en 3,4 m in doorsnee en is in één stuk gebouwd uit een carboncomposiet. Hij moet de P80 vervangen die nu als eerste fasemotor wordt gebruikt. Een P120C gebruikt nodig,142 ton vast drijfgas. De Ariane 6 heeft er twee van nodig.


Gedurende de test hebben 600 sensoren metingen uitgevoerd. De gedetailleerde resultaten hiervan worden later bekend gemaakt. Op het eerste gezicht lijkt echter alles goed te zijn gegaan. De belangrijkste componenten in de motor, zoals de ontsteking, nozzles, het vaste drijfgas en de geïsoleerde motor waren al afzonderlijk getest.

 

Testbank

Om de gigantische motor succesvol te kunnen testen, moest eerst de testbank met al het gereedschap en ander toebehoren worden aangepast. Deze aanpassingen zijn op hun beurt getest met een model van de P120C op ware grootte gevuld met inert drijfgas.
 

Gerelateerd nieuws

Delft test wisselwerking tussen Casimireffect en supergeleiding

Delft test wisselwerking tussen Casimireffect en supergeleiding

Het Casimireffect en supergeleiding zijn twee bekende kwantumverschijnselen. Los van elkaar zijn deze fenomenen grondig bestudeerd. Maar wat gebeurt er als je de twee effecten samenbrengt in één experiment?…

Rotterdams bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

Rotterdam bouwt test-snellaadplein voor slim laden elektrische voertuigen

Het consortium Flex EV heeft 1,9 miljoen euro subsidie ontvangen voor het realiseren van een innovatief snellaadplein aan de zuidkant van Rotterdam. Hier kunnen logistieke bedrijven hun elektrische voertuigen laden voor…

De waterbakproef van NLR (beeld: NLR)

Risico's van aquaplaning voor luchtvaart in kaart gebracht met waterbakproef

Iedere week raakt er wel ergens in de wereld een vliegtuig van de baan. In zo’n vijf tot tien procent van de gevallen is dit het gevolg van extreme regenval en een kletsnatte landingsbaan. Hoe kun je dergelijke …

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Nieuw IoT bord met software en TFT

Het nieuwe Arrow Aris Edge S3 bord maakt de ontwikkeling van batterijgevoede IoT-applicaties met een klein TFT-scherm...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

3 september 2018, Breda

Introductie NEN Veiligheidsladder®

Wilt u de veiligheid op de werkvloer vergroten? De NEN Veiligheidsladder® is een certificeerbare norm om...

4 september 2018, Breda

Performance Level & SISTEMA 2.0

Deze training begint bij de basis: de Machinerichtlijn en de link (via risicobeoordeling) naar...

Meer agendapunten »