EO

Zout nekt Twentse zonneboot in Monaco; Delft heeft eindelijk even geen pech

16 juli 2018 om 10:46 uur

In de jaarlijkse zonnebotenrace in Monaco hebben de hoge golven een bepalende rol gespeeld. In elk geval voor het team van de Universiteit Twente, dat zoveel zout water aan boord kreeg dat de panelen loslieten. De TU Delft, dat al het hele seizoen met tegenslagen kampt, had hier gelukkig geen last van. Alleen... werd de boot na de race kapot gevaren terwijl hij aan de steiger lag.


Twente werd 7e (vorig jaar 3e), terwijl Delft (vorig jaar 6e) als door een wonder toch nog op de 2e plek wist te eindigen. Net achter het team van Clafis, dat elk jaar wint.


Het eindoverzicht in Monaco:

 

A Klasse

1. Sunflare Solarteam (NL)
2. Antwerp Maritime Academy (BE)
3. AGH Solar Boat Team
4. ROCvA California (VS)
5. ROCvA Maryland (VS)
6. Han Solarboat (NL)
7. VHL-Nordwin Zonnebootteam
8. Skipper Solar Team ROC Friese Poort Leeuwarden (NL)
9. Técnico Solar Boat (PT)
10. HZ Solarboat Team (NL)
11. SolarteamSneek (NL)

 

Open klasse

1. Clafis Victron Energy Solar Boat Team (NL)
2. TU Delft Solar Boat Team (NL)
3. Sunderbird (DE)
4. DB-20 Racing Team (NL)
5. Engineers of Innovation (NL)
6. Team CleanMobility SOLAR (NL)
7. Solar Boat Twente (NL)
8. Dutch Solar Boat (NL)
9. BME Solar Boat Team (HU)
10. NHL Solarboatteam (NL)

 

Deze lijst lijkt in niets op het eindoverzicht van vorig jaar. Bijna de helft van de teams is zelfs vervangen door andere.

 

Wereldkampioen

De wedstrijd in Monaco maakt deel uit van de Solar Sport One race competitie die bestaat uit vijf races. De races kennen verschillende onderdelen, waaronder een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team dat deze elementen in alle races gemiddeld het best weet te voltooien, is de wereldkampioen.

 

Betere software en stuursysteem

Het Twentse team nam voor de tweede keer deel aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge. Bij het debuut vorig jaar werd het team derde. In het tussenliggende jaar is er door de teamleden veel gesleuteld aan de boot. Heleen Jeurink, chief communications voor de race: "Vooral in de software en telemetrie hebben we verbeteringen doorgevoerd. Zo krijgen we nu meer data vanaf de boot naar de wal gestuurd, is de boot stabieler door de meer betrouwbare software en is het stuursysteem verbeterd. Omdat we vorig jaar wat problemen hadden met de zonnecellen op zee, hebben we het zonnedek robuuster gemaakt zodat dit niet meer kan gebeuren."

 

Delftse pech

Het TU Delft Solar Boat Team kampte dit seizoen met grote tegenslagen. Tijdens een testvaart voor een recordsnelheid ontstond ernstige schade aan de romp en elektrische systemen doordat één van de nieuwe innovaties van het team een plotselinge hoge kracht tijdens het varen met een snelheid van 50 km/u net niet meer aankon. De week na dit incident ontstond er een brand vanuit een batterij van een oudere boot in een brandveilige container waar het team de accu's van haar boten in opslaat en ook die van de nieuwe boot. Hierdoor moest het team de boot en de interne systemen repareren, en een nieuwe accu bouwen voor de volgende race die twee dagen later plaatsvond.


Na het laatste race onderdeel in Monaco voer een andere boot uit de wedstrijd plotseling met hoge snelheid tegen de boot van het TU Delft Solar Boat Team aan die aan de steiger lag. Hierdoor werd de boot met hoge snelheid tegen de kant aangeduwd waardoor er grote schade ontstond aan de romp van de boot. "Het is onwijs balen dat dit gebeurt met de boot waar we zo hard aan hebben gewerkt dit jaar. We gaan nu kijken wat de schade is en hoe we dit kunnen oplossen," zegt piloot Wouter Spek.
 

 

Reacties (1)

Vreemd dit:

In de jaarlijkse zonnebotenrace in Monaco hebben de hoge golven een bepalende rol gespeeld. In elk geval voor het team van de Universiteit Twente, dat zoveel zout water aan boord kreeg dat de panelen loslieten.

Het Twentse team nam voor de tweede keer deel aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge. Bij het debuut vorig jaar werd het team derde. In het tussenliggende jaar is er door de teamleden veel gesleuteld aan de boot. Heleen Jeurink, chief communications voor de race: …....... Omdat we vorig jaar wat problemen hadden met de zonnecellen op zee, hebben we het zonnedek robuuster gemaakt zodat dit niet meer kan gebeuren."

Blijkbaar toch niet goed genoeg gezien het feit dat de zonnecellen toch loslieten.....
Rob Berg, 16 juli 2018 13:45
 

Gerelateerd nieuws

Menselijk brein kan naast de eigen armen ook een cyborg-arm bedienen

Menselijk brein kan eigen armen én cyborg-arm bedienen (video)

Het menselijk brein is prima in staat om naast de eigen armen ook een cyborg-arm te bedienen. Dat blijkt uit onderzoek aan het Hiroshi Ishiguro Laboratorium in Japan. Dit maakt het mogelijk om vieze of gevaarlijke…

Delft test wisselwerking tussen Casimireffect en supergeleiding

Delft test wisselwerking tussen Casimireffect en supergeleiding

Het Casimireffect en supergeleiding zijn twee bekende kwantumverschijnselen. Los van elkaar zijn deze fenomenen grondig bestudeerd. Maar wat gebeurt er als je de twee effecten samenbrengt in één experiment?…

Flexibele zonnecellen in de vangrail

Flexibele zonnecellen in de vangrail

Voor het eerst zijn er zonnecellen aangebracht op een vangrail. Het gaat om een stuk van 72 meter op een vangrail naast de provinciale weg N194 bij Heerhugowaard. Het is een proef met flexibele folie met zonnecellen.…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Nieuw IoT bord met software en TFT

Het nieuwe Arrow Aris Edge S3 bord maakt de ontwikkeling van batterijgevoede IoT-applicaties met een klein TFT-scherm...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

3 september 2018, Breda

Introductie NEN Veiligheidsladder®

Wilt u de veiligheid op de werkvloer vergroten? De NEN Veiligheidsladder® is een certificeerbare norm om...

4 september 2018, Breda

Performance Level & SISTEMA 2.0

Deze training begint bij de basis: de Machinerichtlijn en de link (via risicobeoordeling) naar...

Meer agendapunten »