EO

Zout nekt Twentse zonneboot in Monaco; Delft heeft eindelijk even geen pech

16 juli 2018 om 10:46 uur

In de jaarlijkse zonnebotenrace in Monaco hebben de hoge golven een bepalende rol gespeeld. In elk geval voor het team van de Universiteit Twente, dat zoveel zout water aan boord kreeg dat de panelen loslieten. De TU Delft, dat al het hele seizoen met tegenslagen kampt, had hier gelukkig geen last van. Alleen... werd de boot na de race kapot gevaren terwijl hij aan de steiger lag.


Twente werd 7e (vorig jaar 3e), terwijl Delft (vorig jaar 6e) als door een wonder toch nog op de 2e plek wist te eindigen. Net achter het team van Clafis, dat elk jaar wint.


Het eindoverzicht in Monaco:

 

A Klasse

1. Sunflare Solarteam (NL)
2. Antwerp Maritime Academy (BE)
3. AGH Solar Boat Team
4. ROCvA California (VS)
5. ROCvA Maryland (VS)
6. Han Solarboat (NL)
7. VHL-Nordwin Zonnebootteam
8. Skipper Solar Team ROC Friese Poort Leeuwarden (NL)
9. Técnico Solar Boat (PT)
10. HZ Solarboat Team (NL)
11. SolarteamSneek (NL)

 

Open klasse

1. Clafis Victron Energy Solar Boat Team (NL)
2. TU Delft Solar Boat Team (NL)
3. Sunderbird (DE)
4. DB-20 Racing Team (NL)
5. Engineers of Innovation (NL)
6. Team CleanMobility SOLAR (NL)
7. Solar Boat Twente (NL)
8. Dutch Solar Boat (NL)
9. BME Solar Boat Team (HU)
10. NHL Solarboatteam (NL)

 

Deze lijst lijkt in niets op het eindoverzicht van vorig jaar. Bijna de helft van de teams is zelfs vervangen door andere.

 

Wereldkampioen

De wedstrijd in Monaco maakt deel uit van de Solar Sport One race competitie die bestaat uit vijf races. De races kennen verschillende onderdelen, waaronder een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team dat deze elementen in alle races gemiddeld het best weet te voltooien, is de wereldkampioen.

 

Betere software en stuursysteem

Het Twentse team nam voor de tweede keer deel aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge. Bij het debuut vorig jaar werd het team derde. In het tussenliggende jaar is er door de teamleden veel gesleuteld aan de boot. Heleen Jeurink, chief communications voor de race: "Vooral in de software en telemetrie hebben we verbeteringen doorgevoerd. Zo krijgen we nu meer data vanaf de boot naar de wal gestuurd, is de boot stabieler door de meer betrouwbare software en is het stuursysteem verbeterd. Omdat we vorig jaar wat problemen hadden met de zonnecellen op zee, hebben we het zonnedek robuuster gemaakt zodat dit niet meer kan gebeuren."

 

Delftse pech

Het TU Delft Solar Boat Team kampte dit seizoen met grote tegenslagen. Tijdens een testvaart voor een recordsnelheid ontstond ernstige schade aan de romp en elektrische systemen doordat één van de nieuwe innovaties van het team een plotselinge hoge kracht tijdens het varen met een snelheid van 50 km/u net niet meer aankon. De week na dit incident ontstond er een brand vanuit een batterij van een oudere boot in een brandveilige container waar het team de accu's van haar boten in opslaat en ook die van de nieuwe boot. Hierdoor moest het team de boot en de interne systemen repareren, en een nieuwe accu bouwen voor de volgende race die twee dagen later plaatsvond.


Na het laatste race onderdeel in Monaco voer een andere boot uit de wedstrijd plotseling met hoge snelheid tegen de boot van het TU Delft Solar Boat Team aan die aan de steiger lag. Hierdoor werd de boot met hoge snelheid tegen de kant aangeduwd waardoor er grote schade ontstond aan de romp van de boot. "Het is onwijs balen dat dit gebeurt met de boot waar we zo hard aan hebben gewerkt dit jaar. We gaan nu kijken wat de schade is en hoe we dit kunnen oplossen," zegt piloot Wouter Spek.
 

 

Reacties (1)

Vreemd dit:

In de jaarlijkse zonnebotenrace in Monaco hebben de hoge golven een bepalende rol gespeeld. In elk geval voor het team van de Universiteit Twente, dat zoveel zout water aan boord kreeg dat de panelen loslieten.

Het Twentse team nam voor de tweede keer deel aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge. Bij het debuut vorig jaar werd het team derde. In het tussenliggende jaar is er door de teamleden veel gesleuteld aan de boot. Heleen Jeurink, chief communications voor de race: …....... Omdat we vorig jaar wat problemen hadden met de zonnecellen op zee, hebben we het zonnedek robuuster gemaakt zodat dit niet meer kan gebeuren."

Blijkbaar toch niet goed genoeg gezien het feit dat de zonnecellen toch loslieten.....
Rob Berg, 16 juli 2018 13:45
 

Gerelateerd nieuws

 Twaalfhonderd kilometer op één acculading in Australië

Dwars door Australië op drie accu's vol zon

Twaalfhonderd kilometer moeten zonnewagens in de Cruiser-klasse van de Bridgestone World Solar Challenge komend najaar in één ruk zien af te leggen. Deze nieuwe regel, waardoor teams tussen de start in Darwin en de…

Tu/D team presenteert zonneboot voor op open zee

Zeewaardige zonneboot vliegt over de golven

Het TU Delft Solar Boat Team gaat een zonneboot ontwikkelen voor op open zee. Het wordt een trimaran, een boot met drie rompen, die de oceaan volledig op zonne-energie gaat bedwingen.

Kracht van wet voor nieuwe Richtlijn Steigers

Wettelijke status voor nieuwe Richtlijn Steigers

De nieuwe Richtlijn Steigers is opgenomen in de Arbocatalogus Bouw & Infra. Daarmee heeft de richtlijn nu officiële kracht van wet gekregen dankzij de gezamenlijke inspanning van verschillende branches om de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

21 januari 2019, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

22 januari 2019

Carcinogene stoffen

Tijdens deze cursus worden methoden besproken waarmee vastgesteld kan worden of een stof carcinogene...

Meer agendapunten »