EO

Brand, schade én podiumplek voor TU Delft Solar Boat

25 juni 2018 om 11:36 uur

Het TU Delft Solar Boat Team heeft de tweede plek behaald tijdens de tweede zonnebootrace van de Solar Sport One competitie op 22 en 23 juni in Purmerend. Dit ondanks een accubrand en ernstige schade aan de huid die afgelopen twee weken ontstond tijdens een test op topsnelheid. De boot zal nu verder worden verbeterd zodat er de aankomende drie races volop gestreden kan worden om de eerste plek te veroveren.


Wouter Spek, piloot van het team: "We hebben nauwelijks de tijd gehad om de boot voor de race te testen aangezien de reparaties net op tijd klaar waren. Op dit moment zijn we dus al ontzettend blij dat de boot de hele race kon varen en dat we nu stevig de tweede plek in handen hebben. En nu gaan we de boot verder optimaliseren zodat we de komende races de eerste plek kunnen aanvallen."

 

Solar Sport One race

Het team doet mee aan de Solar Sport One race competitie, het wereldkampioenschap voor Solar Boat racen. Deze competitie bestaat uit vijf races waarvan de afgelopen race in Purmerend van 22 en 23 juni de tweede is geweest. Tijdens deze race is het team als tweede geëindigd. De races bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team dat deze elementen over alle races het best weet te voltooien wordt wereldkampioen. Net zoals de eerste race eindigde het Delftse studententeam, achter Clafis Victron Energy Solar Boat Team. De volgende race is in Groningen van 29 tot 30 juni en vanaf dan is er tot 15 juli elke week een race.

repaTijdens de reparaties

 

Tegenslagen

Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de twee weken voor de race in Purmerend grote tegenslagen gehad. Zo ontstond tijdens een Top Speed test een grote scheur in de romp waardoor de elektronica waterschade opliep en ontstond er op maandag 18 juni een plotselinge accubrand, veroorzaakt door een oudere accu in de speciale vuurbestendige opslagcontainer voor de accu's, waarbij de accu van de nieuwe Solar Boat ook beschadigd raakte.

 

Fietsstabiliteit

Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie die binnenkomt, maakt de boot gebruik van draagvleugels onder de romp zodat deze bij een snelheid van 20 km/h volledige uit het water komt. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. Zo verbruikt de boot op zijn cruisesnelheid even veel energie als een waterkoker. Daarnaast weegt de boot slechts 115 kilogram, waardoor hij minder energie nodig heeft om uit het water te komen. Doordat de boot slechts twee steunpunten heeft, is deze niet stabiel uit zichzelf. Hiervoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor precies hetzelfde als bij een fiets.
 

Gerelateerd nieuws

Pulsvisserij verboden: nu moeten er nieuwe technieken worden bedacht

Pulsvisserij verboden: nu moeten er nieuwe technieken worden bedacht

Minister Carola Schouten heeft 15 miljoen euro gereserveerd voor innovatie en de ontwikkeling van alternatieven voor Nederlandse vissers die getroffen worden door het verbod op pulsvissen. Zinvol, denk Tammo Bult,…

Onderhoud sluizen en bruggen voorspeld door continue metingen

Onderhoud sluizen en bruggen voorspeld door continue metingen

Bruggen en sluizen die langer meegaan, minder energie verbruiken en minder vaak gestremd zijn. Dat is het resultaat als je beter kunt voorspellen wanneer onderhoud precies nodig is. In het programma Vitale Assets laten…

Nieuwe deeltjes ontdekken met behulp van zwarte gaten

Nieuwe deeltjes ontdekken met behulp van zwarte gaten

Sommige theorieën die verder gaan dan het Standaardmodel van de elementairedeeltjesfysica voorspellen dat er nieuwe, ultralichte deeltjes bestaan met veel kleinere massa’s dan die van de lichtste bekende deeltjes in…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

Meer agendapunten »