EO

Brand, schade én podiumplek voor TU Delft Solar Boat

25 juni 2018 om 11:36 uur

Het TU Delft Solar Boat Team heeft de tweede plek behaald tijdens de tweede zonnebootrace van de Solar Sport One competitie op 22 en 23 juni in Purmerend. Dit ondanks een accubrand en ernstige schade aan de huid die afgelopen twee weken ontstond tijdens een test op topsnelheid. De boot zal nu verder worden verbeterd zodat er de aankomende drie races volop gestreden kan worden om de eerste plek te veroveren.


Wouter Spek, piloot van het team: "We hebben nauwelijks de tijd gehad om de boot voor de race te testen aangezien de reparaties net op tijd klaar waren. Op dit moment zijn we dus al ontzettend blij dat de boot de hele race kon varen en dat we nu stevig de tweede plek in handen hebben. En nu gaan we de boot verder optimaliseren zodat we de komende races de eerste plek kunnen aanvallen."

 

Solar Sport One race

Het team doet mee aan de Solar Sport One race competitie, het wereldkampioenschap voor Solar Boat racen. Deze competitie bestaat uit vijf races waarvan de afgelopen race in Purmerend van 22 en 23 juni de tweede is geweest. Tijdens deze race is het team als tweede geëindigd. De races bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een top speed record, endurance races, sprints en slaloms. Het team dat deze elementen over alle races het best weet te voltooien wordt wereldkampioen. Net zoals de eerste race eindigde het Delftse studententeam, achter Clafis Victron Energy Solar Boat Team. De volgende race is in Groningen van 29 tot 30 juni en vanaf dan is er tot 15 juli elke week een race.

repaTijdens de reparaties

 

Tegenslagen

Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de twee weken voor de race in Purmerend grote tegenslagen gehad. Zo ontstond tijdens een Top Speed test een grote scheur in de romp waardoor de elektronica waterschade opliep en ontstond er op maandag 18 juni een plotselinge accubrand, veroorzaakt door een oudere accu in de speciale vuurbestendige opslagcontainer voor de accu's, waarbij de accu van de nieuwe Solar Boat ook beschadigd raakte.

 

Fietsstabiliteit

Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie die binnenkomt, maakt de boot gebruik van draagvleugels onder de romp zodat deze bij een snelheid van 20 km/h volledige uit het water komt. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. Zo verbruikt de boot op zijn cruisesnelheid even veel energie als een waterkoker. Daarnaast weegt de boot slechts 115 kilogram, waardoor hij minder energie nodig heeft om uit het water te komen. Doordat de boot slechts twee steunpunten heeft, is deze niet stabiel uit zichzelf. Hiervoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor precies hetzelfde als bij een fiets.
 

Gerelateerd nieuws

Een tweede maan boven Chengdu

Chengdu vervangt straatverlichting door kunstmaan

Het bestuur van de Chinese stad Chengdu wil de straten ’s nachts gaan verlichten met een kunstmaan. Daartoe moet een satelliet met spiegelende, beweegbare panelen de ruimte in worden gebracht, die het zonlicht naar de…

Botjes ter grootte van een cel inspecteren zelfstandig pijpleidingen

Micro-robots inspecteren zelfstandig pijpleidingen (video)

Nog even en dan kan de industrie robots ter grootte van een cel inzetten om olie-, gas-, en andere leidingen te inspecteren (waaronder de aderen in het menselijk lichaam). Dit dankzij een uitvinding aan het Massachusetts…

De hele huid van auto of vliegtuig als batterij

Wordt de hele auto batterij?

Wat als je energie kan opslaan in de hele carrosserie van je auto? Of vliegtuig? Dat hebben onderzoekers van de Zweedse UT Chalmers bedacht. Volgens de studie kunnen de carbonvezels fungeren als elektrodes, waardoor de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
NIEUW! Pilz Veiligheidslaserscanner PSENscan

Met de tweedimensionale veiligheidslaserscanner van Pilz, de PSENscan, beveiligt u gevarenzones optimaal.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

13 november 2018, München

Electronica 2018

Inside tomorrow

15 november 2018, Breda

2-daagse training ATEX 153

Op grond van de Arbowet zijn werkgevers verantwoordelijk voor arbeidsmiddelen en arbeidsplaatsen waar...

19 november 2018, Breda

2-daagse training CE-engineering en fabrikantschap

De Europese CE-richtlijnen gaan uit van het simpele scenario dat bij een verhandeld en/of in gebruik...

Meer agendapunten »