Augmented reality bij de productie van vliegtuigtanks

Aan het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) wordt een systeem ontwikkeld op basis van augmented reality (AR) dat technici moet helpen bij de productie van en onderhoud aan vliegtuigtanks. Het systeem wordt op dit moment in de praktijk getest. Hiervoor wordt samengewerkt met PFW Aerospace GmbH, zodat de software onder echte productieomstandigheden kan worden beproefd en verbeterd. Begin volgend jaar moet het systeem gereed zijn voor gebruik.

“We ontwikkelen software die helpt bij het bouwen en onderhouden van vliegtuigtanks. Het doel is de flexibiliteit van de medewerkers te verhogen, de werkzaamheden te versnellen en de processen te koppelen en te optimaliseren”, zegt Christian Tesch van het Institut für Anthropomatik und Robotik aan het KIT. Veel verkeersvliegtuigen zijn niet in eerste instantie niet geschikt voor lange vluchten omdat de brandstoftanks te klein zijn. Om ze toch lange afstanden te kunnen laten afleggen zijn extra tanks nodig die regelmatig moet worden onderhouden. Daarvoor moet personeel via een krappe opening in de tanks klimmen. Bij het monteren van onderdelen, hebben ze vaak beide handen nodig, maar nieuwe medewerkers hebben ook een gebruiksaanwijzing nodig.

Handen vrij

“De AR-bril – op dit moment gebruiken we een Microsoft Hololens – laat de verschillende stappen in het blikveld van de technicus zien en die heeft zo de handen vrij om onderdelen te monteren of te repareren”, aldus Tesch. De bril beschikt over camera’s. Hiermee scant de werknemers vooraf speciale markers op de tank die bijvoorbeeld de exacte locatie en grootte aan de bril doorgeven. Op de echte tank wordt vervolgens een 3D-computermodel geprojecteerd. Zo kan personeel van buitenaf in de gesloten tank kijken, de constructie tot in detail begrijpen en zich stap voor stap laten begeleiden hoe ze bijvoorbeeld een leiding moeten monteren. Bovendien laat de bril met behulp van extra markeringen op de grond zien waar in de onderdelenvoorraad de benodigde onderdelen te vinden zijn. Deze worden door de bril herkend met behulp van vooraf ingeleerde markers. ”We koppelen het eigenlijke werk aan de tank met de lokalisering van objecten en komen zo tot een totaalconcept”, zegt Tesch 

Niet alleen voor AR-bril

Alle voor het concept noodzakelijke berekeningen worden direct in de bril gedaan. Bijkomende informatie over de toestand van de tank, de voortgang van het werk of de onderdelenvoorraad zijn afkomstig van een externe databank, zodat de gebruiker altijd over de meest actuele gegevens beschikt. De AR-bril wordt met gebaren en spraak bediend.
Het systeem wordt niet alleen voor AR-brillen ontwikkeld. “Veel mensen hebben tegenwoordig een smartphone of een tablet, die ook op het werk worden gebruikt. Daarom moet onze software in de toekomst ook met gangbare smartphones kunnen worden gebruikt“, zegt dr. Antonio Zea, die zich aan het Institut für Anthropomatik und Robotik met de ontwikkeling van software voor mobiele apparaten bezighoudt. In de komende jaren zal vermoedelijk ook de hardware voor AR-toepassingen verder verbeteren; AR-brillen kunnen kleiner en betaalbaarder, zodat de inzetbaarheid toeneemt.