EO

Eerste vliegtuig met laminaire vleugel gepresenteerd

18 juni 2018 om 14:47 uur

Het eerste demonstratievliegtuig ter wereld met een laminaire vleugel is onlangs gepresenteerd tijdens de ILA luchtvaartshow in het Duitse Berlijn. Het gaat om de A340 ‘Flight Lab BLADE’, die is voorzien van een innovatieve vleugels die een weerstand van het vliegtuig verminderen en zowel het brandstofverbruik als de schadelijke emissies als CO2 verminderd. De vleugel is ontwikkeld binnen het SFWA (Smart Fixed Wing Aircraft)-onderdeel van het EU-Clean Sky-programma, dat als doel heeft de Europese luchtvaart te verduurzamen. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en DNW nemen beiden deel aan dit project en mochten als blijk van waardering hun handtekening plaatsen op de romp van het BLADE demonstratievliegtuig.


‘BLADE’ staat voor “Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe”. De A340 ‘Flight Lab BLADE‘ is ontwikkeld uit het A340-300 MSN001 testvliegtuig, waarvan het buitenste deel van de vleugels vervangen is door een laminaire vleugel. Een laminaire vleugel heeft een speciale, nauwkeurige vorm, waardoor de lucht langer zonder turbulentie over de vleugel stroomt. dit zorgt voor een lagere weerstand van de vleugel en daarmee van het hele vliegtuig. De uitdaging lag daarbij onder meer in het construeren van een zeer glad oppervlak zonder holtes en andere oneffenheden. Met het BLADE demonstratievliegtuig worden ook de mogelijkheden verkend om composiet te gebruiken dat lichter is dan aluminium. Deze gewichtsvermindering draagt eveneens bij aan de vermindering van brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke gassen.

NLR en DNW hielpen BLADE vleugel te ontwikkelen

NLR en DNW hebben op verschillende manieren bijgedragen aan de ontwikkeling van de BLADE vleugel. NLR was er bij betrokken vanwege zijn kennis op het gebied van geavanceerde meetmethodieken: het construeren van een laminiaire vleugel is uiterst complex en vereist een zeer nauwkeurige manier van meten. In de DNW-LLF lage snelheid windtunnel is een schaalmodel van het BLADE demonstratievliegtuig getest, waarbij het accent lag op de vliegtuigprestaties bij start en landing. De succesvolle windtunneltesten hebben bijgedragen aan de vluchtvrijgave voor de A340 ‘Flight Lab’ met BLADE vleugels.

NLR is al sinds 2008 betrokken bij meerdere SFWA projecten, vanwege zijn multidisciplinaire kennis op het gebied van luchtvaarttechnologie en zijn testfaciliteiten. NLR heeft onder meer de Nederlandse industrie ondersteund bij ontwikkelingen aan vleugelkleppen en staart voor Dassault Aviation en aan innovatieve bekabeling. Ook is met Airbus samengewerkt op de gebieden van loads control (beheersing van krachten op de vleugel), contra-rotating open rotor en flight test instrumentation. Wat het laatste betreft ging het onder andere om de methodiek voor het meten van vleugelvervorming van BLADE-vleugels tijdens de vlucht.
 

Reacties (1)

laminaire profilen worden al decenia lang toegepast bij zweefvliegtuigen. Het grote probleem van laminaire profielen is echter dat ze niet vuil mogen worden. Zeer benieuwd hoe ze dit bij de BLADE hebben opgelost.
G de Vries, 20 juni 2018 14:58
 

Gerelateerd nieuws

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd

Klimaatakkoord: industrie gaat CO2 ondergronds opslaan

De industrie moet inzetten op efficiëntere processen en efficiënt gebruik van warmte. Schone stroom vervangt op termijn fossiele brandstof en grondstoffen worden hergebruikt of vervangen door duurzame grondstoffen.…

Een waterstofsensor die werkt op kamertemperatuur

Een waterstofsensor die werkt op kamertemperatuur

Onderzoekers van de TU Delft hebben een waterstofsensor ontwikkeld die op kamertemperatuur werkt. De sensor is gemaakt van een dunne laag wolfraamtrioxide.

orig jaar won het team de innnovatieprijsKU Leuven naar Australië met 3D-geprinte, wateroplosbare zonnewagen

KU Leuven 3D-print wateroplosbare mallen voor haar zonnewagen

Het Punch Powertrain Solar Team van de KU Leuven is begonnen aan de voorbereidingen voor de World Solar Challenge 2019 in Australië. Het team, dat zijn zonnewagen voor een groot deel 3D-print, wil deze keer…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Nieuw IoT bord met software en TFT

Het nieuwe Arrow ARIS EDGE S3 bord maakt de ontwikkeling van batterij gevoede IoT applicaties met een klein TFT scherm...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 juni 2018, Arnhem

State of Fashion: Searching for the New Luxury

Tentoonstelling over mode, met aandacht voor technologie en snufjes

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

Meer agendapunten »