3D-printer voor titanium vliegtuigvleugels

In Australië is onlangs ’s werelds grootste 3D-metaalprinter in gebruik genomen. Het apparaat meet maar liefst 9x3x1,5m en kan in 25 minuten een fietsframe printen.

Eigenaar Titomic maakte dit frame bij de inhuldiging van de machine. Van titanium: een grondstof waar Australië rijk aan is en die het nu voornamelijk in ruwe vorm exporteert. Het land heeft de wens om vaker waarde toe te voegen voordat het waardevolle metaal het land verlaat. De techniek voor de printer is dan ook speciaal ontwikkeld voor het printen van titanium, in samenwerking met de Australische wetenschapsorganisatie CSIRO.

In de Kinetic Fusion technology wordt metaalpoeder onder hoge druk uit een spuitmond geperst en met een hete gasstroom uit de printkop verhit. Het materiaal hecht zich vervolgens op het onderliggende oppervlak. De techniek, die vergelijkbaar is met poedercoaten, werkt sneller dan andere 3D-printmethodieken. Volgens Titomic spuit er zo’n 20 tot 45 kg metaal per uur uit een enkele spuitmond, terwijl andere metaalprinters vaak een dag nodig hebben voor 1 kg. De techniek is ook geschikt om verschillende materialen met elkaar te versmelten.

Vliegtuigvleugels

Titomic wil onder meer vliegtuigvleugels gaan printen: objecten waar de combinatie licht-en-sterk zo belangrijk is dat het de hogere prijs van titanium rechtvaardigt en die gezien hun innerlijke structuur baat kunnen hebben bij de vormvrijheid die printen biedt. Een vleugel bevat onder meer kerosinetanks en het bedieningssysteem voor de flaps.

De vormvrijheid kan ook worden gebruikt om dikker te printen waar een constructie stijf moet zijn en dunner waar het kan. Dit maakt de productiemethode geschikt voor de optimalisatie van dragende constructies.