EO

Drie dode Tesla-rijders, wellicht door brandbaarheid batterijen

17 mei 2018 om 11:51 uur

Vorige week zijn er drie mensen om het leven gekomen na ongevallen waarbij een Tesla was betrokken. Vermoedelijke oorzaak: de batterijen vlogen in brand en konden niet snel genoeg worden geblust.


Op Hemelvaartsdag botste een 48-jarige Duitser vlakbij de Zwitserse Ceneri-Tunnel tegen de vangrail. Zijn auto vatte vlam en voordat de brandweer de brand kon blussen, was de man al overleden. De brandweer suggereerde dat er sprake kon zijn van thermal runaway: een proces waarbij chemicaliën de hitte zó snel doen toenemen, dat blussen zeer moeilijk of soms onmogelijk wordt.


Twee dagen voor dit ongeval verloren twee mannen van 18 in Florida (VS) hun leven in een brandende Tesla. En dit zijn niet de eerste gevallen. In Amerika en China eisen brandende elektrische voertuigen (want het probleem beperkt zich niet tot het merk Tesla) steeds meer doden. Nederland kende zijn eerste brandende-Tesla-dode in 2016, toen een 53-jarige inwoner van Hilversum in Baarn tegen een boom reed.


De brandweer wist toen niet wat te doen - en dat is nog steeds vaak het probleem. De hitte is enorm, er schieten onderdelen uit het batterijpakket rond als ware het vuurwerk en de brandweermannen lopen het risico te worden geëlektrocuteerd. Daarbij kan een batterij natuurlijk sowieso niet ‘standaard' (met water) worden geblust, dus de brandweer moet ook maar net weten wat te doen. 

 

Een oplossing voor het probleem is er vooralsnog niet. Als één batterij in brand vliegt, steekt hij de andere nou eenmaal snel aan.

   

In onderstaand filmpje komen een brandweerman en garagehouder aan het woord over het ongeval in Zwitserland. Ook wordt getoond hoe gemakkelijk batterijen ontbranden als je er een steen op gooit:

 

Reacties (6)

Jammer dat de redactie van engineersonline niet even wat statistiek toevoegt: even in perspectief zetten met aanta doden door longziekten ten gevolge van uitlaatgassen, en aanta doden door brandende conventionele autos. Het getal “drie” zegt mij helemaal niets zonder deze context.
Pascal, 20 december 2018 08:36
Is het niet mogelijk om de batterijen in één of meerdere compartimenten te bouwen en hierop een blusinstallatie(met een inert gas)aan te sluiten?
Hiermee kan je de brand al in de kiem smoren.
hans, 24 mei 2018 09:21
Zo nieuw is de techniek nog niet, de eerste autos waren elektrisch. Het verwondert mij dan nog steeds dat er geen goede oplossing is om problemen met batterijen goed op te vangen. Of hebben we hier een probleem dat er iets op de markt gebracht wordt wat of niet goed is of dat alle punten in de keten afgedekt zijn. En daar lijkt het wel op. Terug dus naar het tekenbord en alle risico's inventariseren en afdekken net als bij een machine.
Arjan, 23 mei 2018 07:25
Volgens het artikel "Brandende e-auto’s vormen uitdaging" in de afgelopen Technisch Weekblad kan je zo’n auto best blussen met water maar kost het wel in de orde van 10.000 liter.
Boudewijn, 22 mei 2018 11:55
Generiek telt dat mensen en organisaties nog moeten leren omgaan met de nieuwe techniek. Denk hierbij ook aan de recentelijke gevallen met ontploffende batterijen bij de e-sigaret. De hulpverleners en gebruikers van electrische apparatuur met battery packs zullen op de hoogte gebracht moeten worden van de bijbehorende gebruiks en gedrachts regels.
Specifiek naar Tesla: de accu is in de bodem ingebouwd. Deze zal mogelijk aanvullend gecompartimenteerd dienen te worden. Voor de toekomst is een battery pack mogelijk versneld af te koppelen van het inzittende deel. Deze lessons learned dienen dan in toekomstige auto ontwerpen mee opgenomen dienen te worden.
Twan Koopmans, 22 mei 2018 11:01
Tesla geeft juist aan de auto te blussen met grote hoeveelheden water. Bron: www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/ first_responders/ 2016_Models_S_Emergency_Responders_Guide_en.pdf
Seb, 22 mei 2018 09:11
 

Gerelateerd nieuws

Olie maakt aluminium-lucht batterijen houdbaar

Olie maakt aluminium-lucht batterijen houdbaar

Aluminium-lucht batterijen zijn relatief goedkoop, licht en klein, maar helaas gaan ze snel achteruit als ze niet worden gebruikt, omdat corrosie de metalen elektrodes aanvreet. Dat maakt dat ze nu alleen worden ingezet…

De hele huid van auto of vliegtuig als batterij

Wordt de hele auto batterij?

Wat als je energie kan opslaan in de hele carrosserie van je auto? Of vliegtuig? Dat hebben onderzoekers van de Zweedse UT Chalmers bedacht. Volgens de studie kunnen de carbonvezels fungeren als elektrodes, waardoor de…

'CO2-doelen volstrekt onrealistisch'

Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35% omlaag

De milieuministers van de EU-landen hebben besloten dat in 2030 nieuwe auto's 35% minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30%.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

17 januari 2019, Breda

1-daagse training ATEX 114

In deze training staat de ATEX Productrichtlijn centraal. De Richtlijn 2014/34/EU (beter bekend als de...

Meer agendapunten »