Het ‘beest van de TU Delft’ is klaar voor actie

De TU Delft heeft een hexapod gebouwd: een 60 ton zware testfaciliteit (6x5x3 m) die krachten van 100 ton in zes richtingen kan aanbrengen. ‘Het Beest’, zoals de TU het apparaat liefhebbend noemt, kan in 4 weken tijd de vermoeiing in gelaste scheepsstukken nabootsen van 20 jaar varen op zee, maar is ook breder inzetbaar om constructies beter te kunnen ontwerpen.

"Onderhoudskosten zijn een nachtmerrie voor elke scheepseigenaar", zegt Mirek Kaminski, hoogleraar scheeps- en offshore constructies aan de TU Delft. "Schepen zouden daarom duurzamer, effectiever en goedkoper moeten worden." Daarom wil hij de ontwerpmethode van schepen verbeteren. En daartoe heeft hij de hexapod uitgedacht: volgens de bedenker het eerste apparaat ter wereld dat een constructie met zes krachten tegelijkertijd kan belasten.

Kaminski gaat er gelaste stukken van schepen tussen leggen (maximaal 1 m3 per stuk) om er vervolgens de krachten op uit te oefenen waarmee een schip te maken krijgt. Deze krijgen echter een hogere frequentie dan in werkelijkheid (30 Hz). Daardoor kan Kaminski in een maand tijd een levensduur van twintig jaar simuleren.

hexa

Alle belaste constructies

De hexapod is een universeel apparaat waarmee ook andere faculteiten uit de voeten kunnen. In principe zijn hiermee alle belaste constructies te testen en uiteindelijk effectiever te ontwerpen: bijvoorbeeld auto’s die op een weg rijden, vliegtuigen in turbulentie, bruggen waar vrachtwagens overheen rijden, gebouwen tijdens aardbevingen en windmolens in de wind.

De universiteit investeerde zelf de helft van het geld in het innovatieve apparaat, een kwart kwam van de overheid en het andere kwart kwam van 23 bedrijven; vrijwel de gehele offshore industrie deed mee.