EO

Synthetische kerosine maakt luchtvaart CO2 neutraal

03 april 2018 om 14:32 uur

Met synthetische kerosine kan de luchtvaartsector in 2030 CO2 neutraal zijn, gebruikmakend van huidige turbine technologie. Dat stelt het rapport ‘Carbon neutral aviation with current engine technology’ van Quintel en Kalavasta. De TKI E&I was hiervoor een van de opdrachtgevers.


Synthetische kerosine is kerosine geproduceerd uit een koolstofbron (bijvoorbeeld CO2 uit industriële restgassen van een staalfabriek, of uit de lucht) en een waterstofbron (bijvoorbeeld waterstof gemaakt door elektrolyse van water). Als waterstof hernieuwbaar is en de koolstofbron een restgas, worden de CO2-emissies over de keten verminderd met 55%; als de koolstofbron de lucht is, is de CO2-emissie reductie 100%.

 

Noord-Holland ideaal

De provincie Noord Holland lijkt volgens het rapport bij uitstek geschikt voor de productie van synthetische kerosine: er is CO2 van de hoogovens van Tata Steel in IJmuiden, water van 't IJ of de Noordzee, elektriciteit van de offshore windmolens, kerosine opslag in de terminals in de haven van Amsterdam en tot slot een directe pijpleiding naar Schiphol en haar verbruikers.


Met Tata Steels restgassen kan zoveel synthetische kerosine gemaakt worden, dat de helft van de vliegtuigen die in 2016 op Schiphol tankten daarmee voorzien kunnen worden. Dit bespaart ongeveer 11 Megaton CO2-emissies.

 

Kosten

Een techno-economisch analyse laat zien dat synthetische kerosine in een referentiescenario duurder is dan fossiele kerosine in 2030, maar dat bij iets andere aannames prijspariteit bereikt kan worden. Dit zou betekenen dat synthetische kerosine even duur is als fossiele kerosine.

 

Bekijk het rapport

 

Gerelateerd nieuws

95 procent minder stikstofoxide met hybride-elektrisch vliegtuig

MIT bedenkt emissiecontrolesysteem voor vliegtuigen

MIT-ingenieurs hebben een concept bedacht voor de voortstuwing van vliegtuigen waarvan ze schatten dat het 95 procent van de stikstofoxide-uitstoot in de luchtvaart kan elimineren en daarmee het aantal bijbehorende…

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion krijgt testvluchtvergunning

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion de lucht in (video)

's Werelds eerste volledig elektrische vierpersoons passagiersvliegtuig heeft een testvluchtvergunning gekregen. De Hy4 is ontwikkeld in Duitsland en vliegt op waterstof, aangevuld met extra power uit een li-ion…

Fe-Mn-K-katalysator maakt vliegtuigbrandstof uit 'lucht'

Vliegen op uitlaatgas

Onderzoekers hebben een efficiënte manier gevonden om uit de lucht afgevangen koolstof om te zetten in vliegtuigbrandstof. Zo kunnen vliegtuigen dus deels vliegen op hun eigen uitstoot.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

25 januari 2021, online

The Things Conference

LoRaWan conferentie

26 januari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

2 februari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

Meer agendapunten »