Elinex voorziet Maastunnel van nieuwe noodstroomoplossing

In juli 2017 werd in de westelijke tunnelbuis gestart met de grootschalige renovatie en restauratie van de Maastunnel. Vernieuwing was hard nodig voor dit ruim 75 jaar oude rijksmonument, want onder andere de stroomvoorziening was een verouderde tunneltechnische installatie.

De Maastunnel is een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Dagelijks maken 60.000 motorvoertuigen gebruik van de tunnel. Ook moet vanaf 2019 voldaan worden aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid. De Combinatie Aanpak Maastunnel (CAM), bestaande uit Croonwolter&dros, Mobilis en Nico de Bont, is verantwoordelijk voor het project.

Verouderde noodstroomvoorziening

CAM heeft voor Elinex gekozen omdat dit de noodstroomvoorziening heeft gerealiseerd voor vele andere verkeerstunnels, waaronder de Beneluxtunnel en de Velsertunnel. De bestaande noodstroomvoorzieningen voldeden niet meer aan de eisen en gaven een grotere kans op een storing, terwijl een UPS juist bij netspanningsuitval kritische systemen in noodsituaties moet voeden. Ook hebben nieuwe UPS’en een hogere efficiency en neemt betrouwbaarheid toe door interne redundanties. De gekozen UPS is modulair opgebouwd, waardoor de MTTR zo kort mogelijk is.

UPS-systemen in Maastunnel

Elinex heeft in samenwerking met CroonWolter&Dros twee UPS-systemen in de ventilatiegebouwen Noord en Zuid van het Maastunnelcomplex vervangen. Deze Huawei 5000-A 120KW UPS’en hebben een ontwerplevensduur van 25 jaar. De UPS’en zijn opgesteld in de nieuwe ruimten van de monumentale dienstgebouwen.

Huawei 5000-A

Kenmerkend van de HUAWEI 5000-A Series is de modulaire en redundante opbouw en de hoge efficiency van 96,3% in online-bedrijf. De batterijen zijn opgebouwd uit drie ketens met afzonderlijke ketenscheiders zodat bij vervanging of een defecte accu altijd 66% van de autonomietijd resteert.