Patiënt is anno 2018 klant met specifieke wensen

Waren we vroeger tijdens een opname in een ziekenhuis of zorginstelling al tevreden met een telefoon en een tv naast ons bed, anno 2018 volstaat dat niet meer. We willen mobile devices met informatie over ons dieet, over het ziekteproces of wanneer we een afspraak hebben bij de specialist. Dit blijkt uit recent zorgonderzoek onder 1.000 Nederlanders.

Patiënten zijn veranderd in klanten met eigen behoeften. Dit blijkt uit een zorgonderzoek onder 1.000 Nederlanders door het internet-panel Panelwizard in november 2017, in opdracht van Patientline, Healthcare divisie van Elbuco B.V. Van de ondervraagden wil ruim 73% graag contactmogelijkheden met het thuisfront en 75% is enthousiast over een app over nazorg. Andere behoeftes zijn een eigen kluisje (85,1%) en/of een privé koelkastje (72,8%), een koptelefoon om omgevingsgeluid – snurken – te dempen (76,7%), tv on demand (73,1%) en slimme verlichting (75,4%). Buitenlandse of tweetalige patiënten zien veel in een vertaalapp gericht op de zorg (37,4%).

Beeldcontact en robots

Eenmaal in het ziekenhuis of de instelling willen we graag beeldcontact houden met het thuisfront via facetime, skype of webcam (72,2%). Ook met de arts hebben we liever (kort) beeldcontact (48,2%) dan wat langer contact tijdens een normaal spreekuur. KPN KlasseContact, waarmee op afstand via beeldcontact onderwijs gevolgd kan worden, wordt door 44,2 procent van de ondervraagden gewaardeerd. Voor robothuisdieren is nog weinig belangstelling met respectievelijk 12,3 procent. We zijn meer te spreken over een robot die het huishouden doet (33,9%) en 18,4 procent is geïnteresseerd in een robot die kan communiceren.

Whitepaper

Er komt een whitepaper beschikbaar waarin alle resultaten van het onderzoek zijn weergegeven. De whitepaper is sinds maandag 26 februari te downloaden via www.patientline.nl.