EO

Auto's moeten niet onnodig communiceren

13 november 2017 om 08:55 uur - Eindhoven

Een treintje van auto's die zeer dicht achter elkaar kunnen rijden omdat ze draadloos met elkaar communiceren: coöperatief rijden kan al snel werkelijkheid worden. Maar met een snelweg vol communicerende auto's ligt overbelasting van het netwerk op de loer. Daarom ontwierp Victor Dolk een systeem waarmee auto's alleen communiceren als het echt moet. Hij promoveerde cum laude op zijn werk aan de faculteit Werktuigbouwkunde van de TU Eindhoven.


Auto's die zelfstandig dicht achter hun voorganger kunnen rijden hebben veel voordelen: ze zijn veiliger, er ontstaan geen spookfiles, meer auto's passen op hetzelfde stuk asfalt en het bespaart op brandstof. De technologie voor dit ‘coöperatief rijden', die feitelijk een uitbreiding is op onze huidige cruise control, ontwikkelt zich snel en ligt al dichtbij praktische toepassing. Speciaal voor vrachtwagenvervoer is het aantrekkelijk, vanwege de grote brandstofbesparing.

 

Overbelasting

Een belangrijke uitdaging bij dergelijke draadloze communicatiesystemen is het risico op overbelasting. Vanwege de beperkte bandbreedte is er geen oneindig dataverkeer mogelijk. Overbelasting kan leiden tot vertraging in het dataverkeer die, zeker als het gaat om voertuigen met een hoge snelheid, grote gevolgen kan hebben.

 

Eerste systeem

Promovendus Victor Dolk ontwierp daarom de basis voor een systeem voor coöperatieve voertuigen dat de communicatie beperkt tot die momenten dat het daadwerkelijk nodig is - als eerste onderzoeker ooit. Dus bijvoorbeeld in het geval van twee auto's alleen wanneer de voorste auto een klein beetje versnelt of afremt. "De huidige systemen sturen data op vaste tijdstippen volgens een vastgelegd schema heen en weer", legt Dolk uit. "Ook als auto's op constante snelheid rijden en er dus eigenlijk geen communicatie nodig is. Dan heb je een grotere kans op overbelasting."

 

Test in de praktijk

Hij testte het door hem ontworpen systeem bovendien in de praktijk, in een treintje van coöperatief rijdende auto's. Wat het verschil was met het vorige systeem? "Op het oog niets", lacht Dolk. "Maar dat was ook de bedoeling: de prestaties van de systemen waren namelijk nagenoeg hetzelfde, alleen werd er nu veel minder gecommuniceerd." 

 

Dolk promoveerde cum laude op zijn proefschrift ‘Resource-aware and resilient control with applications to cooperative driving'. Hij voerde zijn onderzoek uit aan de faculteit Werktuigbouwkunde, onder begeleiding van prof.dr.ir. Maurice Heemels, dr.ir. Jeroen Ploeg en dr. Pietro Tesi (Rijksuniversiteit Groningen).

 

Gerelateerd nieuws

Deze 3D-geprinte structuren kunnen gecontroleerde bewegingen uitveoren onder invloed van een magnetisch veld (beeld: MIT)

Magnetische 3D-prints kruipen, rollen en springen (video)

Engineers aan het Massachusetts Institute Of Technology hebben ‘zachte’ 3D-geprinte structuren ontwikkeld waarvan de bewegingen kunnen worden bestuurd met een magneet.

De waterbakproef van NLR (beeld: NLR)

Risico's van aquaplaning voor luchtvaart in kaart gebracht met waterbakproef

Iedere week raakt er wel ergens in de wereld een vliegtuig van de baan. In zo’n vijf tot tien procent van de gevallen is dit het gevolg van extreme regenval en een kletsnatte landingsbaan. Hoe kun je dergelijke …

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

De luchtvaartsector veroorzaakt 1,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Naar verwachting is de uitstoot van de sector tegen 2050 met een factor drie tot zes gegroeid. Volgens promovendus Sierk de Jong van…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Drie functies in één relais

Nieuwe PROTECT SRB-E-FWS-TS veiligheidsrelais modules. Meer functies in één relais: bij het nieuwe veiligheidsrelais.

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 juni 2018, Arnhem

State of Fashion: Searching for the New Luxury

Tentoonstelling over mode, met aandacht voor technologie en snufjes

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

18 september 2018, Hardenberg

TIV

TIV houdt in 2018 haar twintigste editie in Hardenberg. Op 18, 19 en 20 september is de vakbeurs het...

Meer agendapunten »