Minister Schultz wil Hyperloop-testbaan in Nederland

Een testtraject voor de Hyperloop biedt kansen voor Nederland. Dat blijkt uit een haalbaarheidsonderzoek dat minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft aangeboden aan Tweede Kamer.

Het rapport ‘Hyperloop in the Netherlands’ schetst een positief beeld over de maatschappelijke en economische waarde van een testbaan en stelt voor een traject van in totaal vijf kilometer aan te leggen. Volgens onderzoekers TNO, BCI, VINU en Arup is Flevoland de meest geschikte locatie.

"Nederland timmert mondiaal stevig aan de weg op het gebied van zelfsturende auto’s, truck platooning en drones, en de hyperloop kan een volgend hoofdstuk worden bij deze inzet op nieuwe vormen van mobiliteit", aldus Schultz.

Zij heeft het onderzoek laten uitvoeren omdat twee hyperloopbedrijven – Hardt uit Delft en Hyperloop One uit de Verenigde Staten – hebben aangegeven dat zij een locatie zoeken om het hyperloopconcept te testen en certificeren voor personen- en goederenvervoer.

Commerciële haalbaarheid

De tests moeten leiden tot meer duidelijkheid over de commerciële haalbaarheid van een hyperloop. De testfaciliteit moet onder meer onderzoeken hoe hoge snelheidswissels, voertuigen en stations het beste ontworpen kunnen worden. Ook moet blijken of het systeem voldoende veiligheid, capaciteit en comfort kan bieden en hoe de kosten zich zullen ontwikkelen. Het is verder belangrijk dat de standaardisering, samenwerking en certificering ook op Europees niveau goed op orde is. Het is te vroeg om in dit stadium al over commerciële trajecten in Nederland te besluiten, aldus het rapport.
De komende tijd wordt met beide hyperloopbedrijven nader verkend wat er nodig is om een testtraject in Nederland te realiseren. Een keuze daarover is uiteindelijk aan een nieuw kabinet.

Hardt blij

"De positieve reactie van de minister is een prachtige impuls voor de hyperloop-ontwikkeling in Nederland", aldus Tim Houter, CEO en co-founder van Hardt Hyperloop. "De voorgestelde testfaciliteit kan alle onderdelen van een hyperlooptraject testen voordat wordt begonnen aan de aanleg van een commercieel traject, waar ook ter wereld. Ik kijk ernaar uit om nu samen met het ministerie en met Hyperloop One te onderzoeken hoe wij invulling kunnen geven aan de resultaten van het rapport. Het is prachtig om te zien dat de weg naar een wereldwijde toekomst met hyperloops mogelijk in Nederland kan gaan beginnen!"

Minister Schultz wil Hyperloop-testbaan 

Economie

Naast honderden nieuwe banen die bij tests door de beide hyperlooppartijen ontstaan, ontstaat kennis over hyperlooptechnologie. Bedrijven kunnen deze kennis vastleggen in (deels Nederlandse) intellectuele eigendomsrechten. Daarnaast kunnen Nederlandse bedrijven de kennis en expertise die ze opdoen in een testfase uitbaten als uiteindelijk een hyperloop door de betrokken bedrijven commercieel wordt aangelegd.