EO

En nú wordt het gevaarlijk op zee

09 oktober 2017 om 14:33 uur - Delft

TU Delft onderzoeker Peter Naaijen heeft een ‘golvenradar’ ontwikkeld waarmee zeelui kunnen zien of er de komende vijf minuten gevaarlijke golven in de buurt zijn en hoe het schip daarop zal reageren.


"Tot op zekere hoogte zijn golfcondities op zee nu ook al voorspelbaar", zegt Naaijen, "alleen zijn die voorspellingen niet zo specifiek. Je hebt er dus niet veel aan. Mijn golfradar-technologie kan echter 2,5 minuut van tevoren voorspellen hoe hoog de golven rondom een schip zullen zijn."


De meeste schepen beschikken al over alle benodigde hardware. "We gebruiken de navigatieradar van het schip zelf. Op dit moment geeft die aan waar andere boten zijn en waar de kust precies is, maar eigenlijk ontvangt hij nog veel meer informatie, namelijk waar alle golven zich bevinden, Deze informatie wordt nu echter weggefilterd."


Naaijen en zijn team tappen die ruwe radardata juist af, om ze met algoritmes te analyseren.

 

Minder ongelukken en downtime

Met deze kennis kunnen ongelukken in de offshore-industrie worden verminderd: helikopters crashen niet meer op schepen omdat het dek onverwachts dichterbij komt. Ook kunnen zware lasten voortaan van het ene op het andere schip gezet worden zonder te botsen en schade te veroorzaken. Daarnaast hoeven installateurs van windmolens niet meer te wachten tot de zee weer rustig is en al helemaal niet meer terug te varen naar de kust.


Het is altijd mogelijk om een moment te vinden dat het even rustig is, ook in slecht weer. Dit beperkt downtime en zorgt dat schepen niet meer onverrichter zake uitvaren.

 

Next Ocean

Inmiddels is Naaijen met een oud-studiegenoot het bedrijf Next Ocean gestart en heeft hij van technologiestichting STW subsidie ontvangen om de golvenradar-app daadwerkelijk te ontwikkelen. "Partijen uit de industrie, zoals Boskalis en Allseas, hebben me aangemoedigd om mijn onderzoek te vertalen naar een product, omdat daar in de offshore-wereld veel vraag naar is." De eerste afnemer is het bedrijf Allseas.
 

Gerelateerd nieuws

De A340 ‘Flight Lab BLADE‘ (beeld: NLR)

Eerste vliegtuig met laminaire vleugel gepresenteerd

Het eerste demonstratievliegtuig ter wereld met een laminaire vleugel is onlangs gepresenteerd tijdens de ILA luchtvaartshow in het Duitse Berlijn. Het gaat om de A340 ‘Flight Lab BLADE’, die is voorzien van een…

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

De luchtvaartsector veroorzaakt 1,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Naar verwachting is de uitstoot van de sector tegen 2050 met een factor drie tot zes gegroeid. Volgens promovendus Sierk de Jong van…

Stakingen bij DAF en Fokker om vastlopen cao Metalektro

Stakingen bij DAF en Fokker om vastlopen cao Metalektro

De werkgevers hebben het ultimatum van de vakbonden laten verlopen en zijn dus niet tegemoet gekomen aan de eisen van de werknemers. FNV Metaal kondigt daarom voor deze week al de eerste acties aan. Bij het hoofdkantoor…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Drie functies in één relais

Nieuwe PROTECT SRB-E-FWS-TS veiligheidsrelais modules. Meer functies in één relais: bij het nieuwe veiligheidsrelais.

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 juni 2018, Arnhem

State of Fashion: Searching for the New Luxury

Tentoonstelling over mode, met aandacht voor technologie en snufjes

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

18 september 2018, Hardenberg

TIV

TIV houdt in 2018 haar twintigste editie in Hardenberg. Op 18, 19 en 20 september is de vakbeurs het...

Meer agendapunten »