Robo-taxi’s het auto-verdienmodel van de toekomst?

Mercedes en Bosch werken aan een ‘robo-taxi’ project dat al over een jaar of drie werkelijkheid moet zijn. In de museumgarage van het automerk rijden al testauto’s die zichzelf kunnen parkeren en met een druk op een virtuele knop op je smartphone zelf naar de uitgang komen rijden.

In de aanloop naar de IAA onthulde Smart CEO Annette Winkler in Stuttgart hun visie op een toekomst zoals die misschien al binnen tien jaar werkelijkheid kan worden. Het autodeel concept Car2Go van Smart evolueert snel, zo vertelt ze daar. Elke anderhalve seconde rijdt er een klant weg met één van de 14 duizend auto’s. Het aantal gebruikers steeg in een jaar met bijna de helft en zal snel de drie miljoen passeren.

"We werken naar de volgende logische stap: zelfrijdende elektrische deelauto’s die dus naar je toekomen. Met de Smart EQ laten we zien hoe dat er ongeveer uit zou kunnen zien. Een geheel zelfrijdende Smart voor één of twee personen – de tweede persoon komt erbij als de eerste gebruiker dat goed vindt – die je dus oppikt en weer afzet. Een zwerm van zulke auto’s zou zoveel mogelijk continu moeten worden gebruikt en alleen even stoppen om inductief te worden bijgeladen."

Innovatie manager bij Daimler Frank Ruff onderstreept dat het in potentie steden zal veranderen. En het leven van de mensen daarin.

"Zelfrijdende deelauto’s betekenen weer een grote volgende stap, waarbij aanbieders – noem het providers, zoals bij mobiele telefonie – zullen gaan samenwerken met die stad. Misschien wel in opdracht van de stad, want de eisen in Amsterdam verschillen van die in München of Shanghai. Zeker is dat die stad er anders uit kan gaan zien, want een Smart EQ zou in essentie een parkeerplaatsje vol kunnen vervangen. Dus: meer ruimte voor mensen en minder voor auto’s. Een deel van het verkeer zal misschien ook ondergronds gaan."

Futurologie? Alle betrokkenen schatten dat het binnen tien tot dertien jaar werkelijkheid kan zijn. Zelfrijdende auto’s zijn er al eerder.

Zulke vloten zelfrijdende deelauto’s lijken een zorglijk verschijnsel voor het verdienmodel van de huidige ‘autowereld’, maar Ruff ziet dan ook een ander verdienmodel.

"Internationale financiële instanties als Goldman Sachs voorzien dat het gebruik van zulke zelfrijdende vloten tegen die tijd goed zal zijn voor honderden miljoenen dollars. Ze worden zeer intensief gebruikt, zullen snel door nieuwe worden vervangen en ook meer service en bijvoorbeeld reiniging vereisen. Wellicht met mobiele werkplaatsen."