EO

Gescheiden inzameling verlichting opgenomen in BRL SVMS-007

06 april 2017 om 17:19 uur - Heteren

Veel sloopbedrijven weten wel dat lampen apart moeten worden gehouden voor de sloopkogel door een gebouw gaat, maar dat ook armaturen apart moeten worden ingeleverd is minder bekend.

Het demonteren en gescheiden inzamelen van gasontladingslampen en armaturen is sinds 1 april opgenomen in de geactualiseerde Beoordelingsrichtlijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007). Deze richtlijn bewaakt de kwaliteit en deskundigheid van aannemers bij de uitvoering van sloopprojecten en bevordert ook het veilig en milieukundig slopen. Ruim 150 bedrijven in de sloopbranche zijn gecertificeerd volgens deze richtlijn. Lightrec, in Nederland verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van verlichting, is verheugd met deze toevoeging.


De beoordelingsrichtlijn van de Stichting Veilig en Milieukundig Slopen (SVMS) geeft onder meer aan welke eisen er gesteld worden aan de scheiding en afzet van ‘vrijkomende sloopmaterialen'. Concreet zijn nu ook gasontladingslampen en armaturen toegevoegd aan de stoffeninventarisatie, de eisen ten aanzien van de behandeling en afvoer van sloopmaterialen en aan de stoffenverantwoording. 

 

Duurzaamheid als criterium

Lightrec is blij dat zowel lampen als armaturen nu expliciet in de richtlijn zijn meegenomen. "Deze toevoeging benadrukt het belang van het apart inzamelen en inleveren van verlichting bij sloopbedrijven", vertelt Gied van Hoorn, directeur van Lightrec. Belangrijk, aldus Van Hoorn, "want een BRL SVMS-007 certificaat is een inkoopcriterium van het overheidsprogramma  ‘Duurzaam inkopen', dat overheden stimuleert om duurzaamheid expliciet als criterium mee te nemen bij haar inkopen. Opdrachtgevers die bij de aanbesteding van sloopprojecten de BRL SVMS-007 voorschrijven, zijn met de toevoeging van verlichting dus extra goed bezig."

 

Van Hoorn: "Veel sloopbedrijven weten wel dat lampen apart moeten worden gehouden voor de sloopkogel door een gebouw gaat, maar dat ook armaturen apart moeten worden ingeleverd is minder bekend. Naast het feit dat het wettelijk verplicht is om armaturen apart te houden, is het ook beter voor het milieu om ze separaat te verwerken. Armaturen bevatten namelijk ook elektronica en kunnen bovendien bestaan uit PCB-houdende stoffen, waardoor ze een speciale behandeling nodig hebben."

 

Eerste succes

Deze toevoeging aan de richtlijn is een eerste succes van het offensief dat Lightrec onlangs startte in samenwerking met Veras, de branchevereniging van sloopaannemers, en Wecycle om meer lampen en armaturen uit sloopprojecten duurzaam in te zamelen en te verwerken. Het doel van de drie organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen.

 

Op dit moment worden er bij sloopprojecten nog te weinig lampen en vooral te weinig armaturen gescheiden ingezameld. Dit terwijl er jaarlijks zo'n 900 000 kilo aan armaturen en 460 000 stuks aan lampen uit de sloop- en renovatieprojecten vrij zouden moeten komen.

 

Meer informatie over de gewijzigde Beoordelingsrichtlijn SVMS-007 is te vinden op http://www.veiligslopen.nl/

 http://www.lightrec.nl/

 http://www.wecycle.nl/

 

Gerelateerd nieuws

Een auto met de weerstand van een colablikje

Een auto met de weerstand van een colablikje

De nieuwe auto van Solar Team Twente heeft geen neus. Daardoor heeft de kleinste zonneauto in de Twentse historie al snel de bijnaam ‘de kart’ gekregen. Het team mikt met de RED E op een toppositie tijdens de…

Nieuwe testperiode Ocean Cleanup System 001 in juni

New & improved: de Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup-organisatie van Boyan Slat gaat in de maand juni een nieuwe testperiode in met een aangepast ontwerp. Het nieuwe opruimsysteem 001/B gaat worden getest in de Grote Oceaan op dezelfde plek als System 001…

Elektrische bussen en taxi's worden gevoed met de rem-energie van treinen

Elektrische bus rijdt op rem-energie trein

Wat als je de rem-energie van treinen kan oogsten en gebruiken om bussen en taxi’s mee op te laden? Aan dat concept werkt het Nederlandse bedrijf Hedgehog Applications al sinds 2012. Binnenkort start een pilotproject…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
MVK Fusion veldbusmodule

... is de uitnodiging tot het standaardiseren van modulaire eenheden en opent de deur naar een één-module-strategie

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

30 juli 2019, Vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

Meer agendapunten »