EO

Gescheiden inzameling verlichting opgenomen in BRL SVMS-007

06 april 2017 om 17:19 uur - Heteren

Veel sloopbedrijven weten wel dat lampen apart moeten worden gehouden voor de sloopkogel door een gebouw gaat, maar dat ook armaturen apart moeten worden ingeleverd is minder bekend.

Het demonteren en gescheiden inzamelen van gasontladingslampen en armaturen is sinds 1 april opgenomen in de geactualiseerde Beoordelingsrichtlijn Veilig en Milieukundig Slopen (BRL SVMS-007). Deze richtlijn bewaakt de kwaliteit en deskundigheid van aannemers bij de uitvoering van sloopprojecten en bevordert ook het veilig en milieukundig slopen. Ruim 150 bedrijven in de sloopbranche zijn gecertificeerd volgens deze richtlijn. Lightrec, in Nederland verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van verlichting, is verheugd met deze toevoeging.


De beoordelingsrichtlijn van de Stichting Veilig en Milieukundig Slopen (SVMS) geeft onder meer aan welke eisen er gesteld worden aan de scheiding en afzet van ‘vrijkomende sloopmaterialen'. Concreet zijn nu ook gasontladingslampen en armaturen toegevoegd aan de stoffeninventarisatie, de eisen ten aanzien van de behandeling en afvoer van sloopmaterialen en aan de stoffenverantwoording. 

 

Duurzaamheid als criterium

Lightrec is blij dat zowel lampen als armaturen nu expliciet in de richtlijn zijn meegenomen. "Deze toevoeging benadrukt het belang van het apart inzamelen en inleveren van verlichting bij sloopbedrijven", vertelt Gied van Hoorn, directeur van Lightrec. Belangrijk, aldus Van Hoorn, "want een BRL SVMS-007 certificaat is een inkoopcriterium van het overheidsprogramma  ‘Duurzaam inkopen', dat overheden stimuleert om duurzaamheid expliciet als criterium mee te nemen bij haar inkopen. Opdrachtgevers die bij de aanbesteding van sloopprojecten de BRL SVMS-007 voorschrijven, zijn met de toevoeging van verlichting dus extra goed bezig."

 

Van Hoorn: "Veel sloopbedrijven weten wel dat lampen apart moeten worden gehouden voor de sloopkogel door een gebouw gaat, maar dat ook armaturen apart moeten worden ingeleverd is minder bekend. Naast het feit dat het wettelijk verplicht is om armaturen apart te houden, is het ook beter voor het milieu om ze separaat te verwerken. Armaturen bevatten namelijk ook elektronica en kunnen bovendien bestaan uit PCB-houdende stoffen, waardoor ze een speciale behandeling nodig hebben."

 

Eerste succes

Deze toevoeging aan de richtlijn is een eerste succes van het offensief dat Lightrec onlangs startte in samenwerking met Veras, de branchevereniging van sloopaannemers, en Wecycle om meer lampen en armaturen uit sloopprojecten duurzaam in te zamelen en te verwerken. Het doel van de drie organisaties is om het correct verwijderen en inzamelen van verlichting op te laten nemen in standaard bouwbestekken, richtlijnen, criteriadocumenten voor aanbestedingen, formele sloopmeldingen en in andere communicatiemiddelen die de doelgroepen in hun dagelijkse werk tot zich nemen.

 

Op dit moment worden er bij sloopprojecten nog te weinig lampen en vooral te weinig armaturen gescheiden ingezameld. Dit terwijl er jaarlijks zo'n 900 000 kilo aan armaturen en 460 000 stuks aan lampen uit de sloop- en renovatieprojecten vrij zouden moeten komen.

 

Meer informatie over de gewijzigde Beoordelingsrichtlijn SVMS-007 is te vinden op http://www.veiligslopen.nl/

 http://www.lightrec.nl/

 http://www.wecycle.nl/

 

Gerelateerd nieuws

WoTS: Nominaties TechAward bekend

WoTS: Nominaties TechAward bekend

Ook dit jaar word er weer een TechAward verkiezing gehouden tijdens de World of Technology & Science (WoTS). De prijs wordt uitgereikt in drie categorieën: World of Automation – Motion & Drives, World of…

Elektronica kan weer een slagje kleiner, dankzij excitonen

Elektronica kan weer een slagje kleiner, dankzij excitonen (strip)

Onderzoekers aan de EPFL hebben ontdekt dat excitonen van wolfraamdiselenide en molybdeenbisulfide voldoende energie kunnen opwekken om transistors op te laten werken bij kamertemperatuur. Hiermee wordt het mogelijk om…

Electric Superbike Twente onthult elektrisch racemonster

Electric Superbike Twente haalt de 250 km/u (video)

Het eerste elektrische raceteam van de Universiteit Twente, Electric Superbike Twente, heeft een nieuwe motor gepresenteerd: de Liion-GP. De Liion-GP laat zien hoe snel elektrisch transport kan gaan.

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Slim netwerken met Murrelektronik

Met de nieuwe Murrelektronik PROFINET managed switches, wordt het nu heel eenvoudig om te voldoen aan de PROFINET...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 oktober 2018, Eindhoven

Dutch Design Week

Tijdens DDW ontdek je het beste werk en de meest spraakmakende ideeën van mensen die eigenwijs en...

31 oktober 2018, Delft

Radarontwerptechniek

Radars vinden, behalve in de militaire en civiele luchtverkeersleiding, steeds vaker toepassing in nieuwe...

31 oktober 2018, Breda

2-daagse masterclass Process Safety voor Managers

Bij Process Safety gaat het om de veiligheid van het omgaan met gevaarlijke stoffen in procesinstallaties...

Meer agendapunten »