EO

101 elektrisch hybride bussen binnen vier minuten weer opgeladen

04 april 2017 om 13:03 uur - Charleroi (België)

In het Belgische Charleroi plaatst ABB de komende tijd 12 complete buslaadsystemen, zodat er volgend jaar 101 elektrisch hybride Volvo-bussen door Wallonië kunnen rijden. In januari opende ABB al drie laadstations in het Belgische Namen, waarbij de bussen in vier minuten opgeladen worden.


"De bussen hoeven hiervoor niet naar het depot. De laadpalen staan gewoon aan de eindpunten van de busroutes en worden qua design aangepast aan de omgeving," aldus Daan Nap, verkoopdirecteur Global Bus Charging. "Dit is het grootste netwerk hybride bussen, dat een enorme milieu-, tijds- en capaciteitswinst oplevert."

 

ABB gebruikt Volvo's 'open industry'-systeem Oppcharge*), dat het mogelijk maakt allerlei soorten elektrische voertuigen van verschillende merken op te laden. De elektrische hybride bussen in Charleroi kunnen met een vermogen van 150 kW binnen drie tot zes minuten volledig worden geladen. "In heel Europa moeten bussen naar depots om opgeladen te worden, waardoor de logistiek een hele uitdaging wordt. En het kost telkens erg veel tijd. Wallonië neemt hierin nu een sterke voortrekkersrol", legt Daan Nap uit.

 

Dankzij de eerste drie stations in Namen rijden nu al 11 bussen op elektriciteit. Het huidige project in Charleroi is nog vele malen groter. Maar liefst 90 bussen van de Waalse OV- exploitant TEC Group, worden straks elektrisch hybride aangedreven. Naast de 12 laadstations omvat het turn key project substations, schakelinstallaties, civiele werken, installatie en een servicecontract.

 

'Open standaarden zijn de sleutel'
"We zijn erg trots dat we het grootste Europese netwerk van elektrische bussen laten rijden," aldus Daan Nap. "Door het gebruik van open interfaces bieden we een systeem dat open staat voor alle busmerken en laderfabrikanten. Hierdoor kan bij een concessieverandering waar andere bussen worden ingezet, ook deze worden opgeladen. Wij geloven dat open interfaces en open standaarden de sleutel voor operators en steden zijn, zodat het openbaar vervoer CO2-vrij wordt."

 

De Volvo 7900 Electric Hybrid rijdt ongeveer 70 procent van de route stil en CO2-vrij op elektriciteit. Het opladen van de batterij duurt drie tot zes minuten en gebeurt tussentijds op de route. Het energieverbruik is ongeveer 60 procent lager dan bij een overeenkomstige dieselbus. Deze elektrisch hybride Volvo's rijden al in steden als Gotenburg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namen en Curitiba.

 

*) Meer informatie over Oppcharge via http://www.oppcharge.org/

 

Reacties (1)

Oei. Dit is toch wel een beetje een "Wij van WC-eend adviseren WC-eend"-artikel.

1 - Oppcharge is een merknaam van Volvo, en geen industriestandaard.
2 - Dit zijn geen elektrische bussen, maar plug-in diesel Hybride bussen. Van het grootste elektrische netwerk is dus geen sprake. Door het te claimen maakt dit het niet per se waar.
3 - waar laadpalen geplaatst worden, in Nederland of daarbuiten, heeft te maken met aanbestedingsvoorwaarden en niet met techniek
4 - het vermogen waarmee geladen wordt is 1/3de van dat van de bussen voor Connexxion in AML
5 - in AML, Groningen, Utrecht, Maastricht, Venlo, Keulen etc. wordt op de route geladen.
Laten we dus een belangrijk project in Eindhoven niet uit z"n verband trekken zonder de uitgangspunten en de beperkingen te kennen.
Johan de Vries, 5 april 2017 10:49
 

Gerelateerd nieuws

Wereldwijde uitstoot CO2 neemt weer toe

Wereldwijde uitstoot CO2 neemt weer toe

2017 en 2018 gaan de boeken in als jaren waarin de CO2-uitstoot toenam na een aantal jaren waarin er geen verandering was in de uitstoot. Die toename is er ondanks het klimaatverdrag van Parijs en de toename in…

Nieuwe Europese innovatiegemeenschappen voor Manufacturing en Urban Mobility

Nieuwe Europese innovatiegemeenschappen voor Manufacturing en Urban Mobility

Het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT) heeft de winnende teams bekendgemaakt die de volgende innovatiegemeenschappen zullen oprichten: EIT Manufacturing en EIT Urban Mobility. De pan-Europese…

Hack-activiteiten nu op tijd vindbaar en zichtbaar

Hack-activiteiten nu op tijd vindbaar en zichtbaar

Cyberaanvallen zijn er tegenwoordig op gericht in één keer krachtig toe te slaan en grote schade te veroorzaken. Vaak vergen ze maanden van geheime voorbereiding. Om op tijd verdachte activiteit in dataverkeer aan het…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
PROTECT PSC1: programmeerbaar, modulair, multifunctioneel en kostenbesparend

De PROTECT PSC1-veiligheidsbesturing is compact, heeft een modulaire structuur en kan uiterst flexibel worden ingezet....

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

13 december 2018, Breda

2-daagse training HAZOP Leader

De HAZOP studie is een veelgebruikte methode voor het identificeren van risico’s en ongewenste...

11 januari 2019, D&F kantoor Breda

4-daagse masterclass Process Safety voor Engineers

Optimaliseer uw procesveiligheids-management systeem met als resultaat minder ongevallen en stijgende...

Meer agendapunten »