EO

CWI ontwikkelt algoritmes die aanrijtijd ambulances verkorten

24 januari 2017 om 17:05 uur - Amsterdam

In levensbedreigende noodgevallen waarin elke seconde telt, kan het al dan niet op tijd ter plaatse zijn van een ambulance het verschil maken tussen leven en dood. In Nederland bedraagt deze normtijd 15 minuten voor ongevallen van de hoogste urgentieklasse. In de praktijk blijkt echter dat niet altijd aan deze gestelde normtijd wordt voldaan.


De aanrijtijd van ambulances kan verkort worden door de ambulances efficiënt over de regio te verdelen. De locatie van het hulpvoertuig op het moment van het ongeval is namelijk in hoge mate bepalend voor het al dan niet halen van de normtijd. CWI promovendus Thije van Barneveld bespreekt in zijn proefschrift ‘Relocation Algorithms for Emergency Medical Services' verschillende modellen en algoritmen voor het optimaliseren van de gebiedsdekking door middel van het uitvoeren van zogenoemde proactieve relocaties. Dit houdt in dat een of meer hulpvoertuigen tijdelijk geherpositioneerd worden. Dit is de kern van het zogeheten Dynamisch Ambulance Management (DAM).

Van Barneveld: "Het grote voordeel van DAM is dat door het in real-time verplaatsen van voertuigen veel flexibeler kan worden geanticipeerd op toekomstige incidenten, waardoor de aanrijtijden kunnen worden gereduceerd en patiënten sneller kunnen worden geholpen".

 

Boeteheuristiek

Van Barneveld heeft in zijn promotieonderzoek ook aandacht besteedt aan de nadelen van DAM. Een veelgehoord kritiekpunt is dat ambulances vaak proactief moeten verplaatsen, waardoor de werkdruk verhoogt. In het onderzoek is met behulp van nieuwe algoritmen de afweging tussen het aantal relocaties en de prestatie met betrekking tot de aanrijtijden onderzocht en de zogenaamde ‘boeteheuristiek' ontwikkeld. Boeteheuristiek houdt in dat de aanbieder van de ambulancedienst een virtuele straf krijgt die hoger is naarmate de aanrijtijd langer is. Op basis van een door praktijkexperts uit het veld aangedragen boetefunctie wordt voor een grote hoeveelheid scenario's onderzocht in welke mate restricties op het aantal ambulancerelocaties van invloed zijn op de prestatie. Deze verbetert al significant als slechts een paar relocaties worden uitgevoerd. Maar veelvuldige herpositionering kan ertoe leiden dat de prestatie niet meer verbetert, of zelfs verslechtert.

 

Online & offline methoden

De methoden die in het proefschrift zijn behandeld, zijn in te delen in twee categorieën: online en offline algoritmen. Het verschil tussen beide methoden is het moment waarop het rekenwerk om de locatie van de ambulance te bepalen gedaan wordt. Bij de online methode gebeurt dat op het moment dat de beslissing om het voertuig wel of niet te verplaatsen, genomen moet worden. Bij de offline methode wordt de meerderheid van de berekeningen voorafgaand aan het beslissingsmoment gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat door het proactief reloceren van ambulances aanrijtijden verkort kunnen worden.

 

 

Gerelateerd nieuws

Wiskundige doorbraak maakt chips factor 1000 energiezuiniger

Wiskundige doorbraak maakt chips factor 1000 energiezuiniger

Een wiskundige doorbraak van Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) laat neuromorfe chip hartafwijkingen, spraak en handgebaren tot duizendmaal energiezuiniger herkennen. Zulke energiezuinige AI-chips zijn ideaal voor…

Alcoholgehalte ook meetbaar bij het oor

'Blazen' met het ... ehhh ... oor?

Wetenschappers van de Tokyo Medical and Dental University in Japan hebben een prototype apparaat gebouwd dat realtime veranderingen in het alcoholgehalte in het bloed meet met behulp van commerciële oorkappen. De…

Nieuw wiskundig raamwerk verklaart de verschijning van grote energiestoringen

De verschijning van grote energiestoringen verklaard

Nieuw onderzoek toont aan dat de statistische verdeling van de grootte van energiestoringen gelinkt kan worden aan de grootte van steden. Uit de analyse blijkt dat het investeren in netwerk upgrades dit soort storingen…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
DLM lineaire sledes van DINGS’

Lineaire actuatoren specialist DINGS’ heeft recent de DLM serie geïntroduceerd. Een fraaie en economische oplossing...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Güdel Benelux
Güdel Benelux

Lineaire aandrijf componenten en oplossingen

Orfa Visser BV
Orfa Visser BV

Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

27 januari 2022, Amsterdam en online

The Things Conference

Conferentie over Lorawan

15 maart 2022, Utrecht

Technishow + Esef

TechniShow is ingedeeld in verschillende sectoren waar productietechnieken, fases en toebehoren van het...

15 maart 2022, Utrecht

Technishow / Esef

Vakbeurs over smart technology

Meer agendapunten »