Technologiebranches steunen oproep Nobelprijswinnaar Feringa

De Nederlandse brancheorganisaties van technologiebedrijven scharen zich achter de oproep van de Nobelprijs winnaar Ben Feringa om in de toekomst extra budget te alloceren voor fundamenteel onderzoek. Zowel de direct aan Feringa’s onderzoeksterrein gerelateerde branche voor MicroNano Technologie, MinacNed, als de federatie van technologiebranches FHI, onderschrijven de noodzaak.

Dat Nederland als kennisland nu erkenning krijgt via het werk van de Groningse hoogleraar, heeft veel te maken met de inspanningen uit het recente verleden, die voor een belangrijk deel werden gefinancierd vanuit de overheid. De ontwikkeling van de technologiebranches werd daar ook door gestimuleerd. Nu de budgetten voor fundamenteel onderzoek voor een belangrijk deel zijn teruggeschroefd, maken de branches zich zorgen over de vraag of de positie van Nederland in de nabije toekomst wel behouden kan blijven.

Anderzijds zien de technologiebedrijven grote kansen om overheidsinvesteringen in fundamenteel onderzoek via vermenigvuldigingsfactoren te doen bijdragen aan de Nederlandse economie en de Nederlandse rol als technologische voortrekker in de wereld te versterken.

De oproep van de branches komt op het moment dat FHI het grote tweejaarlijkse evenement World of Technology & Science succesvol afsluit met een bezoekersaantal van 21.384 technologen, die in de afgelopen week de beurs en het conferentieprogramma bezochten in de Jaarbeurs Utrecht.

MinacNed bereidt op dit moment de jaarlijkse International MicroNano conference voor. In december brengt dit evenement de academische wereld en het bedrijfsleven uit de hele wereld bij elkaar in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Bij FHI en MinacNed zijn in totaal ongeveer 800 bedrijven en onderzoeksinstellingen aangesloten, die samen jaarlijks een omzet realiseren van circa 8 miljard euro.

Als federatie van technologiebranches bundelt en organiseert FHI activiteiten voor de aangesloten branches en hun lidbedrijven op drie terreinen: collectieve marketing, gezamenlijke belangenbehartiging en managementgerelateerde dienstverlening voor de aangesloten bedrijven.