EO

Groene auto-accu over drie jaar in zakformaat én binnen enkele minuten opgeladen

27 september 2016 om 11:37 uur - Londen

Binnenkort starten het in London gevestigde UltraCap Investment Ltd. en Queen's University, in Ontario Canada, met de laatste fase van hun onderzoek naar een groene solid-state batterij: de Ultra Capacitor, die in slechts enkele minuten opgeladen wordt in een normaal stopcontact. Het bedrijf en de universiteit claimen binnen 3 jaar een werkend prototype te hebben van een auto-accu volgens het Ultra Capacitor principe.


Drijvende krachten achter UltraCap Investment en deze uitvinding zijn Canadese professor Vladimir Krstic van Queen's University in Kingston Ontario, Canada, en de Nederlander  Nico van Dongen.

Deze uitvinding kan een doorbraak betekenen voor emissievrij elektrisch vervoer. Volgens van Dongen is dit een veelbelovende toepassingsmogelijkheid. "Daar is de afsluitende fase van ons onderzoek op gericht; een revolutionair prototype voor een elektrische auto, dat letterlijk in een broekzak past".

 

Hoe werkt het?

De door Ksrtic ontwikkelde opslagmogelijkheid is een condensator (de Ultra Capacitor) die grote hoeveelheden elektriciteit kan opslaan. Hij bestaat uit twee metalen elektroden die gescheiden worden door een keramisch plaatje (dat functioneert als diëlektricum). "Door deze dunne plaatjes met een enorme opslagcapaciteit gelaagd in een behuizing te plaatsen ontstaat een zeer compacte, krachtige en lichte batterij die in luttele minuten opgeladen kan worden. Het opladen kan via een normaal stopcontact", stelt Krstic . "Met deze methode kunnen we over een paar jaar afscheid nemen van traditionele milieubelastende chemische batterijen en accu's."

 

Traditionele batterijen en accu's ontvangen hun lading door een chemische reactie tussen zure materialen (vloeistoffen of vaste stoffen). "Ook de verbeterde  Lithium-Ion batterij van Tesla is gebaseerd op een chemische reactie", aldus Krstic.

 

3 onderzoeksfases

Krstic en zijn team hebben twee jaar onderzoek gedaan naar de opslagmogelijkheden van deze nieuwe generatie materialen. Twee onderzoeksfases zijn inmiddels achter de rug. De eerste fase was gericht op de ontwikkeling van keramische condensatoren met een hoge diëlektrische constante die een grote hoeveelheid elektriciteit kunnen opslaan. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de condensator snel geladen kan worden, veel elektriciteit kan bevatten en dat er zo weinig mogelijk energie weglekt in de vorm van warmte. In de tweede fase verfijnde Krstic zijn onderzoek om de ladingopslag  te verbeteren. "Sleutel daarvoor is het creëren van een zo groot mogelijk oppervlak van het keramische materiaal door het als heel fijn poeder te verwerken", aldus Krstic. Nu deze fases succesvol zijn verlopen, beginnen Van Dongen en Krstic aan de laatste fase: de ontwikkeling van een werkend prototype voor een elektrische auto. Naar verwachting zal deze accu minder dan 20 kg wegen.

 

Voordelen keramische Ultra Capacitor

Met de ontwikkeling van deze nieuwe generatie batterijen en accu's voor massaproductie, kan de wereld haar afhankelijkheid van fossiele brandstoffen nog verder verkleinen. "In combinatie met de duurzame opwekking van elektriciteit zou het zelfs dé oplossing voor het keren van de klimaatverandering kunnen zijn", claimt Krstic. "Batterijen voor elektrische voertuigen kunnen binnen enkele minuten opgeladen worden en zware accupakketten behoren dan tot het verleden. Je kunt denken aan toepassingsmogelijkheden voor allerlei elektrische apparaten en voertuigen. Doordat batterijen zo licht zijn en heel veel energie kunnen bevatten, kunnen we ze bijvoorbeeld opladen in gebieden waar duurzame energie veel voorhanden is en de batterijen goedkoop, schoon en snel naar plekken op de wereld vervoeren waar duurzame energie nog niet of nauwelijks wordt opgewekt. Bijkomende milieuvoordelen van deze nieuwe generatie batterijen ten opzichte van chemische batterijen zijn verder: de productie kan veel goedkoper, schoner en zonder het giftige lood als metalen geleider. De batterijen vertonen nagenoeg geen verlies van prestaties en gaan miljoenen cycli mee. Na hun levensduur kunnen ze volledig gerecycled worden. Er ontstaat dus geen chemisch afval meer."

 

Investeerders

UltraCap Investment Ltd werkt onder andere intensief samen met Queen's University. Samen willen ze bedrijven en overheden interesseren om te investeren in de ontwikkeling van een prototype. Van Dongen: "Veel bedrijven en overheden hebben al bijgedragen aan ons onderzoek. Ze steunen daarbij niet alleen ons project maar ook meer wetenschappelijk onderzoek van Queen's en andere universiteiten. We bieden allerlei verschillende investeringsmogelijkheden en nodigen bedrijven en overheden graag uit om de mogelijkheden te bespreken. Wij denken dat deze baanbrekende ontwikkeling  tot een groene revolutie kan leiden."

 

http://www.ultracapacitor.info/

 

Reacties (6)

natuurlijk kun je wel een accu in luttele minuten laden, er staat hier nergens dat dit een accu is voor de aandrijving van een auto!
Ir.J.Mercx stelt wel een paar goede vragen. Hier wordt alleen melding gedaan van de mogelijkheid, bewijs zal wel komen (of niet).
Ook voor kleine batterijen zal dit een toepassing kunnen worden.
Harry, 3 oktober 2016 13:29
Behalve de foute bewering van het ,,normale stopcontact" is nog aan te merken, dat er geen enkel technisch feit wordt genoemd. Hoeveel Farad heeft deze condensator? Hoe hoog is de bedrijfsspanning? En hoe kann men de dalende spanning tijdens het ontladen compenseren? Enzovoort! AUB Meer technische informatie i.p.v. reclame-verhaaltjes.
Ir.J.Mercx, 28 september 2016 15:26
Ik begrijp niet dat een serieuze website zoveel onzin wil publiceren. Ik knap totaal af, als ik lees dat dit binnen luttele minuten via een gewoon stopcontact op te laden is. Dat kan dus nooit. Je kunt maximaal maar 16 ampere uit een stopcontact krijgen. En energie uit = energie in.
Robert van der Veen, 28 september 2016 08:54
Uit het gewone stopcontact kan men max 3.6kW halen (230V x 16A).
Een Nissan Leaf elektrische auto heeft een batterij van 24KWh en haalt daarmee ca 140km.
In "enkele minuten", laten we zeggen 10 min, kan het stopcontact 0,6kWh leveren. Daarmee kom je dus ca 3km ver mee. We hebben dan wel veel laadpalen nodig.
Niels Malotaux, 28 september 2016 08:46
Helaas weer een broodje aap verhaal zonder enige onderbouwing in het artikel, noch op de website.
De accu capaciteit van een gemiddelde elektrische auto is ca 24 KWh. Uit een normaal 230v 16A stopcontact komt maximaal 3680 Watt. Dit betekent dat het ongeveer 6,5 uur duurt om een dergelijke accu helemaal op te laden.

Er wordt veel ontwikkeling gedaan in accu's en condensatoren en hierbij worden ook goede resultaten behaald. De claim die hier echter wordt gedaan is volslagen onzin.
Het zou goed zijn dit soort flauwekul als Engineersonline niet te publiceren.
Frank, 28 september 2016 08:39
Hoe zit het eigenlijk met het eens veelbelovende EEstor?
Jan Bosman, 27 september 2016 21:16
 

Gerelateerd nieuws

Licht uit modder

Licht uit modder

De Nederlandse designer Teresa van Dongen zoekt sinds 2016 naar manieren om bacteriën te gebruiken om elektriciteit op te wekken voor menselijk gebruik. En dat lukt. Op Oerol creëerde ze dit jaar Mud Well, een…

Verwachting technologische industrie in jaren niet zo negatief

Verwachting technologische industrie in jaren niet zo negatief

Producenten in de technologische industrie verwachten dat de vertraging van de economische groei verder door zal zetten. Ondernemers zijn opvallend pessimistisch over de verwachte economische ontwikkelingen, zo blijkt…

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

3 september 2019, D&F kantoor Breda

Veiligheid van beweegbare bruggen volgens NEN 6787

De norm NEN 6787 stelt het veiligheidsniveau waaraan nieuwe en bestaande bruggen moeten voldoen en is...

4 september 2019, D&F kantoor Breda

HAZOP

De HAZOP studie is een veelgebruikte methode voor het identificeren van risico’s en ongewenste...

Meer agendapunten »