EO

Nederlandse teams domineren eerste dag van World Solar Challenge

06 oktober 2013 om 17:45 uur

De eerste racedag van de World Solar Challenge werd gedomineerd door de Nederlands teams. Kort na de start van de race nam The Red Engine van Solar Team Twente de leiding in de Challenger klasse. Later in de middag nam Delft de eerste positie over. In de Cruiser klasse wist Eindhoven lang de leiding vast te houden. Solar Team Twente heeft er bewust voor gekozen rustig van start te gaan. Dankzij het goede weermodel kon het team anticiperen op de lichte bewolking die later in de middag opkwam. Zo werd er niet onnodig energie verspild


Solar Team Twente heeft vandaag behouden gereden om zoveel mogelijk energie te besparen. In de middag verwachtte het team minder zon, hier heeft het team dan ook rekening mee gehouden. Het team rijdt zijn eigen race. Raceleider Jelle Wagenvoort vat het aldus samen: "Het is dag 1, het heeft nog geen zin om te gaan racen, we kijken nog niet naar onze concurrenten en houden vast aan onze eigen strategie"

 

Raceverloop

Om 8:35 begon coureur Lot Jeurink aan de race van Darwin naar Adelaide. Al snel wist The Red Engine teams in te halen die hoger gekwalificeerd stonden. Bij de eerste controlestop in Katherine kwam het team als eerste over de streep. Deze stop ligt op 321 kilometer van de start en Solar Team Twente kwam hier omstreeks 12:30 aan. Na de stop was het aan Erik Krämer om verder te racen. Omstreeks 14:00 werd Solar Team Twente ingehaald door het Delftse team, dat hard van start ging. De voorspellingen 's ochtends bleken waar te zijn, 's middags was er wat sluierbewolking. The Red Engine heeft ‘s middags behouden de race uitgereden en heeft op het eind van vandaag controlestop twee bereikt. Deze stop ligt op 633 kilometer van de start. De achterstand op het team uit Delft bedraagt 26 minuten. The Red Engine reedt met een gemiddelde snelheid van 82 km/u.

 

De Twentse zonneauto is de dag goed doorgekomen. Er zijn geen problemen geweest met de auto en ook de coureurs voelen zich goed. De temperatuur binnen de auto was maximaal 42 graden Celsius, nauwelijks warmer dan de buitentemperatuur van 41 graden.

 

Solar team Twente

Solar Team Twente is een team van studenten aan de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool, dat elke twee jaar meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge. Hiervoor ontwerpen en bouwen ze zelf een zonneauto. De World Solar Challenge vindt dit jaar plaats tussen 6 en 13 oktober.

 

Gerelateerd nieuws

Bijzondere roltrap

Uniek: een roltrap met twee bordessen voor buitenentree WTC Rotterdam (video)

World Trade Center Rotterdam heeft de Nederlandse primeur voor roltrappen in de buitenlucht die het bordes volgen en dus zowel diagonaal als horizontaal verplaatsen.

Coronatests nu zelf te maken van koffiecups

Coronatests nu zelf te maken van koffiecups

Van een koffiecup kun je zelf een goedkoop en duurzaam Covid-19-testapparaatje te maken. Dat is uitgedokterd door Vittorio Saggiomo, assistent-professor in de BioNanoTechnology-groep (BioNT) van Wageningen University …

De vernietigende kracht van bellen beperken

De vernietigende kracht van bellen beperken

Onderzoekers hebben belangrijke vragen beantwoord om schade te helpen voorkomen en de veiligheid te verbeteren van hydraulische systemen die worden gebruikt voor pijpleidingen, waterturbines en andere toepassingen

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

19 april 2021, online

KNAW-webinar: Wiskunde in tijden van corona

Epidemiologische modellen brengen de verspreiding van infectieziekten binnen sociale netwerken in kaart...

20 april 2021, online

Webinar over Europese normalisatie in staalsector

Webinar over de herstructurering van de Europese normalisatie in de staalsector.

18 mei 2021, 18, 19 en 20 mei 2021

Machineveiligheid in vogelvlucht (online training)

Meer agendapunten »