06 oktober 2013 om 17:45 uur
De eerste racedag van de World Solar Challenge werd gedomineerd door de Nederlands teams. Kort na de start van de race nam The Red Engine van Solar Team Twente de leiding in de Challenger klasse. Later in de middag nam Delft de eerste positie over. In de Cruiser klasse wist Eindhoven lang de leiding vast te houden. Solar Team Twente heeft er bewust voor gekozen rustig van start te gaan. Dankzij het goede weermodel kon het team anticiperen op de lichte bewolking die later in de middag opkwam. Zo werd er niet onnodig energie verspild
Om 8:35 begon coureur Lot Jeurink aan de race van Darwin naar Adelaide. Al snel wist The Red Engine teams in te halen die hoger gekwalificeerd stonden. Bij de eerste controlestop in Katherine kwam het team als eerste over de streep. Deze stop ligt op 321 kilometer van de start en Solar Team Twente kwam hier omstreeks 12:30 aan. Na de stop was het aan Erik Krämer om verder te racen. Omstreeks 14:00 werd Solar Team Twente ingehaald door het Delftse team, dat hard van start ging. De voorspellingen 's ochtends bleken waar te zijn, 's middags was er wat sluierbewolking. The Red Engine heeft ‘s middags behouden de race uitgereden en heeft op het eind van vandaag controlestop twee bereikt. Deze stop ligt op 633 kilometer van de start. De achterstand op het team uit Delft bedraagt 26 minuten. The Red Engine reedt met een gemiddelde snelheid van 82 km/u.
De Twentse zonneauto is de dag goed doorgekomen. Er zijn geen problemen geweest met de auto en ook de coureurs voelen zich goed. De temperatuur binnen de auto was maximaal 42 graden Celsius, nauwelijks warmer dan de buitentemperatuur van 41 graden.
Solar Team Twente is een team van studenten aan de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool, dat elke twee jaar meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge. Hiervoor ontwerpen en bouwen ze zelf een zonneauto. De World Solar Challenge vindt dit jaar plaats tussen 6 en 13 oktober.
Gerelateerd nieuws
World Trade Center Rotterdam heeft de Nederlandse primeur voor roltrappen in de buitenlucht die het bordes volgen en dus zowel diagonaal als horizontaal verplaatsen.
Van een koffiecup kun je zelf een goedkoop en duurzaam Covid-19-testapparaatje te maken. Dat is uitgedokterd door Vittorio Saggiomo, assistent-professor in de BioNanoTechnology-groep (BioNT) van Wageningen University …
Onderzoekers hebben belangrijke vragen beantwoord om schade te helpen voorkomen en de veiligheid te verbeteren van hydraulische systemen die worden gebruikt voor pijpleidingen, waterturbines en andere toepassingen
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Agenda
19 april 2021, online
Epidemiologische modellen brengen de verspreiding van infectieziekten binnen sociale netwerken in kaart...
20 april 2021, online
Webinar over de herstructurering van de Europese normalisatie in de staalsector.
18 mei 2021, 18, 19 en 20 mei 2021