06 oktober 2013 om 17:45 uur
De eerste racedag van de World Solar Challenge werd gedomineerd door de Nederlands teams. Kort na de start van de race nam The Red Engine van Solar Team Twente de leiding in de Challenger klasse. Later in de middag nam Delft de eerste positie over. In de Cruiser klasse wist Eindhoven lang de leiding vast te houden. Solar Team Twente heeft er bewust voor gekozen rustig van start te gaan. Dankzij het goede weermodel kon het team anticiperen op de lichte bewolking die later in de middag opkwam. Zo werd er niet onnodig energie verspild
Om 8:35 begon coureur Lot Jeurink aan de race van Darwin naar Adelaide. Al snel wist The Red Engine teams in te halen die hoger gekwalificeerd stonden. Bij de eerste controlestop in Katherine kwam het team als eerste over de streep. Deze stop ligt op 321 kilometer van de start en Solar Team Twente kwam hier omstreeks 12:30 aan. Na de stop was het aan Erik Krämer om verder te racen. Omstreeks 14:00 werd Solar Team Twente ingehaald door het Delftse team, dat hard van start ging. De voorspellingen 's ochtends bleken waar te zijn, 's middags was er wat sluierbewolking. The Red Engine heeft ‘s middags behouden de race uitgereden en heeft op het eind van vandaag controlestop twee bereikt. Deze stop ligt op 633 kilometer van de start. De achterstand op het team uit Delft bedraagt 26 minuten. The Red Engine reedt met een gemiddelde snelheid van 82 km/u.
De Twentse zonneauto is de dag goed doorgekomen. Er zijn geen problemen geweest met de auto en ook de coureurs voelen zich goed. De temperatuur binnen de auto was maximaal 42 graden Celsius, nauwelijks warmer dan de buitentemperatuur van 41 graden.
Solar Team Twente is een team van studenten aan de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool, dat elke twee jaar meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge. Hiervoor ontwerpen en bouwen ze zelf een zonneauto. De World Solar Challenge vindt dit jaar plaats tussen 6 en 13 oktober.
Gerelateerd nieuws
Door de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen van energie en sommige andere belangrijke inputs voor de industrie gestegen. Daarnaast krijgt de Europese industrie te maken met langere levertijden en mogelijk tekorten.…
Computerwetenschappers van Columbia Engineering hebben een algoritme gebouwd dat ervoor zorgt dat een malafide microfoon je woorden 80% van de tijd niet correct kan horen. Tenminste, in het Engels (tot nu toe).
Wetenschappers van de Nanyang Technological University in Singapore (NTU Singapore) hebben op basis van pyrolyse een nieuwe methode ontwikkeld om plastic afval om te zetten in waterstof en koolstof nanobuisjes.
Product van de maand
RSSPSENcode is zowel bedoeld voor de standbewaking van afschermingen volgens EN 60947-5-3 als voor de positiebewaking. Door...
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Lineaire aandrijf componenten en oplossingen
Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Leverancier van technische standaardveren en normdelen, leverbaar uit voorraad.
Agenda
24 mei 2022
Het Productie Proces Automatisering (PPA) event biedt informatie over Industrie 4.0, Industrial Internet...
30 mei 2022, Hannover (De)
The lead theme Industrial Transformation spotlights the topics of digitalization and sustainability.
31 mei 2022, Veldhoven
Platform waar digitaliseringsvraagstukken voor de maakindustrie centraal staan