EO

Wubbo Ockels presenteert Superbus

04 april 2011 om 16:44 uur - Delft

Op maandag 4 april 2011 is het prototype van Superbus, ontwikkeld door Wubbo Ockels van de TU Delft, gepresenteerd aan de media tijdens het testrijden op het voormalige vliegveld Valkenburg. Met het gestroomlijnde elektrische voertuig wil prof. Ockels snel, comfortabel en duurzaam openbaar vervoer dichterbij brengen. Op 10 april zal de voormalig astronaut het prototype op een wereldcongres over openbaar vervoer in Dubai tonen aan ZKH Mohammed bin Rashid Al Maktoum.


Het vervoersconcept van Superbus combineert het reizen met hoge snelheid met de flexibiliteit van een auto. Het voertuig is ongeveer net zo lang en breed als een gewone bus, maar door zijn lage ligging en aerodynamische vormgeving is hij extreem energie-efficiënt. Daar dragen ook het chassis en de carrosserie van lichtgewicht koolstofvezel aan bij: het elektrische voertuig gebruikt bij 250 kilometer per uur net zo veel als een normale bus bij 100 kilometer per uur.

 

Limousinegevoel

De Superbus heeft een ruim en comfortabel interieur met zeer luxe stoelen. Dit moet de passagier het gevoel geven in een verlengde sportlimousine te rijden. Met zestien vleugeldeuren kan er worden in- en uitgestapt zonder medepassagiers te storen. Superbus biedt snel vervoer op aanvraag. Passagiers kunnen de bus 'bestellen' via internet of sms. Ze reizen dan samen met mensen die min of meer de zelfde vertrekplaats en/of bestemming hebben.

 

Superbaan

De Superbus rijdt gewoon op de weg en heeft geen moeite met rotondes. Op de snelweg moet een aparte superbaan ervoor zorgen dat de bus zijn hoge snelheid kan bereiken. Via een dynamische barrière kan de bus dan om de twintig kilometer de snelweg op of af. De accu geeft de bus een bereik van 200 kilometer; bij de speciale pitstops kunnen lege accu's worden omgeruild voor volle.

 

Kosten-baten

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vergeleek de prestaties van de Superbus met die van de hogesnelheidslijn en de magneetzweefbaan. Daaruit bleek dat de Superbus het aantrekkelijkst was voor passagiers, het minst belastend voor het milieu en ook het best scoorde in de kosten-batenanalyse. Daarom financierde het ministerie het ontwerp en de bouw van een prototype door de TU Delft  (€ 9 miljoen). De ontwikkeling van het testmodel is gesteund door Openbaar Vervoersbedrijf Connexxion (€ 1 miljoen). De TU Delft investeerde anderhalf miljoen euro in het experimentele model. Verder hebben zo'n vijftig bedrijven en instellingen bijgedragen.

 

Superbusteam

Naast professor Ockels maken ook dr. Antonia Terzi en ir. Joris Melkert deel uit van het Superbusteam. Antonia Terzi was voorheen chief aerodynamicist bij BMW Williams F-1 en is bij de TU Delft aangesteld als hoofd voertuigontwerp. Joris Melkert is verantwoordelijk voor de infrastructuurplannen en het businessmodel. In drie jaar tijd hebben zij de Superbus ontwikkeld van idee tot het prototype dat nu naar Dubai gaat.

 

Reacties (2)

Mooi project zo`n superbus maar als ik even naar de specificaties op de site kijk kan deze bus maar 210km rijden op een accu dat zou betekenen dat deze bus 4 of 5 accu`s per dag nodig zou hebben. Dat betekend dat iedere accu behoorlijk snel aan het critische aantal ladingen zal zitten met als gevolg dat na een jaar of 2 ,3 weer een behoorlijke kapitaalinjectie nodig is om het project op gang te houden. Dan is er nog het probleem dat de bus tussen het overige verkeer gaat rijden dus er zal er zeker een binnen afzienbare tijd en stevige schade oplopen. Ik denk dat de kennis beter ingezet kan worden om een een duurzaam systeem voor stad en regiobussen te bouwen aangezien deze bussen veel meer brandstof per km verbranden en ook veel in een milieuzone rijden.
Jammer dat er zoveel geld gestopt word in iets wat veel haken en ogen heeft.
Frits, 6 april 2011 23:23
Hoeveel tijdwinst gaat die '250km/hr' nu werkelijk brengen? Er moet blijkbaar in- en uitgestapt kunnen worden op verschillende punten. Het kost veel energie om die snelheid te bereiken, maar kan slechts korte tijd volgehouden worden (in Nederland). Is het niet beter om in te zetten op 'superzuinig' ipv 'snel & zuinig'? Dit kan met dezelfde bus, maar dan met normale snelheden.
Jacco, 6 april 2011 09:30
 

Gerelateerd nieuws

Een smeerbare tussenlaag kan solid-state batterijen stabieler maken

Smeerbare tussenlaag maakt solid-state batterijen stabieler

Een tussenlaag van een smeerbaar, boterachtig materiaal, helpt de dichtheid van solid-state batterijen tienvoudig te verbeteren, terwijl het ook de prestaties en veiligheid verhoogt. Dat stellen wetenschappers van…

Akoestiek nu beheersbaar ongeacht grootte en vorm van de ruimte

Akoestiek nu beheersbaar ongeacht grootte en vorm van de ruimte (video)

Stel je voor: je kunt de akoestiek van je omgeving beheersen, ongeacht de grootte en vorm van de ruimte om je heen, de beschikbaarheid van elektriciteit en het soort geluid dat je wilt beheersen. Dat is wat het prototype…

Overheid wil basisindustrie verduurzamen

Wiebes wil voorop lopen bij verduurzaming basisindustrie

Nederland heeft de ambitie om de (Europese) vestigingsplaats te zijn voor duurzame (basis)industrie. Daartoe wil de regering sneller starten met een ambitieuzer klimaatbeleid dan de rest van de EU. ‘Door eerder dan…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw! Lichtschermen PSENopt II – Nu met verbeterde spiegelzuilen

Pilz maakt het portfolio met lichtschermen compleet: De lichtschermen PSENopt II zijn niet alleen verkrijgbaar voor...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

16 juni 2020, online

Power Electronics event

Het doel van dit event is de diversiteit van toepassingen, innovaties en kennis te presenteren op het...

16 juni 2020, Veldhoven

Business Software Event 2020

‘Boost your business with connected software & smart data’. Dat is het thema van het Business...

17 juni 2020, Vianen

Industrial Ethernet Event

Hoe kun je het maximale uit Industrial Ethernet halen?

Meer agendapunten »