Nieuwe soort rubber voor lopende band verlaagt energieverbruik met 50%

De grootste veroorzaker van uitstoot in een bulk-terminal zit in het transportsysteem, bijvoorbeeld bij de lopende banden. Door het gebruik van rubber met een lage rolweerstand, wist de TU Delft het energieverbruik met 50 procent te verlagen.

Gabriel Lodewijks, hoogleraar Transporttechniek en Logistieke Techniek aan de Delftse faculteit 3ME: "Het Havenbedrijf Rotterdam stelt eisen aan de hoogte van emissies bij bulk-terminals. De grootste vervuiler op zo’n terminal zit binnen het transportsysteem, bijvoorbeeld bij de lopende banden. Wij hebben daarom gekeken naar het gedrag van die lopende banden en dat vertaald naar een nieuw type rubber. Door het gebruik van rubber met een lage rolweerstand verminder je de indruk-rol-weerstand. Daardoor verbruiken die lopende banden 40 tot 60 procent minder energie en worden de emissies aanzienlijk lager."

Specifiek kijken

Lodewijks: ‘Dit voorbeeld illustreert heel mooi hoe je significante duurzaamheidswinst kunt boeken door heel specifiek naar een bepaald onderdeel te kijken. Als alles met alles samenhangt, is het moeilijk verandering teweeg te brengen. Door naar een geïsoleerd systeem te kijken, blijkt het beter oplosbaar. Zo lang je de schaal van het probleem behapbaar houdt, kun je hele relevante verbeteringen realiseren.’

  

AGV’s

Een ander voorbeeld is het verbeteren van de routes die onbemande voertuigen (AGV’s) bij een containeroverslag rijden. In plaats van de AGV’s te programmeren om in rechte lijnen te gaan, laat Lodewijks ze nu zo rijden dat ze de meest efficiënte route kiezen zonder tegen elkaar op te botsen; precies wat voetgangers ook doen bij drukke oversteekplaatsen. Doordat de AGV’s op die manier minder kilometers maken, vermindert de uitstoot en het energieverbruik.