Nidec ontwikkelt mee aan waterstofmotor voor Airbus

Nidec Leroy-Somer gaat een elektrische motor ontwikkelen voor Airbus’ prototype van een brandstofcelmotor op waterstof. Dit in het kader van Airbusambitie om tegen 2035 het eerste commerciële vliegtuig zonder uitstoot op de markt te brengen.

Render van de ZEROe_ Fuel Cell Engine Demonstrator in de lucht
Dit demonstratiemodel, de ZEROe_ Fuel Cell Engine Demonstrator, moet over een jaar vier de lucht in. Beeld: Airbus

Leroy-Somer  wordt belast met het ontwerp en de ontwikkeling van een reeks prototypes van elektromotoren die voldoen aan zeer hoge eisen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid, energie-efficiëntie en het laagste gewicht voor het beoogde vermogen. Zijn bekwame Research & Development Team wordt ook uitgedaagd om baanbrekende technologieën en innovaties te onderzoeken om de architectuur van het vliegtuigvoortstuwingssysteem te optimaliseren. Projectbeheer, ontwerp, engineering en prototyping vinden allemaal plaats vanuit het hoofdkantoor in Angouleme, Frankrijk.

Voldoen aan de prestaties

Prototypes, ontworpen voor prestaties en integratie in Airbus ‘ nul-emissie brandstofcelmotor op waterstof, zullen eerst op de grond worden getest met behulp van speciale testbanken. Na de eerste kwalificatie en validatie zal een tweede fase van tests tijdens de vlucht worden uitgevoerd.
“We zijn blij dat we door Airbus zijn geselecteerd om onze expertise op het gebied van hoogefficiënte elektromotoren te leveren en om via onze innovatieve O&O-teams en oplossingen bij te dragen aan dit ambitieuze milieuvriendelijke commerciële luchtvaartproject. Deze belangrijke mijlpaal voor meer duurzame mobiliteit brengt verschillende uitdagingen met zich mee die we graag willen overwinnen om de wereldgemeenschap te dienen”, aldus Jean-Michel Condamin, pPresident van de divisie Commercial & Industrial Motors.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Leuk hoor, waterstof als bron voor de energie die benodigd is voor de motoren van een vliegtuig, maar we weten dat deze voertuigen veel energie nodig hebben. Dus de werkelijk relevante vraag is dan: hoe ga je de er voor benodigde hoeveelheid waterstof genereren zonder CO2 te produceren? Want zoveel haal je echt niet uit een veldje met zonnepanelen. Of gaat het weer om het imago, zo van: ‘kijk we doen er echt wat aan, aan dat verschrikkelijk gevaarlijke CO2-gas’, waarvan hele volksstammen inmiddels napratend weten te melden dat het hier gaat om ‘vervuiling’…