Categories: Actueel

Nefusta: laad- en tankstation voor de toekomst

Bij de ontwikkeling van new energy vehicles als (autonome) voertuigen die biobrandstoffen of elektriciteit gebruiken, horen nieuwe tank- en laadfaciliteiten. Het samenwerkingsverband Nefusta buigt zich over de vraag hoe die er uit moet komen te zien en wil een flexibel laad- en tankstation voor de toekomst ontwikkelen. De energielevering is hierbij geschikt voor alle vormen van wegvervoer, zoals bussen en vrachtwagens of hybride vervoersvormen – én voor verschillende energiedragers. Dus niet alleen stroom, maar bijvoorbeeld ook waterstof of andere gassen (zoals methaan).

Verduurzaming vervoer en energietransitie

Het wezenlijke verschil met de elektrische laadstations van nu is, dat het gebruik van elektriciteit door het laad- en tankpunt niet gelijktijdig gekoppeld is aan het leveren van energie aan de voertuigen. De elektriciteit kan worden opgeslagen door middel van lokale batterijen of door deze om te zetten naar een gasvorm, bijvoorbeeld waterstof. Er kan zo een buffer worden opgebouwd die de piekbelasting van het elektriciteitsnet worden opvangt. Op andere momenten kan de overproductie door zon en wind worden opgeslagen in batterijen of worden omgezet naar andere energiedragers. Zo draagt een flexibel laad- en tankpunt ook bij aan een stabieler en flexibeler elektriciteitsnet, dé grote uitdaging in de transitie naar duurzame energie. De verwachting is dat het Nefusta laad- en tankstation het proces van de energietransitie naar een opwek en distributie van ‘groene’ energie in een stroomversnelling kan brengen.

Het Nefusta-project is in maart 2017 van start gegaan met een onderzoek naar de concrete realisatiemogelijkheden van een groen laad- en tankpunt. Het doel is om in twee jaar tijd te komen tot de drie meest duurzame en economisch meest interessante scenario’s.

Nefusta-partners

Het Nefusta-project wordt gesteund door Topsector Energie. De projectpartners vormen samen een uitgebalanceerd team en leveren vanuit hun eigen expertise waardevolle informatie voor het onderzoek.

De HAN is aanvrager en trekker van het project, Sweco kijkt naar de wet- en regelgeving als het gaat om milieu en omgeving, Dekra focust op veiligheid, zowel op product als installatieniveau, DNV GL richt zich op de infrastructuur voor elektriciteit en kijkt daarbij naar de locatie en de verbinding met het elektriciteitsnet en CGI is onder andere verantwoordelijk voor de ICT. De digitale systemen leveren de informatie en zorgen voor afstemming tussen vraag en aanbod, zowel voor wat betreft het elektriciteitsnetwerk als de energiebehoefte van de voertuigen

Redactie Engineersonline

Recent Posts

Nieuwe isolatieweerstandstesters van Fluke 1535 i 1537

Megaohmmeters op batterijen. Het aanbod werkplaatsuitrusting van TME omvat onder meer professionele apparaten van Fluke.…

4 dagen ago

Op het juiste niveau: innovatie door de HCX oliepeilglazen-serie

De HCX oliepeilglazen van Elesa+Ganter bieden een geavanceerde oplossing voor industrieel onderhoud en productie. Deze…

4 dagen ago

Fusie-energieapparaat bereikt temperatuur van 37 miljoen graden

Een kleinschalig en compact apparaat, Fuze, gebouwd door de Amerikaanse startup Zap Energy heeft plasma…

5 dagen ago

Festo BionicBee  vliegt autonoom in een zwerm

Al 15 jaar is het Festo Bionic Learning Network gefascineerd door vliegen. Het team heeft…

5 dagen ago

Het eind van de kwantumtunnel

Kwantummechanische verschijnselen zoals radioactief verval, of algemener: ‘tunnelen’, vertonen intrigerende wiskundige patronen. Twee onderzoekers aan…

5 dagen ago

Nanofotonische glasvezelsensor-oplossing om het ultrakleine te detecteren

Een nieuwe ultragevoelige glasvezelsensor kan deeltjes met een diameter tot 50 nanometer detecteren. In de…

5 dagen ago