Categories: Actueel

Nederlandse teams domineren Shell Eco-marathon met zuinige waterstofwagens

Voor Eco-Runner Team Delft is de eerste positie de kroon op jaren van optimalisatie en ontwikkeling van hun voertuig. Hun wagen klokte 1227,5 km op een kubieke meter waterstof; 140 keer zuiniger dan commercieel verkrijgbare waterstofauto’s. Een tankje met 2,9 kg waterstof zou voldoende zijn om met de wagen rond de wereld te rijden. Team H2A van de Hogeschool van Amsterdam, dat vorig jaar als eerste eindigde, heeft nu de tweede plaats in de wacht gesleept met 762,8 km/m3.

Het is precies dertig jaar geleden dat Shell Eco-marathon studenten voor het eerst uitdaagde om met een zelf ontwikkeld voertuig op zo min mogelijk brandstof zo ver mogelijk te rijden. Wat in 1985 bescheiden begon met 25 voertuigen is in drie decennia uitgegroeid tot een groot evenement met dit jaar bijna 200 teams en 3000 studenten. Efficiëntierecords zijn keer op keer verbeterd. Reed het winnende team in 1985 een indrukwekkende 680 km op een liter benzine, dit jaar werd er meer dan 3000 km op het energie-equivalent van 1 liter benzine gehaald.

Innovatie

"We hebben veel vooruitgang gezien bij de UrbanConcept-categorie", zegt Norman Koch, technisch directeur van Shell Eco-marathon. "Teams leverden verbeterde ontwerpen en gebruikten innovaties op het gebied van software en besturing". Het Franse Vector Ecoteam was mede door deze innovaties de winnaar van Technical Innovation award.

Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om op CNG (compressed natural gas) te rijden. De voertuigen nemen het aardgas in samengeperste vorm in een speciale tank mee. Vier teams, waaronder het winnende team van vorig jaar, besloten hun innovatieve voertuigen op CNG te laten rijden. De wagen Microjoule van La Joliverie uit Frankrijk zette de beste prestatie neer voor CNG en reed 2551,8 km op het equivalent van een 1 liter benzine.

Shell Energy Lab

Het interactieve energiefestival Shell Energy Lab vond voor het vierde achtereenvolgende jaar tegelijkertijd met Shell Eco-marathon plaats en trok zo’n 50 000 bezoekers. In het Lab, waar jong en oud kon experimenteren met technologie en energie, was dit jaar voor het eerst een echte werkplaats en konden bezoekers onder andere voetballen met robots, zelf energie opwekken op een kinetische dansvloer en racen met zelfgebouwde zoutwaterauto’s.

Met Energy Lab wil Shell samen met partners de jeugd enthousiasmeren voor techniek en hen laten zien hoe uitdagend een baan in de technische sector is.

Het is dit jaar de vierde en laatste keer dat Shell Eco-marathon Europa in Rotterdam plaatsvond. De zuinigheidswedstrijd voor studenten verhuist naar Londen, waar de teams het volgend jaar weer tegen elkaar op zullen nemen.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

TU Delft houdt kritieke-grondstoffen-week

'Kritieke grondstoffen' in grote hoeveelheden nodig hebben in Europa - maar we halen ze uit…

22 uur ago

Helen Kardan van ASML naar TNO

Helen Kardan is TNO's nieuwe Director Science & Technology voor de High Tech Industry unit.…

23 uur ago

Control Techniques en KB Electronics nu Nidec Drives

Control Techniques en KB Electronics vormen sinds 1 mei 2024 Nidec Drives. Control Techniques en…

1 dag ago

Hitma Groep neemt KS Perslucht over

Hitma Groep heeft KS Perslucht overgenomen. Het in Haarlem gevestigde bedrijf sluit met zijn productassortiment en…

1 dag ago

Is hout de beste optie voor een windturbineblad?

De Duitse fabrikant van houten windturbinebladen Voodin Blade Technology heeft 's werelds eerste prototype-installatie aangekondigd…

1 dag ago

FME: ‘Europees investeren in technologisch leiderschap is goed voor Nederland’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

1 dag ago