Categories: Actueel

Nederlandse start-up Venturi ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor 44 personen

De Echelon 01 kan met zijn vliegafstand van 550 km 15% van de Europese vluchten elektrisch uitvoeren. Niet alleen is de aandrijving volledig CO2-vrij, ook wordt er geen stikstof uitgestoten, waarmee het een potentiële oplossing is voor het stikstofdossier rondom Schiphol. Tot slot is de geluidsproductie tot bijna de helft lager. 

Zware batterijen?

Elektrisch vliegen wordt vaak voor onmogelijk gehouden, vanwege het grote gewicht van de batterij.  Venturi Aviation heeft dat probleem ook: een vliegtuig moet zo licht mogelijk zijn, maar een batterijsysteem is zwaar. De start-up ontwikkelt daarom een vliegtuig met een verwisselbaar batterijsysteem dat iedere 1,5 jaar vervangen wordt door een lichtere batterij, waardoor de vliegafstand over tijd toeneemt.

Daarnaast houdt Venturi rekening met de lange ontwikkelingstijd van een vliegtuig. In zijn huidige planning is het bedrijf nog ongeveer 8 jaar bezig voordat het de eerste vliegtuigen aflevert. Het verwacht dat de batterijtechnologie tegen die tijd ver genoeg is om mee te kunnen gaan vliegen. 

Het ontwikkelen en op de markt brengen van een vliegtuig is zeer kapitaalintensief en kost meerdere jaren. Daar zien Venturi-oprichters Jan Willem Heinen en Joost Dieben echter geen been in. De ervaren ondernemers rekenen erop dat ze de investeringen in een toekomstige krappe markt makkelijk zullen terugverdienen.

"Venturi verwacht miljarden te spenderen aan ontwikkeling en opzet van de productielijn over een periode van 8 jaar", zegt Dieben. "Dat is veel geld, maar de verwachting is dat klimaatproblemen de komende 8 jaar zó nijpend worden, dat luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk gedwongen worden om te kiezen tussen ofwel 100% duurzaam vliegen, of te stoppen met vliegen op bepaalde routes. De productie van duurzame vliegtuigen zal tegen die tijd nog heel klein zijn, waardoor er een groot tekort ontstaat. In zo’n markt wordt prijs van het vliegtuig in principe bepaald door de hoogste bieder. Vanuit dat perspectief is een investering over een lange tijd geen onrealistisch plan."

Het team van Venturi bestaat momenteel uit 10 (Lucht & Ruimtevaart) ingenieurs.

Redactie Engineersonline

Recent Posts

De Fransen introduceren een e-bike zonder … accu

De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion,…

3 dagen ago

Kwantumuitdaging wordt anderhalve kilometer onder de grond opgelost

Straling vanuit de ruimte is een uitdaging voor kwantumcomputers, omdat hun rekentijd beperkt wordt door…

3 dagen ago

Max van Haastrecht nieuwe directeur KSB Nederland

Na meer dan 40 jaar voor KSB te hebben gewerkt, gaat directeur Nico Gitz binnenkort…

3 dagen ago

3T Electronics & Embedded Systems breidt uit met nieuwe locatie in Drachten

3T Electronics & Embedded Systems, onderdeel van de Kendrion Group, heeft een nieuwe locatie in…

3 dagen ago

Beveiligingssysteem schiet onbekenden de tuin uit met paintballs – of traangas (video)

Een nieuw huisbeveiligingssysteem schiet indringers de tuin uit met paintballs of traangas. Het is te…

3 dagen ago

7 projecten krijgen subsidie voor de productie van volledig hernieuwbare waterstof

Om ervoor te zorgen dat er steeds meer hernieuwbare waterstof wordt geproduceerd in Nederland en…

3 dagen ago