‘Moodkompas’ met satellietnavigatie

Je bent op een muziekfestival en je bent in de mood om te dansen. Maar al je vrienden zijn in serieuze gesprekken verwikkeld. Je toetst in je telefoon dansen’ en viola, een pijl wijst naar de plek waar de meeste mensen dansen. Met dit ‘moodkompas’ wonnen drie studenten van de TU Delft de Nederlandse editie van de European Satellite Navigation Competition.

De competitie, in Nederland georganiseerd door de Kennisalliantie, zoekt innovatieve nieuwe toepassingen voor satellietnavigatie. Naast de welbekende TomTom in de auto, kun je navigatiesatellieten op nog veel meer manieren gebruiken. Inzendingen voor eerdere edities van de competitie waren een blindengeleidesysteem, interactieve stadsrondleidingen en live racen op de computer tegen professionele autocoureurs. Allemaal met behulp van satelliettechnologie.

Jeroen Glazener, specialist  op het gebied van innovatieve ruimtevaarttoepassingen bij de Nederlandse ruimtevaartorganisatie NSO, zat in de jury van de competitie: ‘We zagen een variëteit aan ideeen langskomen. Maar het idee van de winnaar laat zien hoe veel meer er uit ruimtevaart te halen is door echt out of the box te denken’. 

Op zoek naar een stemming

‘Ons idee ontstond op de plek waar je de beste ideeën bedenkt’, vertelt student Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Delft Jon Reijneveld. ‘In de kroeg.’ Samen met twee studievrienden brainstormde Reijneveld tientallen ideeën bij elkaar voor de navigatiecompetitie. Op de shortlist stonden ook location based gaming, zoals verstoppertje met je mobiel en een uitgebreid weerbericht voor specifieke locaties. Maar beide bleken al te bestaan.

 De festivalapplicatie is er nog niet. Het idee is ‘remood’ gedoopt. Mood voor stemming en ‘re’, omdat je een nieuwe stemming zoekt. Je kunt bijvoorbeeld op zoek zijn naar dansende of blije mensen, je kunt aangeven dat je eenzaam bent of het juist te druk vindt. ‘Remood speelt in op de trend dat festivals innoveren. Dit is een leuke nieuwe gadget die zowel voor de bezoeker, als voor de festivalorganisatie toegevoegde waarde heeft’, zegt Reijneveld.

De festivalganger vindt dankzij de toepassing snel nieuwe mensen die passen bij zijn gemoedstoestand, of de gemoedstoestand die hij zoekt. De organisatie kan zien hoe bezoekers op elke willekeurige locatie zich voelen. Als de algemene stemming is: de muziek staat te zacht, kan de DJ van dienst het volume opschroeven. Reijneveld: ‘Voor de organisatie is deze informatie ontzettend handig.’ 

Veiliger festivals

Een tweede functionaliteit zal de organisatie ook aanspreken: veiligheid. Het festivaldrama van Duisburg ligt nog vers in het geheugen. Negentien mensen vonden de dood toen paniek ontstond en iedereen ineens naar de uitgang wilde. Het moodkompas kan mensen met de stemming ‘ik voel me in het nauw gedreven’ op een veilige manier naar open ruimte navigeren.

Remood won de European Satellite Navigation Competition voor de regio Nederland. De studenten ontvangen voor 1600 euro juridische support van advocatenkantoor De Clercq. Daarnaast krijgen ze vijfduizend euro van hoofdsponsor NSO en vijfduizend euro van Logica om het idee verder uit te werken. Reijneveld: ‘Op dit moment zoeken we naar partners in de festivalwereld die het concept zien zitten. Ondertussen ontwikkelen we de techniek met de hulp en kennis van het Netherlands Space Office. Als alles volgens plan verloopt, is de toepassing operationeel voor het festivalseizoen van 2011.’

De European Satellite Navigation Competition 2010 Nederland is een samenwerking van de Kennisalliantie, de Nederlandse ruimtevaartorganisatie NSO, de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, de Provincie Zuid-Holland, Logica en De Clercq advocaten.