Missie geslaagd: studentenraket bereikt 21,5 km hoogte

Het was een dag gespannen wachten op de goede windrichting, maar vanmiddag om 16:33 u. schoot ie omhoog vanaf een basis aan de Spaanse zuidkust. De raket Stratos-II+, gebouwd door een groep studenten van de TU Delft bereikte een hoogte van 21.457 m. Daarmee haalden ze niet de nagestreefde 50 km maar verbraken ze wel hun eigen Europese- en studentenhoogterecord van 12.5 km.

De raket had drie experimenten aan boord en is helemaal door de studenten zelf ontwikkeld en gebouwd, inclusief het belangrijkste onderdeel: de raketmotor. Deze is ‘hybride’. De brandstofkern bestaat uit een mengsel van aluminiumpoeder, kaarsvet en sorbitol (koffiezoetjes), waar onder hoge druk lachgas doorheen geblazen wordt. Na de succesvolle lancering kunnen de studenten zich helemaal gaan richting op hun volgende, en ultieme doel: als eerste studentengroep met een raket de grens van de ruimte halen (100 km).

Hoogterecord

In 2009 lanceerden de studenten al Stratos I. Deze voorganger bereikte toen een hoogte van 12,5 km, een Europees hoogterecord voor zelfbouwraketten. In oktober vorig jaar werd er een poging ondernomen om het record opnieuw aan te scherpen met de Stratos II, maar dat lukte niet. Een van de veiligheidssystemen, het ‘Flight Abort System’ haperde en een lekkende oxidatortank gooide op het laatste moment roet in het eten. "Gelukkig heeft dit ons de tijd gegeven om extra testen uit te voeren, en waar nodig verbeteringen aan te brengen" aldus projectleider Jeroen Wink.

Verbeteringen

De raket heeft een aantal grote verbeteringen doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Het Flight Abort System is volledig opnieuw ontworpen, om er zeker van te zijn dat de vlucht niet onnodig afgebroken zal worden. Daarnaast is het onderdeel waar vorig jaar het lek ontstond verbeterd.  "We hebben bovendien de ergonomie van de raket verbeterd, waardoor we een stuk makkelijker onderdelen kunnen verwisselen. De vorige keer hadden we het probleem dat je ook bij moderne auto’s ziet: om een koplampje te vervangen moet soms de hele bumper eraf. Zoiets hadden we ook bij Stratos-II, maar nu zijn de onderdelen veel toegankelijker" aldus Ralph Huijsman, teamlid en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.   

http://dare.tudelft.nl/
https://www.facebook.com/DelftAerospaceRocketEngineering